1

Onderwerp: Tri Kuiken wie is dat?

Hallo -athloners,

Waarom Tri Kuiken? Omdat ik op triathlon gebied net uit mijn ei gekroppen ben.
Ik ben nu 44 jaar en eens in de zoveel jaar heb ik een nieuwe uitdaging nodig.
Als klein meisje heb ik aan wedstrijdzwemmen gedaan. Daarna heb ik jaren lang aan athletiek gedaan. Ook nog gesoftbald (schoolteam-NL-kampioen) en getennisd. En nu schaats ik al jaren in de winter en zomers zit ik op de racefiets. Met deze geschiedenis aan sporten is een triathlon eigenlijk niet meer dan een logische volgende stap. Dit seizoen al 2500 km op de fiets gezetten. Nu ben ik begonnen met zwemmen en hardlopen. Het gaat allemaal er lekker en het streven is om op 13 september 2008 mijn eerste "kwart" te doen. Het makkelijkst voor mij is het fietsen. Zwemmen gaat ook wel lukken. Het lopen zal het zwaarts voor mij zijn. Maar mits ik heel blijf bij alle trainingen haal ik de tien kilometer ook wel. Het is per slot van rekening is het "maar" zo'n 3 uur sporten schat ik.
Helaas is trainen bij een echte duursportvereniging niet mogelijk, omdat ik onregelmatige werktijden heb en daardoor heel veel trainingen op vaste uren moet missen. Nu kan ik trainen wanneer ik kan/wil.

Dit is verlopig wel genoeg over het Tri Kuiken. Alle goed bedoelde tips en andere verhalen zijn welkom. Je bent nooit te oud om te leren (lees sporten).

Tot de volgende keer,........."piep"..........

2

Re: Tri Kuiken wie is dat?

Hoi Tri Kuiken,

Ik herken je achtergrond wel, ook voor mij is het fietsen het makkelijkst, dan zwemmen en veel later het lopen. Maar dat moet je toch doen om een triathlon te kunnen volbrengen he! Mijn tip zou zijn om een jou passend trainingsschema te zoeken. Hou daarbij goed in de gaten dat 10 kilometer hardlopen heel wat anders is dan de slotafstand op een kwart triathlon. Tenminste, ik heb nu 2 keer een achtste triathlon gedaan, waarbij ik dus afsloot met 5 km hardlopen. Dat viel mij echt veel zwaarder dan de 5 km's die ik in de trainingen heb gelopen. Daar zou zo 5 minuten tijdsverschil in kunnen zitten. Ik weet niet of je dat lineair kunt doorrekenen op een kwart triathlon, dan zou je dus 10 minuten langzamer lopen dan als je fris een 10 km loopt. Lijkt me wel veel, maar hou daar toch maar wat rekening mee.
Ik heb mijn hardloopschema gevolgd via www.hardloopschema.nl (originele naam...) en dat geeft je behoorlijk wat vrijheid in wanneer je traint en met welk doel. Er zijn vast nog veel meer van die sites te vinden.

Groet Flatfisher

3

Re: Tri Kuiken wie is dat?

Het streven is nog steeds de "kwart" in Spijkenisse. Het trainen gaat hartstikke lekker. Lopen gaat steeds makkelijker. Misschien toch nog de ouwe athletiek jaren die meewerken.
Om aan het echte werk te wennen ga ik op 10 augustus in Leiderdorp eerst een "achste" doen. Ik heb me al in geschreven!!!
Ik ben echt heel benieuwd hoe het zal gaan en wat de tijden zullen zijn die zwem/fiets/loop. Ik heb geen idee hoe zo'n triathlonveld eruit ziet. Zijn het alleen maar doorgewinterde/goed getrainde athleten of zijn er ook nog veel echte recreanten? Hoeveel vrouwen zullen er zijn? Kom ik een beetje leuk in het veld te liggen of bungel ik zielig achteraan? Kortom spannend!!!

Leuk om andere athleten binnenkort te ontmoeten,

Tot schrijfs/ziens, Karen het Tri Kuiken

4

Re: Tri Kuiken wie is dat?

Hoi Tri Kuiken,

Bij een achtste kom je zeer zeker niet alleen doorgewinterde goed getrainde athleten tegen maar ook deelnemers die alleen maar om het meedoen meedoen en helemaal geen scherpe tijd willen neerzetten. In Stiens stond ik door materiaal pech noodgedwongen aan de kant als toeschouwer en had daardoor mooi zicht op het parc ferme. Ik heb me daar zelfs verbaasd over sommige deelnemers in het parc ferme die zich na het zwemmen uitgebreid gingen afdrogen en daarna andere kleren aan om te gaan fietsen. Hoeveel vrouwen er mee doen is helemaal afhankelijk van het evenement. Soms veel en soms weinig.

Groeten,
Ronald.