1

Onderwerp: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Beste allemaal,

Ik vroeg me af of jullie de afstanden van je fietstrainingen aanpassen op de triathlon afstand waarvoor je aan het trainen bent. Ik ga eind Juni een halve triathlon doen met 90km fietsen, heeft het dan zin om puur op duurvermogen te trainen en 100km+ ritjes te maken, of hoef je eigenlijk nooit echt langer/meer dan die 90km (of rond de 100) te fietsen?

2

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

ik zou 2-3 een ritje 100+ maken en verder lekker rond de 60-70 km blijven en een paar keer een ritje van 40-50 km op tempo.

3

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Zodra het weer het toelaat lekker 1x per week 4uur duur training. In het begin wellicht 25km/u en in de loop van het seizoen richting +30km/u. Hoe breeder de pyramide (=basis) hoe hoger de piek (belastbaarheid/intensiteit).

4

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Ik had heel veel baat bij de ca. 10 ritjes van 100km in de maanden voorafgaand aan mijn 1e en enige Halve Triathlon. Als ik volgend jaar een hele ga doen ben ik vast van plan om nog langere fietstrainingen te gaan doen. Ik reed gemiddeld 32,5km over de 90km, slechts 2 a 3 km langzamer dan op een kwart, en nog belangrijker: ik kon vrij fris aan het lopen beginnen. Maar dit was mijn ervaring, en daarbij komt dat ik gewoon graag fiets. Je moet er vooral plezier aan beleven.

5

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Vergeet niet na je duurtraining bijv nog even 15-30min te gaan hardlopen. Goed om de overgang te oefenen.

6

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Ik zou met name het fietsen gebruiken  om "duur" vermogen op te doen. Dus al je een halve wilt gaan doen moet je ook 5 uur continue kunnen sporten. Dus gerelateerd aan de tijd die je erover denkt te gaan doen. Fiets je slechtes 100 km dan ben je in goed 3 uur klaar, dat staat in geen verhouding met een halve. Uiteraard is alles afhankelijk van de uiteindelijke prestatie die je voor jezelf wilt neerzetten.

7

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Enkele keren een trainingske van een 120km met erna een 15km lopen,beide met wat intensieve blokjes werkt goed voor mij. De rest van de fietstrainingen zitten zo rond de 90km.

8

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Hoe fitter je van de fiets komt hoe makkelijker het lopen gaat.

Ik heb er afgelopen jaar voor gekozen voor het volgende patroon:
Vrijdagen: 60-70km (2,5u)
Zondagen: 90,120,150,180km afwisselend ritten van 3 tot 7 uur

9

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Uiteraard heb ik altijd een andere mening.............maar o.a daarom is het forum zo leuk.
Flink aantal jaren geleden schreef Frank Heldoorn maandelijks in het bondsblad over trainen voor halve en hele triathlon.

Hij predikte NOOIT meer te trainen dan de hele afstand, en ik weet dat hij dat nog steeds predikt. Ook hier weer lastig te bewijzen hoe een wedstrijd gegaan zou zijn als......

Mijn ervaring nu is dat mijn langste training voor een Ironman 5 uur was en ik heb 5.25 gefietst tijdens die Ironman.
Zwemmen is wellicht de uitzondering omdat het relatief kort is. Ook lopen was niet meer dan 2½ uur

Ik ben het overigens wel eens met het "pyramide verhaal" maar ik zal zelf toch gewoon mijn schema blijven volgen. Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat ik voor mijn halve triathlons van komend seizoen wel fietstrainingen van 3 uur voor mijn kiezen krijg, maar zal het melden zodra ik daar ben aangeland :-)

10

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Het heeft niet alles te maken met de afstand waar je voor traint. Het heeft meer te maken met hoe je fit wordt op de fiets, in algemene zin.
Als je optimaal traint voor een sprint, ga je ver over de beoogde afstand heen. OD ook.
Als je traint voor een hele ga je hooguit een paar keer de wedstrijdafstand.
De afstand van een halve is ongeveer wat ik geregeld zou fietsen, in de voorbereiding op iedere wedstrijdafstand, het hele jaar door. Als je fit bent in de loop van het seizoen is dat ook precies de afstand die ik nog met intensieve blokken of met progressief tempo kan rijden. Als ik bijvoorbeeld in voorbereiding op een hele een lang tempoblok doe na 150km duur, heb ik moeite om boven wedstrijdtempo uit te komen (wedstrijdtempo voor hele triathlon, z2 dus ongeveer, niet heel hard). Maar na 2,5u duur kan ik gerust nog harde tempo's rijden.
Ik denk dat de afstanden van de halve ongeveer de basis vormt voor iedere wedstrijdafstand. Als je een goede basis hebt met duurlopen van 20-25km en fietsritjes van 3u, kun je binnen niet al teveel tijd fit zijn voor een hele, of met een paar goede weken tempo training, fit voor een sprint.
De belangrijkste fietstraining in de laatste weken voor een lange wedstrijd is volgens mij, ongeveer de wedstrijdafstand maar dan met de laatste kwart rond wedstrijdtempo. De laatste 10km misschien zelfs net erboven. 'Tempo hardheid' is veel belangrijker dan duur. Mijn moeder fietst bijna nooit, maar gaat wel ieder jaar op fietsvakantie en doet dan iedere dag 100km. Ieder gezond mens kan lange rustige ritten fietsen. Daar word je niet wedstrijdfit van.

11

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Het is toch wel iets uiteenlopend. Je hebt trainer/coaches die beweren dat je niet meer moet trainen dan nodig is maar ik ken er ook waar een wekelijkse duurtraining van 6u een normaal iets is. Bij mijn vorige trainer moest ik vaak fietstrainingen van +6u doen ook al deed ik geen lange afstanden en ik ken iemand die bij Mark Heremans heeft getraind en net hetzelfde.

12

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Ronnyke................als je een 6+ uur training hebt gedaan wat doe je dan de volgende dag?
Ben ook benieuwd naar de toegevoegde waarde van een 6 uur training als je een halve gaat doen ?

Hoor altijd graag hoe andere trainers daar over denken. In mijn hele leven nog nooit meer dan bijvoorbeeld 34 gelopen in voorbereiding op een marathon en nooit meer dan 140 gefietst als voorbereiding op een Ironman.

Maar ja, Youp zei het al..............wat is de vraag? Wat zouden mijn uitslagen geweest zijn als ik wel langer had getraind en wat zouden jouw uitslagen geweest zijn als je korter had getraind?

We zullen het antwoord nooit weten.

13

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Idd,maar zulke trainers hebben vaak de reputatie dat ze èèn of enkele goede atleten hebben begeleid of begeleiden maar dat ze er meerdere in de vernieling hebben gestuurt daar weet je op de moment zelf niks over natuurlijk. Daarom ben ikzelf ook tot het besef gekomen dat je niet mee hoeft te trainen dan nodig is. Ik weet nog dat ik op zaterdag een ultraloop van 53 km had gedaan en ik s'maandags een 10km loop op schema had met 3x 1000m aan 10km wedstrijdtempo.

14

Re: Afstand fietstraining nooit meer dan beoogde triathlon afstand?

Ronnyke.......degene die je dat heeft laten doen is hopelijk geen trainer meer  tongue
Zoek ff op wat een "normaal herstel" is van een marathon  cool

Als ik me niet vergis is het minimaal 48 uur volledige rust en daarna een heeeeeeel rustig herstelloopje  neutral