1

Onderwerp: Borstcrawl voor beginners

Hoi,

Weet iemand waar je in Rotterdam of directe omgeving borstcrawl kunt leren?
Ik had er veel eerder mee willen beginnen maar ik ben vrijwel de hele winter ziek geweest (bacteriële infectie/longontsteking en heb een knieblessure opgelopen door een val van de fiets).

Akwaak was een goede en betaalbare optie geweest, maar aangezien ze dit najaar ermee stoppen nemen ze geen nieuwe cursisten meer aan. Ik heb zelf verder niet veel kunnen vinden. Zwemlessen voor volwassenen in een zwembad zijn meestal voor mensen die helemaal niet kunnen zwemmen.

Bedankt vast.

@ Voor de mensen die zich mij nog herinneren van mijn beginnersleed-horrortriatlon topic smile, ik heb sportsgewijs een enorme butt-winter gehad. Nauwelijks iets kunnen doen dus behalve af en toe wat fietsen. Dus helaas nog niet kunnen beginnen met het zwemmen.

2

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik zou eens op de site van Tri Experience kijken, die hebben een hele goede basiscursus met een aantal startmomenten per jaar. Ik heb er heel veel aan gehad.

http://www.tri-experience.com/

3

Re: Borstcrawl voor beginners

Zwemles voor volwassenen ga ik ook doen. (nu ben ik dan ook een beginner dus dat komt mooi uit)
Bij mij vermeldde ze dat ze wel degelijk persoonlijke aandacht hebben voor individuele wensen.
Maar jou historie kennende vraag ik mij af of het niet verstandiger is om prive les te nemen?
Na een paar lessen zou je aan kunnen sluiten bij een zwem trim groep, die doen alle zwemslagen.

4

Re: Borstcrawl voor beginners

Dank voor de antwoorden. Ik heb de tri-experience site bekeken, maar volgens mij zijn alle basiscursussen al lang begonnen en begint het pas weer in het najaar. Of ik zie iets over het hoofd. En daarbij; ik vind vrijdag avond laat ook niet echt een ideale tijd moet ik zeggen, ik moet regelmatig zaterdagochtend heel vroeg op.

Priveles is helaas veel te duur. Ik zou misschienb 1 of 2 lessen kunnen betalen, maar dat is natuurlijk niet genoeg.

5

Re: Borstcrawl voor beginners

Het is een begin...

6

Re: Borstcrawl voor beginners

Ok laatste wanhoopspoging; welke aardige en geduldige persoon in de buurt van Rotterdam is bereid om mij, eventueel tegen vergoeding, de beginselen van borstcrawl bij te brengen? Zodat ik daarna zelf verder kan oefenen.

Ik loop hier vast. Zwembaden geven alleen zwemlessen voor ouderen of kinderen, geen idee waar ik het zoeken moet. Mee trainen met een triatlonclub lijkt me onzinnig, zo niet onmogelijk omdat ik het nog niet kan.

7

Re: Borstcrawl voor beginners

TumTumTum schreef:

Ik loop hier vast. Zwembaden geven alleen zwemlessen voor ouderen of kinderen, geen idee waar ik het zoeken moet. Mee trainen met een triatlonclub lijkt me onzinnig, zo niet onmogelijk omdat ik het nog niet kan.

TumTumTum, mijn zwager heeft zich ooit ook bij een trivereniging aangesloten en kon ook enkel schoolslag.... hij heeft het ook bij een vereniging geleerd. Dus:
a. niet te bang zijn om gezichtsverlies te lijden;
b. overleg eens met een vereniging of je kan proefzwemmen;
c. Borstcrawl kan je ook bij een zwemvereniging leren, daar zwemt iedereen ook op verschillende niveaus (wel goed navraag doen of er ook zwemeducatie is);
d. waar een wil is....

succes ermee  wink

#enjoylife

8

Re: Borstcrawl voor beginners

TumTumTum, 5 september begint tri-experience weer met de basistechniek en slagvaardigheids cursus in Albrandswaard.
Deze cursus schijnt erg goed te zijn (ik ga hem daarom ook zelf volgen in Zeist) en heeft veel lovende recensies.
Meer info kan je vinden op: http://www.tri-experience.com/basistech … gheid.html

9

Re: Borstcrawl voor beginners

Hey Tumtumtum, bij onze club in eindhoven zitten ook mensen die geen borstcrawl kunnen of nog gpniet verder dan 1 baantje. Kun je niet bij Rotterdam en of Spijkenisse een proeftraining doen?

