Louise schreef:Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets, en denk dat het gezien mijn ambities richting halve en hele triathlon goed is als dat een triathlonfiets zou worden. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik bij tri-run een bike-fitting heb laten doen en concrete fiets-adviezen heb gekregen, dus het kristalliseert al aardig uit, maar ik zit nog met één ding in mijn maag: kan/durf/wil ik wel met een ligstuur trainen in de drukte van de Randstad? Dus mijn vraag is: hoe doen jullie dat, fietsen zonder je handen aan de remmen?
Beetje achtergrond: ik woon aan de westkant van Rotterdam en mijn uitvalsrichting is naar de hoek in waar het hele Westland, Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en half Rotterdam en Den Haag recreëert - op mooie zondagmiddagen is dat op een gewone racefiets al geen harden. Ik maak meer dan eens noodstops vanwege kinderen, honden, bejaarden, enzovoort, enfin, jullie hebben daar vast wel een beeld bij. Ik heb wel wat keuze: ik ben gelukkig niet alleen op de weekenddagen aangewezen en er zijn wel wat rustigere uitwijkmogelijkheden (langs de Nieuwe Waterweg, via de Beneluxtunnel naar de havens of de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden).
Maar dan nog: er kunnen altijd gekke dingen gebeuren. Hoe eng/gevaarlijk is het trainen op een triathlonfiets, of hebben jullie handigheidjes, tips?
Groet, en dank alvast!
Louise
Ga weg van de drukte in de randstad, fiets naar afgelegen fietspaden of pak de auto zet de fiets erop / erin en rij de randstad uit op zondag en zet hem ergens neer waar lange fietspaden zijn met weinig verkeer. Of kijk in de buurt of er speciaal fiets banen zijn waar mensen met de racefiets op kunnen.
Dat moet toch makkelijk kunnen als je triathlon afstanden zoals de halve / hele wil gaan doen. Nederland is niet zo groot, dus je moet die randstad wel uit kunnen.
Fietsen op drukke fietspaden in je triathlon houding gaat hem niet worden, je zicht is een stuk minder je kan niet remmen en veelal ga je ook een stuk harder na mijn ervaring wat het allemaal nog gevaarlijker maakt.
Zelfs al heb ik een 5 kilometer pad met niemand erop, maar het fietspad zit vol met gaten dan wil ik nog wel is recht op gaan zitten aangezien gaten raken met je triathlon fiets in de lighouding niet bepaald lekker aan voelt voor de stabiliteit, en dat al helemaal niet als je 40+ kilometer per uur gaat.
Aangezien je 9 van de 10 minuten naar je voorwiel zit te staren en de grond, moet je dus de momenten die je kijkt een goed beeld creëren van hoe de weg voor je is. En drukte / slechte weg zorgt ervoor dat je dit niet kan doen. En dus rechtop moet gaan zitten wat de snelheid er behoorlijk uithaalt en je zit positie ook niet ideaal zal zijn.
Je moet dus zelf gaan kijken wat je het beste kan doen.
Okee, dus jullie bevestigen eigenlijk wel wat ik had bedacht: de drukte moet je gewoon vermijden. En anders uitwijken naar de gewone racefiets, begrijp ik?
@Ynsnits, de wind, daar had ik nog niet aan gedacht. Die is hier ook, zeker in de beste 'uitwijkrichting' over de Zeeuwse dammen en dijken. Hoe veel scheelt dat met een gewone racefiets? De fiets die ik op het oog heb (Felt B14) lijkt me op het oog niet de meest zijwindgevoelige TT-fiets.
Hangt ervanaf hoe zwaar je bent denk ik. Ik fiets in stormachtig weer gewoon rond flevoland zijwind / tegen wind / mee wind allemaal geen probleem.
Misschien als je licht bent kan dit een probleem worden.
Wind heeft ook wel wat met je fiets en vooral wielen te maken. In mijn vorige fiets zatten in het begin 90mm velgen en als er wat wind was was daar niet mee te fietsen. Met 50mm bv heb ik geen enkel probleem. Hier in de polder kun je gerust 100km rijden zonder 1x uit je positie te komen,als je dat kunt volhouden tenminste roll
Gewoon zorgen dat je een fiets heb met wat versnellingen en niet een enorm zware tandwiel verhouding. Dan zou dit allemaal geen probleem moeten geven. Je wielen zullen wel iets uitmaken maar dat zou toch niet de rede moeten zijn dat je niet tegen de wind op komt. Zelfs met mijn 90mm wielen en storm achtig weer + zware tandwiel verhouding fiets ik gewoon nog 15-20 kilometer per uur tegen de wind in terwijl zowat alle fietsers stil staan op het fietspad.
Gewoon wattage leren trappen lijkt mij.
Hoi!
Een vriend van mij woont ook in Rotterdam (nabij achteringang Blijdorp, dus centrum) en die zoekt steevast Zeeland op voor zijn rondjes. Maar hij maakt ook rondjes richting Krimpen, Schoonhoven, Gouda en weer terug naar Rotjeknor met een mooie snelheden. Dat moet dus goed te doen zijn...
Ik woon in Den Helder en ik prijs mijzelf prijs gelukkig met dezelfde condities als in Friesland. Veel vrije ruimte, behoudens de zomer in verband met de vele (Duitse) toeristen. Anders dan in Friesland heb ik naast het vlakke poldergebied ook nog eens vele tientallen kilometers duingebied. Dat is leuk voor de afwisseling, omdat je anders alleen maar vlak rijd.
En verder: de wind!! Je wordt er soms doodmoe van... herstelritjes zijn dan onmogelijk. En als je met 5-6 op die fiets zit, en er komt weer een vlaag van de zijkant ...dan sta je soms compleet geparkeerd! smile
...en toch heeft ook dat haar charmes!
Ik heb het liefst tegen wind om eerlijk te zijn, mijn lange ritten beginnen meestal direct vol tegen de wind in ( eerste 75km van de 154, en de laatste 25 kilometer is ook nog is tegenwind ) . Ergste wat ik meegemaakt heb is dat ik maar 12-15 kilometer per uur tegen de wind in kwam ( vorige week maandag ) maar hoe harder de tegenwind he sneller het gaat met de wind mee. Dus voor mij maakt het weinig uit.
Dat wordt tweede natuur, en de enige bijna-aanrijding die ik buiten de stad met die fiets ooit gehad heb was met een konijn.
Polder tussen elburg en harderwijk echt heel erg. Konijnen 's avonds vliegen voor je over het fietspad vrijwel non stop.
Ik kwam twee weken geleden ook nog een stel herten tegen die het grappig vonden om net voor mijn fiets voorbij te springen. Dat is pas schrikken .