1

Onderwerp: Rust na 1/2 Triathlon

Ik ga volgend jaar voor de eerste keer deelnemen aan 1 of 2 halve triathlons.
Nu was mijn vraag hoe ik deze inplan.
Wanneer kan ik er nog een wedstrijd voor doen?
Wanneer kan ik er terug eentje na doen.

Als ik eind mei deelneem aan de 1/2 van Leuven is het dan gunstig om 2 weken daarna mee te doen aan 3Ballons?

2

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Daar heeft Triathlete Europe het volgende over te zeggen:
http://triathlete-europe.competitor.com … onman-70-3

Uiteraard hangt het er helemaal vanaf hoe intenstief je de wedstrijd voor Leuven en L3B wil doen. Als Leuven je voornaamste wedstrijd is dan denk ik niet dat je al helemaal hersteld bent om ook bij L3B te kunnen knallen. Finishen zal geen probleem zijn , maar onderschat deze cyclo niet. Pieken in Leuven en in de Vogezen zal niet gaan denk ik.

In principe kan je tot vlak voor Leuven gewoon wedstrijden doen, vermits je deze als training ziet voor Leuven. Zelf zou ik tot maximaal 2 weken voor een halve triathlon een kortere afstand willen doen, waarschijnlijk is 3 weken beter.

3

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Is ook afhankelijk van je leefomstandigheden. Kun je na die halve 2 weken met je benen omhoog liggen of moet je 2 weken nachtshift draaien zodat je met moeite aan 4u slaap per dag komt en ongeregeld eet en leeft? Het verschilt veel

4

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Ik heb hetzelfde doel (2 halve), mijn fysio/trainster raadde een tussenperiode van een week of 6 aan. Maar dit verschilt natuurlijk per persoon, en hoe diep je wil gaan op de betreffende wedstrijd. Is het hoofddoel de 1e of de 2e halve?

Ik kon dit jaar na mijn halve triathlon, een week of 2-3 later wel merken dat ik nog niet volledig hersteld was van de wedstrijd.

5

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Een hoofddoel heb ik niet echt.
De wedstrijden die ik zou plannen (Leuven 31/05 - 3B 13/06 - Eupen 02/08)
Het zijn mijn eerste halve triathlons (3B al 2x gereden) en echt hoge ambities heb ik niet echt. Ik zou het vooral spijtig vinden moest ik in 3B geen poot vooruit geraken door de 1/2 van Leuven.

@ Ronnyke: het is niet dat ik 2 weken met mijn benen omhoog kan liggen, maar moet wel aan het werk (9 to 5)

6

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Hallo,

Interessant onderwerp. Afgelopen seizoen mijn eerste halve gedaan (Stein). Door de divisies werd ik enigszins genoodzaakt om de week voor en na de halve een OD en een kwart triathlon te doen. Gewoon volle bak gestart (voor mij bestaan geen trainingswedstrijden tongue). De week voor de halve en de halve zelf gingen beide heel erg goed. En ook de kwart een week na de halve ging best goed. (een week lang heel weinig gedaan) Alleen de echte power miste. Juist daarna kwam voor mij de echte vermoeidheid, dus 2 a 3 weken na je piekmoment nog eens pieken lijkt mij erg lastig. Maar meedoen moet lukken;-)

7

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Verschilt van persoon tot persoon heel sterk. Ik heb er gezien die een halve week kreupel zijn van een halve. Er zijn er ook die binnen een week weer normaal kunnen trainen.

Over het algemeen denk ik, dat dit programma makkelijk kan.

Het ligt er voor een groot deel aan hoe je de tapert en herstelt van je halve. Als je 2 weken als taper niks doet, en dan 2 weken niks doet als herstel ben je weg voor je tweede. Als je gewoon heel rustig korte trainingen doet de dagen na de halve herstel je veel sneller.
Mentaal gezien moet je er tegen kunnen dat je je een week voor een tweede race misschien nog niet helemaal fit voelt. Er zijn er genoeg die dan domme dingen doen om hier iets aan te doen.

Olympische spelen in London zijn gewonnen door iemand die 3 halves deed in de voorbereiding. De laatste op 13 dagen voor London.  wink

Een cyclo zoals de 3 Ballons is veel makkelijker als twee halves kort achter elkaar.

8

Re: Rust na 1/2 Triathlon

DennisM...............mag toch hopen dat de fysio die 6 weken dan alleen voor JOU heeft aangeraden  tongue
Ik ben na 6 weken volledig hersteld van een ironman

Beetje afhankelijk van je basis. Als ik de winnaar van een ironman een uur na de finish (zou) zie(n) dan geloof ik mijn ogen niet. Ik kan amper lopen de eerste dag na de wedstrijd, maar met een halve ben ik na 3 a 4 dagen toch zeker op 60 a 70% aan het trainen.

Ander ding...........doe je 4½ of 6 uur over die halve? Dus Nico, je zal een deel zelf in moeten schatten, maar wat er al gezegd werd over het pieken, daar sta ik ook volledig achter

9

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Dat advies is inderdaad alleen voor mij. Die 6 weken zit ik zeker niet stil. De dag na mijn halve zit ik alweer op de fiets, zij het een rustig tempo, voor sneller herstel. Maar zal niet direct wedstrijden inplannen om weer volle bak op te gaan. Mijn tijd op de halve was 5.26. Gedachte erachter is genoeg tijd om te herstellen/trainen, en taperen voor de tweede.

Het hangt er ook vanaf hoeveel ervaring je hebt. Ik heb nu 1 halve gedaan, en na 2-3 weken was ik zeker nog niet volledig herstelt. Vermoeidheid kwam snel terug als ik moest aanzetten op de fiets.

10

Re: Rust na 1/2 Triathlon

Is toch wel wat individueel en dan nog verschilt het. Ik heb na Luxemburg 2 weken last gehad,en in Deinze was ik 10min sneller en 10 dagen erna heb ik mijn beste kwart tri van het jaar gelopen dus tja...

11

Re: Rust na 1/2 Triathlon

OK Dennism, zit een klein verschil tussen ons...............ik ben de tel kwijt omtrent mijn halve triathlons  tongue
Mijn snelste is ook binnen de 4½ uur, momenteel (15 jaar na dat pr) in Frankrijk met hoogtemeters toch nog ruim binnen de 5 uur

Perfect om de dag erna meteen weer rustig te fietsen, afvoeren die afvalstoffen  cool