10 Laatst bewerkt door TumTumTum (30-07-14 12:13:46)

Re: Borstcrawl voor beginners

@ denyos. Die tri experience cursus ziet er interessant uit. Helaas ben ik niet zo rijk, dus ik zal er flink voor moeten sparen en als dat niet lukt moet het toch op een andere manier. Ik heb al een heel aardig aanbod gehad van iemand op het forum die me een keer de beginselen wil bij brengen, misschien lukt het me dan om van daaruit zelf verder te trainen.

@ Sandra - ik heb geen idee over welk "Rotterdam" of "Spijkenisse" je het hebt. In denk dat je met Spijkenisse de triatlon vereniging bedoeld. Voor zover ik op de website, die ik uit en ten treure heb bestudeerd, moet je al flink kunnen zwemmen om mee te kunnen doen en is het niet echt de bedoeling dat zomaar een beginner ook een avondje mee komt plassen.
Trainingen in Rotterdam...heb ik nergens kunnen vinden.
Bovendien is de triatlonvereniging Spijkenisse met zijn 240 euro lidmaatschap per jaar voor mij echt een veel te dure club, dus dan heb ik ook niet zo veel aan één proeftraininkje.

@ Rinke...gezichtsverlies, tja, als ik daar bij stil moet staan kan ik beter maar meteen stoppen.:) Het is niet de wil die ontbreekt, maar de mogelijkheden zijn hier en daar wat beperkt. (handicap/financiële situatie). Ik probeer het op mijn manier allemaal wel te doen maar het gaat wel aanmerkelijk langer duren dan dat normaal zou hoeven.:( Het is niet anders.
Overigens is trainen bij een zwemvereniging na een eerste beginnetje leren misschien een goedkoop alternatief voor de wellicht ontzettend goeie maar toch erg prijzige tri-experience.

Maar ik waardeer jullie hulp en adviezen!

Verder gaat het fietsen en hardlopen wel prima. Geen epische finish-tijden, maar ik kan inmiddels vrij goed pijnvrij (achillepees/knieën) een half uurtje hardlopen en heb er ook veel plezier aan. Het belangrijkste. Ik ga in september mee doen aan de oergezellige Goudse Singelloop, ik ga dan 7 km rennen, dat is mijn langste afstand tot nu toe. Daar moeten jullie vast erg om lachen...maar voor mij is het een hele prestatie. Ik denk zelfs stiekum al aan de 10 km in april bij de Rotterdam marathon.

Fietsen is wel mijn hoofdsport, dat betekend niet dat ik als een Cancellara over het asfalt scheur, maar redelijk lange afstanden kan ik bijvoorbeeld wel aan. Zo heb ik Zwijndrecht-Zwijndrecht gereden (220 km) en in juni de fiets elfstedentocht (255 km), dus voor 20 km ben ik niet zo bang.:) Nu alleen nog proberen wat sneller te worden, maar ik heb inmiddels via een goeie trainer op de fietsclub geleerd hoe je met je hartslag kunt trainen dus ook daar zijn vorderingen.
Hoewel ik het leuk vind om verbeteringen in mijn prestaties te zien gaat het me in eerste instantie wel om plezier in het sporten en lekker fit worden/blijven, buiten bezig zijn. Met mijn leeftijd hoef ik toch niet meer aan een podium te denken maar plezier hebben kan je leven lang.:)

11

Re: Borstcrawl voor beginners

Je zou ook nog even kunnen kijken naar de dvd's van SwimSmooth.com, deze zijn ook niet goedkoop maar misschien kan je ze van iemand lenen of ze ergens anders "vinden".
Ik heb van de eerste 2 dvd's best wat nuttige tips gekregen die ik nu langzaam aan het toepassen ben.

12

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik heb mezelf een aardige, relatief langzame, maar comfortabele, borstcrawl aangeleerd met het boek Total Immersion Swimming.

Uiteraard is het lastig lezen onder water wink , maar door eerst goed in te lezen en wat oefeningen uit te zoeken om te doen tijdens een zwemsessie kom je een heel eind. Het kostte me een krappe twee maanden van elke week een keer gaan zwemmen voor ik betrouwbaar baantjes kon trekken.

