1

Onderwerp: Snelheidsbeperking

Ik leesde dit vandaag. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150106_01460608 Hoewel ik me er wel niet te veel van zal aantrekken vind ik het toch wel iets opmerkelijk,al is het in Belgie op sommige plaatsen ook al maar dan 30km/h

2

Re: Snelheidsbeperking

Ik heb het ook gelezen, evenals alle reacties. Het zou gaan om fietspaden binnen de bebouwde kom.

Persoonlijk vind ik dit overregulering die nauwelijks na te leven is, als dit al een regel gaat worden. Ik snap niet dat alles in kleine regeltjes gegoten moet worden en ben een veel grotere voorstander van principle based wetgeving die ingevuld wordt door jurisprudentie in plaats van strikte rule based wetgeving.

Mensen moeten zelf blijven nadenken wat wel en wat niet kan en in grote lijnen gestuurd worden de wet- en regelgeving in mijn ogen.

Ik kan me zo voorstellen dat het gros van de hier aanwezigen geen voorstander is van een snelheidsbeperking op fietspaden, maar ik ben erg benieuwd naar andere geluiden.

3

Re: Snelheidsbeperking

Ik heb ook ergens gelezen dat als je sneller ging dan de maximumsnelheid voor het fietspad, je de weg op mag. Dan zou ik groot voorstander zijn. Er zijn heel veel wegen waar ik qua veiligheid liever op de weg tussen de auto's rijd dan op het fietspad ernaast. Ik heb op de racefiets verreweg de meeste gevaarlijke situaties gehad op fietspaden.
In Duitsland wordt hoef je op de meeste wegen in de bebouwde kom ook niet op de fietspaden, zeker niet als er zo'n gecombineerd fiets/wandelpad ligt. Ik heb daar op de weg tussen de auto's maar heel weinig problemen gehad.

4

Re: Snelheidsbeperking

Het probleem zit hem in het verschil in snelheid(inschatting) van de " reguliere" fietser en de groep wielrenners plus de speed pedelec(hoge snelheidsfiets) fietser. Met die laatste kun je, eigen ervaring, gemakkelijk 40 plus kilometers halen, dus zonder zware inspanning. Met de regel binnen de bebouwde kom los je niet de problemen erbuiten op. De snelheidsverschillen en het probleem van inschatten blijven bestaan. Daarnaast blijf en heb je gewoon te maken met de instelling van de mens, de geldingsdrang. Met regulering verschuif je het probleem, zorg je wel voor extra winkelnering voor juristen.

5

Re: Snelheidsbeperking

Ik vind het niet echt een probleem. Je bent niet de enige op de weg, zowel de wielrenner, als de "reguliere" fietser. Dus altijd uitkijken of er mensen zijn die harder/langzamer gaan dan jou, mogelijke rare uitwijkmanouvres maken etc.

Op de snelweg moet je er ook rekening mee houden dat iemand met 80 in kan voegen op de linkerbaan. Of dat een enkeling met 170 acherop komt rijden.

Vind de redenering van: harder dan x km/h dan moet je op de weg beter. Al zijn er dan ongetwijfeld ook weer mensen die dat te gevaarlijk vinden, zo vlak bij autos.

Klinkt dus als regelgeving voor een niet bestaand probleem. Lekker laten gaan.

6

Re: Snelheidsbeperking

thijs schreef:

Ik heb ook ergens gelezen dat als je sneller ging dan de maximumsnelheid voor het fietspad, je de weg op mag.

Dat zou gelden voor verplichte fietspaden (blauw rond bord) waar geen brommers mogen komen, en alleen als de weg niet verboden is voor fietsers. In de praktijk gaat het dan vooral om paden binnen de bebouwde kom.

Eens trouwens dat het nu al soms gevaarlijker is om op het fietspad te blijven dan om de weg op te gaan. Ik heb ook een paar wegen op mijn routes waar ik het fietspad vermijd, omdat het te slecht van kwaliteit is (hobbelig, smal en/of kronkelig), omdat het slecht herkenbaar is als fietspad (grijze stoeptegels net als het trottoir) en dus vaak wordt aangezien voor een voetpad, en/of omdat het er vol loopt met langzame weggebruikers. Met het oog op de verkeersveiligheid negeer ik op zulke plekken de officiële verkeersregels (en ik neem me altijd voor om dat argument te gebruiken tegen de agent die het in zijn hoofd haalt om me aan te houden - wat overigens nog nooit gebeurd is).

Hier overigens de link naar het officiële persbericht van het Fietsberaad waar dit bericht op gebaseerd is.

/Herman

7

Re: Snelheidsbeperking

In de bebouwde kom ben je sowieso gevaarlijk bezig als je hard (en/of in de aero houding) fietst. Je moet gewoon een beetje redelijk zijn. Op een leeg fietspad kun je wel even gas geven, op een vol fietspad doe je het kalm aan...

Het enige nut dat ik zie van deze regel is dat je de politie een handvat geeft om groepen die gaan koersen in de bebouwde kom aan te pakken.

8

Re: Snelheidsbeperking

De regel is niet gericht op (groepen) racefietsers in de stad, dat is inderdaad een niet-bestaand probleem, maar het gaat om die speed pedelecs. Daarvan denk ik de hele tijd al: hoeveel ongelukken gaan daardoor komen; wie raggen er straks op de e-bike met 40 door de stad? Dus goed als ze daar wat voor bedenken, al weet ik niet of dit effectief is. Tegen scooters is ook geen kruit gewassen.

En ja, ook ik wijk soms liever uit naar de weg, en het zou helemaal mooi zijn als dat straks ook mag, dat scheelt (hopelijk) weer wat boze automobilisten.

Louise

9

Re: Snelheidsbeperking

Electrische fietsen.... zitten vaak mensen op die eigenlijk niet het inzicht / reactievermogen hebben om zo hard te rijden (ik heb er ook al een in een bocht de berm in zien duiken)

Dus heel simpel, die dingen (die 40+ kunnen) hebben een kentekenplaatje zie ik... mooi, naar de rijbaan ermee, en geef ze dan ook een helmplicht gezien de snelheid.

Duitste dorpen rij je idd op de weg, net als in Tilighte (fietspad is verhoogd, halve meter breed, met halve meter stoep er naast die gelijk tegen de muren van huizen aan ligt, maw; je ziet niks, en automobilisten hebben de auto er al op staan  voordat ze eens kunnen kijken (ook leuk met hardlopen, vaak genoeg net een motorkap gemist, hardlopen doe ik daarom ook niet op voetpad, ook ivm slechte stoepen. gewoon lampjes aan en op de weg...)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: Snelheidsbeperking

Scighera schreef:

Electrische fietsen.... zitten vaak mensen op die eigenlijk niet het inzicht / reactievermogen hebben om zo hard te rijden (ik heb er ook al een in een bocht de berm in zien duiken)

Ja, precies, plus dat ze er niet uit zien alsof ze hard gaan. Daar heb ik me ook al een paar keer op verkeken: dan zie je iemand met grijs haar rechtop met boodschappentassen, zeg maar, en die schat je dan in op tempo 15 km/u, gaan ze ineens twee keer zo hard, zijn ze twee keer zo snel bij je dan je verwacht. Inmiddels ben ik daaraan gewend, maar ik ben er niet gerust op hoe dat straks zal gaan als het nóg harder gaat.

Louise