1

Onderwerp: Tacx Satori trainingsopbouw

Als het goed is ben ik vanaf vanavond in het bezit van een Tacx Satori. Deze heb ik aangeschaft omdat mijn vrouw elke maandagavond zwemtraining heeft en ik dan thuis bij de (slapende) kinderen ben. Tot nog toe deed ik dan die avond niks of wat rompstabiliteitsoefeningen. Vanaf volgende week wil ik het laatste dus gaan combineren met een Tacxtraining om zo maximaal mijn tijd te kunnen benutten richting 1/2e Challenge Almere. Nu dan de vraag wink
Hoe kan ik de komende maanden de Tacx zo effectief mogelijk gebruik (max +/- een uur trainen). Wat voor opbouw zou ik kunnen kiezen met Tacxen gelijk aan weg of juist kiezen om wekelijks op de Tacx een korte warming-up te doen, techniekoefeningen en daarna een aantal pittige intervalblokken? Wat is wijsheid? tot maart heb ik sowieso weinig tijd om buitenfietstrainingen te doen dus enkel 1x of 2x per week op de Tacx...
Let the discussion start smile smile

#enjoylife

2

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Ik zou de trainingen op de Tacx in elk geval niet hetzelfde benaderen als de trainingen op de weg. Op de Tacx heb je volledige controle over de intensiteit en cadans, waarbij je op de weg afhankelijk bent van externe factoren.

Op de Tacx kan je je focussen op specifieke blokken intensiteit of kracht en techniektrainingen zoals met één been trappen. Maar dat hangt ook af van de rest van je trainingsschema uiteraard.

Als je 'zomaar' wat wilt doen dan zou ik een beetje spelen met blokjes van een paar minuten op hartslag of wattage met rust daartussen en blokjes op een zwaar verzet.

Ik weet zeker dat er anderen zijn die veel slimmere dingen kunnen zeggen  wink

3

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Er staan op de Tacx website trainingen, anders meld je aan bij Trainerroad (abo per maand opzegbaar). Trainerroad heeft +700 trainingen welke je kan doen.

4 Laatst bewerkt door rinke (08-01-15 11:17:27)

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

De trainingen op de Tacx website ken ik maar deze zijn wel lastig uit te voeren omdat er best veel info in de tabel staat in mijn ogen  roll . Het liefst zou ik een app hebben waarin ik bijv. blokken kan trainen met daarbij de instelling van mijn weerstand 1-10 en versnelling (zoals op de Tacx site) bijv. 53-13 etc. Weet iemand of dit ook in app vorm beschikbaar is ergens?
Livio, voor de trainerroad heb je toch minimaal een vermogensmeter nodig? Deze lijkt me niet uitvoer met een Satori in combi met HRM en cadansmeter?

#enjoylife

5 Laatst bewerkt door thomass (08-01-15 11:26:01)

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Ja dit is beschikbaar bij de suggestie die Livio aangeeft, Trainerroad. Ik heb het zelf vaak gebruikt icm de Satori, alleen dan met een laptop. Je zult een ANT+ dongle en een snelheids/cadansmeter (voor je achterwiel uiteraard) nodig hebben om de data van je Tacx naar de app te sturen (voor de laptop kun heb je ook een dongle nodig, of je gebruikt de ANT+ stick die bij bepaalde Garmins/Suunto's is meegeleverd). Volgens mij is de app op dit moment alleen voor Apple aparaten, maar ik zou zeggen kijk zelf even. Zoals gezegd er is een uitgebreide workout library en je kunt ook zelf workouts maken.

Edit: voor Trainerroad heb je in principe geen vermogensmeter nodig, ze kennen daar de weerstandscurve en op basis van cadans en snelheid kunnen ze een "virtual Power" profiel maken. Daarbij moet wel gezegd worden dat je de weerstandsbediening van de Tacx zelf verder in dezelfde stand moet laten staan (vind dat toch een onding) en je moet dingen als het aandraaien van de weerstandsknop bij je wiel, bandenspanning zoveel mogelijk constant houden. Nu ik met een vermogensmeter fiets merk ik dat er toch wel een discrepantie is (wat ook wel logisch is) want het geleverde vermogen fluctueert een stuk meer dan de omwentelingen per wiel, maar wel een stuk minder dan op de weg. Al met al een prima alternatief vond ik.

6

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Trainerroad werkt ook gewoon op windows pc met Ant stick. Anders dit van DCRainmaker lezen http://www.dcrainmaker.com/2014/11/wint … depth.html . Staan verschillende app alternatieven.

7

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Bedankt voor de input, nuttig smile Had al op Rainmaker gekeken maar blijkbaar niet goed genoeg  sad
Vond zelf de website  www.wattzap.com. slechts 35€ per jaar voor de software en gratis onbeperkt trainingen downloaden.
Iemand bekend met deze site?

#enjoylife

8

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Als je 1 a 2 keer per week max een uur wilt fietsen, zou ik het lekker simpel houden, zeker als je niet allerlei extra gadgets wilt aanschaffen om je tcx te upgraden. Techniektraining op een Tacx?? Mwahh...zonde van de tijd! Voor 1-2 x per week een uur zou ik na opwarmen ervoor zorgen dat ik aan het eind alleen nog maar wil liggen! wink
Dus zo'n beetje het advies van Maca  volgen en zorgen dat je in de loop van de tijd de weerstand en duur van het blok of frequentie opbouwt. Als je bepaalde weerstandnivo's ook nog aan je hartslag en cadans of snelheid kan koppelen, kun je op die manier ook monitoren of je progressie boekt. De Satori geeft geen vermogen weer geloof ik?
In zekere zin zou je deze Tacx ook kunnen vergelijken met een spinningbike. Voor de eventuele motivatie en inspiratie zijn er voldoende spinning workouts te vinden via youtube, die je gelijktijdig kunt afspelen.

9

Re: Tacx Satori trainingsopbouw

Ik focus op de tacx vaak extra op lage trapfrequenties en hoge intensiteit.
30 hard/30 rust of 1min/1min met veel weerstand is één van mijn "favorieten". Trapfrequentie maximaal 45 en volle bak. Als het goed is hou je daarmee de hartslag vrij laag maar staan de poten in de fik.
Ik zou zoiets opbouwen tot een half uur of zo, en dan half uur normaal trapfrequentie opbouwend van vrij rustig tot tijdritintensiteit.

Een andere die ik vaak doe, zijn intervalsetjes rond rijdritintensiteit. Bijvoorbeeld dertig keer 1:40min tempo, 20 rust, eventueel met tempo wisselingen zoals 1 rustig, 1 steady, 1 hard. Of 5min hard, 5 min iets minder hard x 6.

Ik heb nooit het idee gehad dat focus op hoge trapfrequentie op de tacx vertaalt naar de weg. Hoge trapfrequenties zijn veel makkelijker te halen op de tacx, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat dit dan ook op de weg makkelijker werd. Van andere techniekoefeningen zie ik het nut niet in op de fiets.