13

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik heb vanmorgen van een aardig forumlid een les borstcrawl basistechnieken gehad. Behalve dat het erg gezellig was en we ook gelachen hebben was het heel goed. Ik heb daar echt iets aan, een echt persoon die gewoon dingen uitlegt en voordoet en ook ziet wat ik doe en daar aanmerkingen op kan maken. Ik kan nu zelf verder (nog wel even met drijfplankje wink). Het klinkt misschien stom maar ik moet gewoon een beginnetje hebben...anders kom ik nergens. Wel eens eerder wat filmpjes op youtube bestudeerd en dat geprobeerd na te doen in het zwembad maar ik weet na vanochtend dat ik volkomen nutteloos heb liggen maaien. Dus nee, dat werkt niet.
Geweldig ook dat iemand dat wil doen voor een zomaar iemand van internet. cool

Dus mochten er vanmorgen triatleten aan het trainen zijn geweest in het Inge de Bruinbad en twee dames tussen de oudjes met een drijfplankje bezig hebben gezien, dan waren wij dat. smile

Plan:

1. Techniek leren en verbeteren zodat ik zonder hulpmiddelen zelfstandig baantjes kan trekken.
2. Als ik dat kan komt stap 2 ; het minimaal 500 meter volhouden, liefst langer.
3. Als dat in orde is ga ik eens denken aan trainen in buitenwater, het liefst wel met begeleiding.
4. Pas als dat helemaal vertrouwd voelt ga ik het weer eens proberen! Laagdrempelige 1/8 of misschien wel zelfs 1/16 triatlon, bijvoorbeeld Vrouwentriatlon Utrecht of Beesd. En van daaruit kijk ik wel verder.
Ergens rond deze stap zit dan ook het laatste onderdeel...denken aan snelheid.

Ondertussen blijf ik natuurlijk wel gewoon doorgaan met het fietsen en hardlopen, waar ik ook veel plezier aan heb, en wie weet. En lukt het volgend jaar nog niet, dan het jaar daarna maar, ik geef het de tijd die nodig is.

En dat boek ga ik ook bestellen/bestuderen.

14

Re: Borstcrawl voor beginners

+2 voor TTT  cool . Zelf vandaag OD in Veenendaal gedaan. Mss ook eens overwegen om les te nemen http://www.tri-experience.com/basistech … gheid.html . Zelf dit ook gedaan. In mijn groep zaten 2 of 3 die ook geen borstcrawl konden en na 20 weken als een speer door het water gingen.

15

Re: Borstcrawl voor beginners

He jij ook hier smile

Ja wel overwogen maar er is een praktisch bezwaar; de tijd is voor mij zo ongunstig. Vrijdagavond van 21.00-22.00. Dat betekend dat ik 's avonds laat nog in mijn eentje terug moet fietsen door de polder, vind ik niet zo fijn.  Hele goeie training, maar niet echt een gunstige tijd en locatie voor een autoloos persoon. neutral

16 Laatst bewerkt door TumTumTum (15-12-14 20:40:02)

Re: Borstcrawl voor beginners

Dubbelpost want ik heb een vraag. Een ontzettend aardig iemand van dit persoon is al een paar keer met me gaan zwemmen om de eerste beginselen van de borstcrawl te oefenen. Het gaat best goed; ik kan inmiddels al een keer heen en weer zonder te verdrinken. Maar nu lopen we vast. Er gaat iets niet goed met de ademhaling; ik kan het sowieso niet aan twee kanten. Maar als ik ademhaal dan maak ik onwillekeurig een soort duik waardoor ik zo diep in het water kom met mijn hoofd dat ik bijna geen tijd heb om lucht te halen. Dan bouw ik dus een zuurstofachterstand op waardoor ik na 50 meter compleet duizelig ben en niet meer kan. We hebben al van alles bestudeerd wat ik nou precies verkeerd doe maar we komen er niet echt achter.
Verder vindt zij mijn zwemslag er wel goed uit zien, ik ben niet bepaald snel maar dat geeft ook niet.
Ik voel ook dat als ik maar gewoon lucht zou krijgen ik best verder zou kunnen want het gaat eigenlijk best goed.

17

Re: Borstcrawl voor beginners

Til je je hoofd op uit het water of draai je je hoofd naar links/rechts zodat je op je oor komt te liggen (net zoals je je hoofd op een kussen hebt liggen?)

18

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik snap waar je naar toe wilt...:)

Ik til uiteindelijk mijn hoofd op...omdat ik anders geen lucht genoeg krijg. In principe draai ik alleen maar, maar dan neem ik vooral een slok zwembad omdat ik dus die rare duikbeweging maak.

