26

Re: Welke paddels

Jij traint dan nooit zonder paddels of gewoon niet voor kracht maar wel om bv je techniek te verbeteren? Ik ben ivb met zwemmen nog leek dus daarom vraag ik het roll Want je ziet enorm veel triathleten met paddels zwemmen vind ik.

27 Laatst bewerkt door petitmas (25-11-14 17:57:06)

Re: Welke paddels

Ronnyke, niet van die moeilijke zinnen maken  tongue  Of ik "nooit zonder paddels" train hmm ?
Eh...nee, ik train nooit met paddels  lol

Tip......ga even de you tube van Gerry Rodrigues bekijken "how to become a better and faster open water swimmer"
Je moet een bepaalde hoeveelheid kracht/snelheid hebben, aldus Rodrigues, om voordeel te ondervinden van paddels.

Zijn uitgangspunt is, als je geen 15 min zwemmer bent op de kilometer dan heb je niets aan paddels. Ik geloof daar in. Weet niet of je op FB zit, zo ja, word dan even lid van tri-toppers  lol  Kan je nu de discussie volgen.

Waarom je zoveel triatleten ziet met paddels? Omdat de trainer zegt dat het moet. Kent de trainer elke zwemmer? Weet hij wat de atleet kan? Wat zijn snelheid is enz enz?? Nee, maar de atleet volgt gewoon. Ik ben daar helaas (?) niet van. Ik moet eerst overtuigd worden.

Wie geloofde er in het begin dat je van langzaam trainen sneller werd? Ik denk maar heel weinig mensen. vervolgens maakt Mark Allen er een heel programma omheen, gaan atleten het kopiëren en vliegen de pr's je om de oren en gebruikt menig trainer nu dit principe.

Maar goed, allerbelangrijkste, alweer volgens Rodrigues, van het zwemmen zijn je trainingsets, niet je kracht of techniek.

Hier het linkje, hoef je niet te zoeken :-)

https://www.youtube.com/playlist?list=P … pp=desktop

28

Re: Welke paddels

Het is jammer dat het oude Team tbb forum offline is. Dan had je het andere uiterste ook eens kunnen nalezen. Een topcoach als Brett Sutton vindt juist dat hoe slechter je zwemt hoe meer je paddles en pull buoy nodig hebt. Slechte zwemmers gingen tot 100% met paddles. Ik heb die 15 minuten grens juist doorbroken met 100% paddles, nadat ik een jaar of 3 rondhing op een 16min/km plateau. Meerdere wegen naar Rome. En natuurlijk, je hebt volgens mij helemaal gelijk als je schrijft:

"Maar goed, allerbelangrijkste, alweer volgens Rodrigues, van het zwemmen zijn je trainingsets, niet je kracht of techniek."

29

Re: Welke paddels

Thijs helemaal waar, daarom schreef ik ook al eerder dat die Rodrigues niet heilig is, maar IK geloof hem voor MIJN manier van trainen. ALs je mij benen zou zien trainen weet je waarom. Ik kan ook niet gewoon "drijven" ........ ik zink meteen.

Zwemmen met elastiek om mijn enkels kan ook niet bij mij, dan verdrink ik letterlijk. Tel daar mijn leeftijd bij op en dan begrijp je dat het totaal geen zin (meer) heeft om mij benen te laten trainen.

Als ik met die 90 min work-outs richting de 1.10 kom op de 3,8 ben ik onwijze spekkoper  cool

30

Re: Welke paddels

Met paddles zwemmen is het equivalent van bergop fietsen. Ik heb weleens ergens gelezen dat dat laatst goed zou zijn voor het verbeteren van je FTP....

31

Re: Welke paddels

Ik vraag het niet om het moeilijk te maken maar omdat mijn trainer bijna nooit trainingen met paddels er bij mij inzet,en dit terwijl ik de meeste triathleten zogoed als altijd ermee zie zwemmen. Wat ik me ook al afgevraagd heb is die gasten trainen met paddels en zwemmen deftig terwijl als je een echte zwemmer ziet die gebruiken het ook zelden of nooit en die gaan als een haai door het water.

32 Laatst bewerkt door petitmas (26-11-14 15:33:55)

Re: Welke paddels

Ronnyke, je snapt de grap niet  cool  ........... "Jij traint dan nooit zonder paddles" ............. "heb je nooit geen zin"
Typisch Nederlands om vragen te stellen met een dubbele ontkenning !!!!

