1

Onderwerp: Fiets transporteren per vliegtuig

Ik wil heel graag op de middellange termijn een reis maken naar Amerika en/of Nieuw-Zeeland. Het lijkt me super om dit te combineren met een Iron-man terplekke. Vraag me wel altijd af hoe je dit moet gaan regelen qua fietsvervoer. Mensen die hier al ervaring mee hebben. Tips voor bike-bags? algemene tips waar je aan moet denken als je zon transport gaat ondernemen.
Mensen die dit al hebben gedaan waren die tevreden over transport? Nooit problemen gehad met materiaal?

2

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

Ik heb al een aantal keren ver gevlogen met mijn fiets, o.a. naar Afrika en Canada. Afgelopen juli kwam mijn fiets een half etmaal later in Vancouver aan, had-ie op Heathrow de overstap gemist wink Ik vind het altijd wel een beetje spannend. Maar verder nooit problemen of schade gehad.

Paar tips:
- Wat het kost verschilt nogal per luchtvaartmaatschappij en de kosten zijn soms lastig te achterhalen, dus zoek goed zelf of laat een reisbureau het uitzoeken.
- Veiligste is fiets in koffer, maar dat heeft ook nadelen: het is een duur ding, het maakt het extra zwaar en dat scheelt bij de meeste maatschappijen in het geld, en op je bestemming is het een lomp ding is dat je mee moet nemen. Tweede keus is een tas (opbouwbaar) of doos die je bij de fietsenmaker kan krijgen, waar nieuwe fietsen in zitten. Met een koffer heb ik geen ervaring, met doos en tas wel. Ging allebei goed, maar de verpakking krijgt het wel zwaar te verduren, dus die tas kan nu na een paar keer gebruiken weg: doorgesleten op de hoeken. 
- Pak 'm zorgvuldig in - in de Grinta van mei of juni van dit jaar stond precies beschreven waar je allemaal aan moet denken daarbij, boel nuttige tips. Is vast nog wel aan te komen.
- Zie voor ervaringen enzo het 'Fiets en vliegtuig'-subforum van de Wereldfietser: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=26.

Louise

3

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

dcrainmaker heeft er een mooie post over geschreven:

klik hier

4

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

Let wel dat je er geen bommetjes of spuitbussen bijsteekt want die kunnen je aardig wat geld kosten+dat ze zowiezo uit je bagage gehaald worden en je ze nadien kunt gaan halen op het vliegveld.

5

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

Kun je niet voor minder geld een gelijke TT fiets huren ter plaatse?

6

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

Jack33 schreef:

Kun je niet voor minder geld een gelijke TT fiets huren ter plaatse?

dit ga ik ook eens onderzoeken. Maar kan ook tegenvallen aangezien het natuurlijk altijd anders zal zijn dan je eigen fiets zeker als je er dan 180km mee gaat fietsen op onbekend terrein.

Erg nuttige links. Hoe meer ik ervan lees hoe pessimistischer ik wordt. Ziet er toch vrij technisch uit allemaal. Ben al blij als ik een wiel terug erin kan doen na een lekke band zonder dat het er weer uit valt laat staan zon fiets helemaal "strippen" en zelf weer fatsoenlijk in elkaar zetten.

7

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

Een fiets is op zich niet bijzonder ingewikkeld, maar het is wel aanbevelenswaardig om al een keer te oefenen met uit elkaar halen (en met name weer in elkaar zetten) zodat je weet wat je tegen gaat komen en welk gereedschap je nodig hebt.

Als je je eigen zadel en pedalen meeneemt en je huidige fietspositie goed opmeet dan is het ook geen probleem om een fiets te huren (of wellicht lenen, probeer het eens op Slowtwitch bijvoorbeeld...). Als je voor een middellange reis gaat en niet alleen voor de Ironman dan zou ik niet willen zeulen met een fietskoffer.

8 Laatst bewerkt door Louise (25-11-14 14:20:36)

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

bros1987 schreef:

Ziet er toch vrij technisch uit allemaal. Ben al blij als ik een wiel terug erin kan doen na een lekke band zonder dat het er weer uit valt laat staan zon fiets helemaal "strippen" en zelf weer fatsoenlijk in elkaar zetten.