19

Re: Borstcrawl voor beginners

Probeer superman houding eens, dus linkerarm vooruit en rechterarm achterwaarts tegen het lichaam. Afzetten met je voeten tegen  muur. Laat jezelf uitdrijven. Probeer tijdens het uitdrijven je hoofd te draaien en je oor zoals gezegd op het kussen te leggen. Als je hoofd zijwaarts ligt moet je mond net boven de waterlinie uitkomen om adem te halen. Waarbij 1 oog in het water en 1 oog uit het water ligt, zie ook https://www.youtube.com/watch?v=cO-4HzHsAsw Uitademen in het water.

20

Re: Borstcrawl voor beginners

Wat ik ook merk is dat ik minder water binnen hap als ik iets naar achteren kijk. Als ik namelijk mijn hoofd draai en boven water iets zij voor zie, dan hap ik water.

21

Re: Borstcrawl voor beginners

Ademhalen is voor mij ook een tijdje het grote probleem geweest met zwemmen. Ik kon niet rustig door ademen waardoor ik het gevoel had dat ik na 2 baantjes ging hyperventileren. Tijdens de basistraining van Tri-Experience heb ik hier een hoop nuttige tips voor gekregen. Een overzicht hiervan kan je vinden op http://www.tri-experience.com/ademhalen.html

22

Re: Borstcrawl voor beginners

NIet dat ik een ervaren zwemmer ben, maar ik ben wel door schade en schande wijzer geworden.

Wat ik deed was proberen om de vier slagen te ademen, nu adem ik om de twee of drie slagen.
Kijk onder het zwemmen naar de bodem van het zwembad, als je je rechterarm uit het water haalt, kun je ademen.
Als je onder water goed en volledig uitademt is het inademen in no time gebeurt.

23

Re: Borstcrawl voor beginners

kolibrie schreef:

NIet dat ik een ervaren zwemmer ben, maar ik ben wel door schade en schande wijzer geworden.

Wat ik deed was proberen om de vier slagen te ademen, nu adem ik om de twee of drie slagen.
Kijk onder het zwemmen naar de bodem van het zwembad, als je je rechterarm uit het water haalt, kun je ademen.
Als je onder water goed en volledig uitademt is het inademen in no time gebeurt.

De zwemtrainer bij De Dolfijn zei juist dat je lichtjes schuin naar voren moet kijken en je in moet beelden dat het water een lijn trekt op je voorhoofd... Lijkt me ook logisch dat je enigszins wilt zien wat er voor je gebeurt wink

24

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik ben inmiddels een heel klein stukje verder...maar het schiet niet op.
Ik heb ook een privéles gehad waar ik wel achter een paar dingen kwam die ik verkeerd deed. Het heeft voor een groot deel met ligging te maken, dat is natuurlijk te oefenen. Ik ben ook nog steeds aan het oefenen...zwemmen...klooien, hoe je het wilt noemen. Maar ik red nauwelijks een baantje heen en weer, dan lig ik te hyperventileren. Het gaat een tijdje goed maar na het keren dan "degradeert" de techniek kennelijk meteen en lig ik te vechten om lucht te krijgen. Ik lees hier af en toe dat je binnen een jaar lachend 3.8 km moet kunnen zwemmen, nou ik niet. Mensen die me zien zwemmen vinden het er wel altijd "goed uitzien". Ik hou het alleen niet vol en kan ook niet sneller.
Winstpunten; ik vind zwemmen op zich wel lekker relaxed om te doen dus ik zal het wel blijven doen. Ook heb ik inmiddels al 2 dames van dit forum ontmoet wat erg leuk is. Maar of een triatlon er ooit inzit? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

25

Re: Borstcrawl voor beginners

Dit lijkt een beetje op mijn vorderingen met zwemmen. Ik heb al 4 maanden zwemles waardoor de basis techniek wel goed zit. In die tijd ook aldoor een 2e keer zwemmen, maar ook ik kom niet verder dan 2 baantjes van 25 meter borstcrawl. Ook nog eens met een snelheid die ik met schoolslag ook haal.
Wel zwem ik de laatste weken veel met pull buoui en dat scheelt dan weer heel erg veel voor mij. Waar ik zonder dus nog geen 2 baantjes red, zwem ik met rustig tot 10 baantjes. (daarna red ik het niet meer met mijn armen welke ik dus kennelijk nog verkeerd gebruik)
Misschien dus als tip: ga eens proberen met pull buoui.