1

Onderwerp: tijdrit- of koersfiets voor dit parcours?

Hallo, ik ga dit seizoen een triathlon in spanje doen met een fietsparcours met een hoogte verschil max 115 mtr. Ik ga de OD doen wat in dit geval 42 km is. Ik heb het parcours zelf niet gezien maar ze geven dit onderstaande plaatje vrij, kan iemand mij adviseren of je dit type ronde beter met een timetrial- of met een koersfiets zou kunnen doen?

http://www.whitegoforit.net/galeria_pru … ONERAS.jpg

Groet,

Hans

2

Re: tijdrit- of koersfiets voor dit parcours?

Ik zou een klein opzetstuurtje op mijn koersfiets zetten en hoge velgen erin, ik klim niet denderend (al helemaal niet op mijn TT-fiets) en ik daal liever met de handen onderin de beugel dan in een ligstuur. Dat gezegd hebbende; ik ben een beetje een jankerd. Denk dat de meeste hier gewoon hun TT-fiets zouden vatten.

Stijlste knipje van 15% is wel even een vies bijtertje, gemiddeld 3,5% is goed te overzien. Mooi rondje, de 4e keer zul je dat stijlste stukje wel een keer zat worden, hahaha. Gelukkig afdaling op de laatste retour om even los te trappen voor het lopen.

3

Re: tijdrit- of koersfiets voor dit parcours?

Wellicht eerst je vraag beantwoorden met een vraag. Wat is je primaire overweging tussen de ene of de andere fiets? De controle over de fiets, of tijdswinst? (op zich niet twee op zich staande dingen, een goed handelende fiets zal je zeker tijdswinst opleveren). Vergeet het gemiezer over grammetjes of zelfs kilo's, tenzij je de Alpe d'Huez triathlon gaat doen is aerodynamica altijd belangrijker dan gewicht. Dus dan is het aan jezelf hoe je overweg kunt met beide fietsen (en dan moet je op je ligfiets dus niet constant uit je positie komen).

4

Re: tijdrit- of koersfiets voor dit parcours?

Tijdritfiets, bijna zonder twijfel. Enige uitzondering, als die afdaling echt übertechnisch is en super druk qua aantal atleten. Maar zo ziet dat kaartje er eigenlijk niet uit. Je zou dat klimmetje zonder al te veel problemen op het ligstuur moeten kunnen rijden.

5

Re: tijdrit- of koersfiets voor dit parcours?

@thomas, ja tijdwinst is primair, maar ik heb geen ervaring met TT's in bergachtig gebied, vandaar,  maar de antwoorden zijn overtuigend. ik ga dan voor tt-fiets. thanks

6

Re: tijdrit- of koersfiets voor dit parcours?

Geen schokkend profiel toch? Als ik hier in de buurt naar Apeldoorn fiets kom ik ook op 100m hoogte tongue