1

Onderwerp: Sporten én bloed donor zijn kan!

Sinds kort ben ik bloed donor geworden!
Eerst was ik bang dat dit mijn sporten teveel zou beinvloeden, maar wou het gewoon proberen omdat ik het nodig vind om dit te doen.
Nou viel het me erg mee! Alleen de eerste dag wat meer buiten adem dan normaal, maar de tweede dag kon ik al weer goed sporten. Natuurlijk zou een prestatie evenement in de eerste week eronder leiden, maar het is vrij makkelijk dit te plannen dat je weer helemaal hersteld zal zijn.
Mijn persoonlijke ervaring laat zien dat ik er weinig last van ondervind in mijn dagelijkse trainingen.

Mocht je dit wel ondervinden, kan je altijd nog plasma geven! Hierbij krijg je je rode bloedcellen terug en houden ze alleen het vocht wat wat eiwitten bevat. Veel mindere belasting op je lichaam! Het vocht is binnen enkele uren aangevuld, en de eiwitten binnen enkele dagen! Dus binnen enkele dagen ben je compleet hersteld! Dit zal dus zééér weinig effect hebben op je trainingen.
Dit ga ik straks ook doen aangezien ik een gewilde bloedgroep heb voor plasma.

Ik heb dit onderwerp niet gestart om jullie te dwingen bloed donor te worden. Iedereen zijn eigen keuzes, en ik snap heel goed dat sommigen dit simpel weg niet aan durven (naalden), andere redenen hebben of bang zijn wat dit met hun fitheid zal doen. In het laatste geval ben ik hier om jullie vragen te beantwoorden en twijfel weg te nemen. En wat aan te moedigen natuurlijk!

Iedereen reageert er anders op, maar maar weinig mensen herstellen langzaam. Veel sporters die ik gesproken heb, konden binnen enkele dagen op volle intensiteit trainen, en daarvoor op wat lagere intensiteit. Persoonlijk combineer ik dit met een week met lagere intensiteit voor herstel.
En mocht je toch het gevoel hebben dat het je je trainingen in de weg zit, kan je plasma geven zodat je prima kan door trainen en toch een goede daad doen.
Misschien wel iemands leven redden?

Ik hoop dat jullie er nog eens over na willen denken, kijk op Sanguin.nl voor meer informatie en voel je vrij vragen te stellen.

Groeten, Jerry

P.s ik zag dat je bij een X aantal donaties zelfs een vet sport shirt krijgt ! Nou, als dat geen goede reden is om donor te worden !

2

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Er zijn meer forumleden donor, onder andere na het lezen van dit topic ben ik ook bloeddonor geworden: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2370 ik heb nu 1x gedoneerd en had een dag of 5 nodig om weer op normaal niveau te kunnen trainen. Oproep van twee weken terug maar uitgesteld ivm Almere voor de zekerheid.
De meeste donoren worden door mond op mond reclame geworven dus zegt het voort inderdaad!

3

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

http://3athlon.be/bloedgeven-prestatiev … nsreddend/

4

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Geef al 30 jaar bloed/plasma en zit inmiddels op 95 donaties. In al die jaren nooit problemen gehad. Op de dag zelf en de dag erna meestal geen training of het moet een heel licht/korte herstel training zijn. Een beetje afhankelijk van fysieke gesteldheid merk ik wel in de 2-4 dagen daarna een mindere performance bijv bij een zware/hoge intensiteit training. Meestal na 1 week merk ik zelf geen verschil meer.

5

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Dit is wel opmerkelijk hmm  http://3athlon.be/bloeddonors-dopingzondaars/

6

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Dat is inderdaad wel opmerkelijk dat je wordt gezien als dopingzondaar wanneer je plasma doneert.
Gelukkig kan het bloed geven op de gewone manier nog gewoon smile

7

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Tsjonge-jonge, zeg. Maar ik denk wel dat het om een theoretisch probleem gaat, toch? Want welke atleet die goed genoeg is voor dopingcontrole doneert nog plasma? Want ook al valt het allemaal wel mee, het kost je lichaam echt wel wat, en ik denk dat topsporters dat dus niet zo gauw zullen doen.

Louise (ook al heel lang donor)

8

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Het probleem bij plasma is dat het bloed waar het plasma word uitgehaald terug in je lichaam word gebracht zoals bij bloeddoping en ozontherapie maar ik denk bij een gewone dopingstest moest iemand die ooit moetten ondergaan en ze vinden geen lichaamsvreemde stoffen dat er geen probleem is. En moesten ze rare dingen vinden zijn er altijd nog uitvluchten wink

9

Re: Sporten én bloed donor zijn kan!

Voor profs zijn er altijd uitvluchten