Waarom schrijf je niet : Jij traint dan altijd met paddles.............

Als ik je af wil zeiken merk je dat heel snel hoor hahahahaha

33

Re: Welke paddels

petitmas schreef:

Ronnyke, niet van die moeilijke zinnen maken  tongue  Of ik "nooit zonder paddels" train hmm ?
Eh...nee, ik train nooit met paddels  lol

Tip......ga even de you tube van Gerry Rodrigues bekijken "how to become a better and faster open water swimmer"
Je moet een bepaalde hoeveelheid kracht/snelheid hebben, aldus Rodrigues, om voordeel te ondervinden van paddels.

Zijn uitgangspunt is, als je geen 15 min zwemmer bent op de kilometer dan heb je niets aan paddels. Ik geloof daar in. Weet niet of je op FB zit, zo ja, word dan even lid van tri-toppers  lol  Kan je nu de discussie volgen.

Waarom je zoveel triatleten ziet met paddels? Omdat de trainer zegt dat het moet. Kent de trainer elke zwemmer? Weet hij wat de atleet kan? Wat zijn snelheid is enz enz?? Nee, maar de atleet volgt gewoon. Ik ben daar helaas (?) niet van. Ik moet eerst overtuigd worden.

Wie geloofde er in het begin dat je van langzaam trainen sneller werd? Ik denk maar heel weinig mensen. vervolgens maakt Mark Allen er een heel programma omheen, gaan atleten het kopiëren en vliegen de pr's je om de oren en gebruikt menig trainer nu dit principe.

Maar goed, allerbelangrijkste, alweer volgens Rodrigues, van het zwemmen zijn je trainingsets, niet je kracht of techniek.

Hier het linkje, hoef je niet te zoeken :-)

https://www.youtube.com/playlist?list=P … pp=desktop

Ik ben zelf een 15:15 min/km zwemmer en zwem eigenlijk nooit met paddles, zou wel sneller willen maar weet nog niet hoe ik dit kan bereiken.  big_smile  big_smile

Als ik het voorbeeld van mijn dochter gebruik, zij is 15 jaar en zit in het RTC triathlon, zij traint 5,5 uur zwemmen per week en in haar schema staat regelmatig dat ze met paddles trainen.. ( zij zwemt rond de 14:30 min/km )

hun gebruiken ook verschillende soorten paddles, borstcrawl en hele kleine paddles voor vlinder en schoolslag

De trainster ( ex olympisch zwemster ) is zeer goed op de hoogte wat ze kunnen, wat hun snelheden zijn ed... ( elke 6 weken hebben ze een css test ), waar snelheden, aantal slagen ed. op verschillende afstanden worden getest ), dus denk zeker dat het nuttig zal zijn voor triathleten

34

Re: Welke paddels

Klopt het dus helemaal Marcel dat je sub 15 moet zwemmen om resultaat te hebben van de paddles.
Je kan dus beter/sneller worden door die 90 min work-outs

Jij moet die 4x 1000 kunnen halen.......maar ja, hoeveel moet jij trainen om een minuutje winst te pakken op de 3,8?
Ik zou je tijd ergens anders aan besteden  tongue

35

Re: Welke paddels

Marcel,

Niet teveel over nadenken. Met tijden rond de 15 min/ km ben je al een redelijke zwemmer. Geen geneuzel over techniek of drills, maar gewoon meters maken, het liefst in verschillende intensiteiten en afstanden en als je het leuk vindt ook verschillende slagen. Even een korte periode wat extra zwemsessies inplannen, dan zwem je die 15 seconden er zo af. Is mij ook gelukt.  wink

36

Re: Welke paddels

Oja...en ik zou af en toe wat van die zwemschema's van je dochter inpikken... tongue

37

Re: Welke paddels

Ik doe veel verschillende slagen want zwem bij wedstrijdzwemvereniging, ook bij rtc triathlpn word veel verschillende dingen gezwommen.

Afgelopen zomer regelmatig samen met mijn dochter haar schemas gezwommen  en dat was top.

Grootste probleem is dat ik meestal maar 2 uur zwem van de 3 uur dat ik kan ( ivm met mijn werk ), dit weegt niet op tegen de 5,5 uur dat zij zwemt ( van de 14 tot 16 training die ze per week doet ).