Dat valt wel mee, hoor. Ik ben absoluut geen technisch knutselwonder en toch lukt het prima. Enige wat lastiger is dan een wiel erin terug doen is het stuur, dat weer goed recht zetten, maar ook dat is geen rocket science. Net als die dc rainmaker haal ik de derailleur er ook niet af, gewoon iets beschermends eromheen doen. Pedalen er wel af, maar dat is een eitje. Neem er wel even de tijd voor.

Inderdaad is oefenen wel nuttig, zeker ook vanwege het gereedschap, maar wij hebben ook wel de ervaring dat zo'n ontbrekende sleutel ofzoiets in hotel of garage te leen is.

Wat ik trouwens van die rainmaker niet snap is waarom je zo nodig zou willen doen alsof het géén fiets is. En ik zou ook niks los in de tas doen, want ze worden wel opengemaakt en niet altijd even zorgvuldig gesloten. De losse dingen plakken wij met duct tape aan het frame. Wij gebruiken die duct tape of tieraps ook waar hij velcro gebruikt.

En om het geld hoef je het ook niet per se te laten, maar dat is dus wel een kwestie van goed zoeken. Afhankelijk van de bagagerestricties hoeft het zelfs niets extra's te kosten, maar dat hangt wel van de reissituatie af. Bijvoorbeeld: wij hadden afgelopen zomer met z'n tweetjes 1 fiets bij ons (de mijne; manlief leende er een), daar wat bij ingepakt, en de hele rest van de bagage kon in één grote tas. Beide bleven net beneden het maximale gewicht per tas (23 kilo), en zo kon dat dus zonder extra kosten mee naar Vancouver bij British Airways. Paar tientjes materiaalkosten voor de doos en de inpakspullen, klaar is kees. Daar kun je amper voor huren, lijkt me.

Dat we met z'n tweeën maar 1 fiets bij ons hadden was dus wel een soort gelukje, een eventuele 2e fiets had wel iets van € 150 extra gekost, maar de bagagelimieten verschillen per luchtvaartmaatschappij en ook wel per type ticket, dus dat is het uitzoekwerk dat de moeite kan lonen. Ter vergelijking: op een binnenlandse vlucht in Canada met Air North konden fietsen mee tegen een standaardtarief van $ 25 per fiets. Hoef je het ook niet om te laten.

Louise

9

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

Vergeet niet om bijvoorbeeld kleine markeringen met bv stift op je zadelpen ed te maken. Zodat je direct kan zien hoe hoog deze staat.

Als ik het goed begreep van DCR is het precise zoals je zelf aangeeft louise: verschillende maatschappijen vragen aanzienlijke bedragen voor bijvoorbeeld fietsen. Deze vallen ook onder "speciale baggage" ipv standaard ruimbagage en worden anders afgehandeld. (soms met behoorlijk langere wachttijden bij het ophalen van je baggage)

10

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

DennisM schreef:

Als ik het goed begreep van DCR is het precise zoals je zelf aangeeft louise: verschillende maatschappijen vragen aanzienlijke bedragen voor bijvoorbeeld fietsen. Deze vallen ook onder "speciale baggage" ipv standaard ruimbagage en worden anders afgehandeld. (soms met behoorlijk langere wachttijden bij het ophalen van je baggage)

Ja, klopt, maar afwijkende bagage is het sowieso, want het is een veel te grote tas.  En ze kijken erin of ze scannen hem, dus ze komen er echt wel achter wat erin zit. Ik zou met het oog op de douane in een aantal landen ook zeker niet onduidelijk zijn over wat er in je bagage zit (VS bijvoorbeeld, altijd gezellig *kuch*). Ik heb van andere reizigers juist begrepen dat het handig kan zijn om duidelijk te maken dat het een fiets is, zodat ze die grote, platte doos niet onderop leggen en alles erop stapelen.

Louise

11

Re: Fiets transporteren per vliegtuig

je kunt een fietskoffer ook in je voordeel laten werken. Vaak kost het rond de 70 euro per enkeltje. Maar hij mag wel 30kg wegen.

de meeste maatschappijen rekenen tegenwoordig sowieso geld voor ruimbagage (20 euro per enkeltje gemiddeld). Stouw de fietskoffer flink vol met wetsuit, kleding, toilettas, schoenen etc. Een triathlon rugzak voldoet aan de handbagage afmetingen, en zoals je ongetwijfeld weet past daar ook veel in.

Verdien je weer een paar tientjes terug.

Uiteraard is dit alleen een oplossing voor een bestemmings reis, niet voor een rondreis smile