1

Onderwerp: Halve haalbaar?

Beste allemaal,

Helemaal nieuw op dit forum en redelijk nieuw in de sport :-)

Na vorig jaar toegetreden te zijn tot de Club des Cinglés du Mont-Ventoux (de berg op één dag van alle drie de kanten beklimmen) wil ik komend seizoen de uitdaging wat breder te maken door aan mijn eerste triathlon deel te nemen.

Zwemmen
Ik ben begin dit jaar begonnen met het aanleren van de borstcrawl en heb het inmiddels redelijk onder de knie (een kilometer in het zwembad is geen probleem). In de zomer heb ik enkele keren buiten gezwommen en hoewel het me de eerste keer flink tegenviel (geen zwarte lijn om te volgen :-)) kwam dat ook al snel goed.

Fietsen
Dit is waar ik vandaan kom. Nooit wedstrijden o.i.d. gereden, altijd recreatief: maar wel voor uitdagingen. Dan ook fanatiek een trainingsschema volgen. Altijd geconcentreerd op de duur en het genieten van mooie ritten, nooit echt op de snelheid.

Lopen
Dit is mijn zwakste punt. Ik loop inmiddels, na het volgen van een beginnersschema, vijf kilometer. Ik merk dat ik dit technisch nog niet helemaal goed aanpak: ik "flap" heel erg als ik loop. Ik wil me in ieder geval laten adviseren bij de speciaalzaak hier in de buurt voor goede schoenen, wellicht dat zij (of jullie :-) daar ook nog tips in hebben.

Ik heb inmiddels de Triathlete's Training Bible van Joe Friel aangeschaft, en hoewel ik 'm nog niet uit heb wil ik de volgende vraag ook alvast bij jullie neerleggen: is het haalbaar om voor komende zomer een halve triathlon in het vooruitzicht te stellen? Ik heb me al een beetje geörienteerd en de ICAN in Amsterdam op 28 juni lijkt mij een heel mooie. Het doel zou ook hier weer zijn om niet de allersnelste tijd neer te zetten, maar vooral van de ervaring te genieten.

Ik heb een fulltime baan als leraar in het middelbaar onderwijs. Dat betekent dat ik soms 's ochtends voor mijn werk een training kan pakken, maar voornamelijk in de avonduren en in het weekend aan de bak zal moeten.

Ik kijk uit naar jullie reacties, ervaringen en adviezen :-) Alvast bedankt!

2

Re: Halve haalbaar?

Lars welkom! Het zwemmen lijkt me zonder problemen uit te breiden naar 1.9km tussen nu en eind juni. Als je Cinglé bent zal 90km vlak fietsen ook geen probleem zijn. Als je het lopen voorzichtig opbouwt en niet blessuregevoelig bent dan lukt die halve marathon ook wel. Het loopgedeelte van een triathlon zal doorgaans minder intensief zijn dan hardlopen zonder zwemmen en fietsen. Laat je gewoon een goed paar schoenen aanmeten. Het enige waar je volgens mij voor moet opletten is dat je niet al te enthousiast gaat lopen met je fietsconditie. Door de andere belasting van pezen en spieren is de kans op blessures dan aanwezig.

Maar leuk als je ook op de triathlonforum clubkampioenschappen komt ;-)

Welk vak doceer je?

3

Re: Halve haalbaar?

Kijk, dat is al een hoopvolle eerste reactie, bedankt :-) Over het zwemmen en fietsen maak ik me ook niet zo'n zorgen, het is inderdaad het lopen waar ik me nu een beetje "zorgen" over maak. Maar we gaan eens kijken :-)

Ik geef Engels op een vmbo voor moeilijk lerende kinderen. Erg leuk! Enne, dat clubkampioenschap klinkt ook wel interessant ;-)

4 Laatst bewerkt door Rose69 (16-12-14 22:12:18)

Re: Halve haalbaar?

Wat leuk nog een cinglé die de overstap maakt naar triathlon

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

5 Laatst bewerkt door Rose69 (16-12-14 22:22:45)

Re: Halve haalbaar?

Wat leuk nog een cinglé die de overstap maakt naar triathlon. Ik ben cinglé 2128. Welkom op het forum. Ik adviseer net als Maarten goede voetmeting met goede schoenen. Je trainingsintentie zorgt er makkelijk voor dat je die halve kan gaan doen. Wellicht ook focus op een mooie hardloopschema voor de opbouw. En veel inlezen en navragen over wedstrijd ervaring en plan ook 1 of 2 kwart tri's in, voor de wedstrijdervaring.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

6

Re: Halve haalbaar?

Ah cool, ik 5224. Iets recenter dus :-) Ik ga volgende week (dan begint de kerstvakantie) langs de hardloopwinkel voor schoenen. Kijken wat zij te zeggen hebben :-) De stand van mijn voeten is behoorlijk naar binnen (al sinds kindertijd), hopelijk kunnen ze er wat mee. Had ook zeker in de planning om sprint en/of kwart toe te voegen aan mijn schema, maar wilde eerst even checken of een halve wel haalbaar zou zijn :-)

7

Re: Halve haalbaar?

Mooi doel, lijkt me zeker haalbaar.

8

Re: Halve haalbaar?

Rose...........wat is de overtreffende trap van cinglé ?

9

Re: Halve haalbaar?

petitmas schreef:

Rose...........wat is de overtreffende trap van cinglé ?

cannibale

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

10

Re: Halve haalbaar?

C'est moi

11

Re: Halve haalbaar?

Cannibale? Wow, dat is ook niet mis!

12

Re: Halve haalbaar?

lijkt me wel haalbaar maar is het wel de moeite. Veel mensen willen graag een halve triathlon doen terwijl ze niet eens een sprint of OD hebben gedaan. ik zou beginnnen met de kortere afstanden.

13

Re: Halve haalbaar?

Als je een OD kunt kun je een halve ook denk ik. Je kunt natuurlijk wel een paar OD of kwartjes doen als voorbereiding dan het je het beste van 2 werelden  tongue

14

Re: Halve haalbaar?

Je moet jezelf een beetje uitdagen, toch? :-) Wil in de voorbereiding dan zeker een sprint + kwart of twee kwart doen.

15

Re: Halve haalbaar?

Een halve moet zeker kunnen, vooral letten op je HF tijdens het fietsen zodat je het niet moet bekopen tijdens het lopen. Ook je voeding is superbelangerijk tijdens een halve.
En wat denk je van een 111 ( 1km zwemmen-100 fietsen- 10 lopen)  ( Bilzen bvb) 1/2 mei ?
Lijkt me een leuk opstapje !

16

Re: Halve haalbaar?

De 111? Die kende ik helemaal niet, maar dat ziet er inderdaad heel goed uit! Nadruk op fietsen... Bedankt voor de tip!

Wel een dure hobby trouwens. Zijn al die evenementen zo prijzig?

17

Re: Halve haalbaar?

De 111 van Bilzen valt oner de organisatie van sports events en die zijn idd niet goedkoop. Challenge kost ongeveer dubbel voor een halve en Ironman 3 dubbel tongue  Maar in Nederland zijn de gewone kleinere organisaties doorgaans wel goedkoper.

18

Re: Halve haalbaar?

Inmiddels de knoop doorgehakt en ik ga ervoor: 28 juni de halve ICAN in Amsterdam. Spannend! big_smile

19

Re: Halve haalbaar?

larsvanzanten schreef:

Inmiddels de knoop doorgehakt en ik ga ervoor: 28 juni de halve ICAN in Amsterdam. Spannend! big_smile

Top! Dan zie ik je daar.