Ach ben niet ontevreden :-)

38

Re: Welke paddels

Je wil jezelf toch niet vergelijken emt een rtc-deelneemster?  tongue
Ons nichtje doet rtc-baanwielrennen...........kan ik leuk gaan trainen, maar ik ga geen 60+ km/u rijden op een vast verzet  hmm

39 Laatst bewerkt door marcelca (27-11-14 20:17:48)

Re: Welke paddels

Die hoop heb ik ook al opgegeven..

Zwemmen doet ze al sneller, lopen ongeveer net zo snel als ik, alleen met fietsen kan ik haar nog voor blijven

Maar kan alleen het maar ondersteunen, belangrijkste vind ik dat ze er plezier in houd.

Ik heb er ook bewondering voor hoe ze het doet 14 tot 16 uur trainen icm 4 vwo

40 Laatst bewerkt door Jip (28-11-14 13:50:03)

Re: Welke paddels

Zo! Ik had even gemist dat de discussie nog even door ging. Ik heb het afgelopen jaar meer met 1soort (techniek) paddles, armen en elastiek om de benen getraind en oa daardoor sneller gaan zwemmen. Ik denk overigens dat trainen met een paddle wel krachttraining is en zelfs nog het meest sportspecifiek is. ;-)

Anyway, ik train nu gewoon wel lekker met diverse paddles en merk dat ik er sterker van word. Geen enkele trainer die zegt of ik het wel of niet moet doen, ik doe het naar eigen inzicht.

Overigens...Petitmas, jouw 'bewezen' resultaat van niet trainen met paddles en tòch een PR...hoeft natuurlijk helemaal niet te liggen aan het niet met paddles zwemmen. Misschien heb je meer meters gemaakt of ben je slimmer gaan trainen.
Mijn resultaat dat ik 16 jaar na dato nog een PR zwem op een km en 12 minuten van een 3,8km haal (die ik ooit als 17-jarige in 1u10 zwom in een trio)...komt denk ik toch omdat ik oa meer met paddles ben gaan zwemmen.

En jouw vergelijking van het 10-100kg bankdrukken vind ik inderdaad wel grappig. Er zijn mannen die 10000x sterker zijn dan ik...maar die zwem ik er allemaal af. Ik kan mezelf niet eens opdrukken van de grond.

41

Re: Welke paddels

Ik denk ook wel dat echt kracht (bankdrukken etc) ook je souplesse niet ten goede komt en dat heb je toch wel nodig bij het zwemmen voor een goede techniek te gebruiken. Ikzelf heb de souplesse van een ijzer hek dus daar is mijn zwemmen dan ook naar mad

42

Re: Welke paddels

Hoi Jip......is ook alleen maar voor mij een "bewezen" resultaat  tongue
Altijd lastig met dit soort zaken om later te zeggen dat het wel of niet door iets kwam.

Overigens heb ik (Rodrigues) nooit gezegd dat je NIET sterker wordt van paddles............hij zegt, als je in de basis al niet sterk genoeg bent (hij geeft als richtlijn de 15 min/km) om emt paddles te zwemmen dan zal je bij een training er wel mee kunnen zwemmen, maar met een "slechte slag".

Simpel gezegd : als je niet sterk genoeg bent kan je de perfecte slag niet maken met een paddle. Je kan dus beter eerst zorgen dat je die 15 min/km zwemt en DAARNA paddles in je schema inbouwen. Richting het einde van die video zegt hij ook dat Trainingsets BOVEN techniek gaan. Meters maken is belangrijker, maar probeer die wel zo goed mogelijk te maken, vandaar het veel zwemmen met de snorkel.

Nog anders gezegd............als je 18 min op de km zwemt is je techniek dus nog niet "je van het" en die gaat niet beter worden om op DAT moment met paddles te gaan trainen, sterker nog, je techniek gaat slechter worden.

Nou, genoeg hierover denk ik zo. Ik ben van dat laatste overtuigd, maar iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. Ik beloof jullie de uitslag te melden van mijn 4 a 5 maanden test. Ik ga proberen vol te houden om 1x per week die 90 min training te doen en dan eens zien wat ik op een kilometer zwem ergens eind maart - begin april.

Als ik ene PR zwem komt het dus omdat ik zonder paddles heb getraind  tongue

43

Re: Welke paddels

Nou gelukkig behoor ik dan tot de groep die het van Rodrigues wel mag.