1

Onderwerp: Planning ?

Hoe maken jullie een planning op?
En hoe weet je dat je goed bezig bent?

doel voor mij is een 1/8 tegen volgend jaar en dan zien we wel weer.

Mijn huidg idee is:

2* zwemmen (opwarming + 3*200m)

2 * lopen (ong 30 tot 45 minuten)

maar dan het fietsen?

ik ga proberen 1 maal korter te fietsen (30 min) en eenmaal wat langer (60 - 75 minuten)

Zou dit goed zijn?

En hoe geraak ik aan snelheid op de fiets?

want bij mijn eerste poging tot triatlon ben ik zowaar gedubbeld tijdens het fietsen :-(

2

Re: Planning ?

Niets van aantrekken dat je gedubbeld wordt...

Ik heb daar ook last van, en ik beschouw mezelf als een goede middenmoter...

Het aantal keer dat je traint is zeker genoeg om een 1/8e triathlon te volbrengen. Probeer een beetje variatie in je trainingen te stoppen.. Zoals met zwemmen.

Warm up met techniek oefeningen en dan de ene keer 6x100m, de keer daarna 500m aan 1 stuk gevolgd door weer techniek. Een derde keer doe je de training zoals jezelf hieronder beschrijft en zo door...

Bij het lopen en fietsen kun je eenzelfde verdeling hanteren... Dus de een keer een rustige duurloop de andere keer tempo loopjes en af en toe een lekkere interval training (hier is het wel belangrijk dat je voldoende rustig traint)..

Dan het fietsen.. eerst een basis leggen door makkelijk 1 of anderhalf uur te fietsen (maar dat kun je volgens mij al) en daarna  andere elementen erin brengen.. Dus 5 km kalm, 5 km hard en dat drie keer ofzo. Heb je "bergjes" in de buurt, rijd er kalm aan naartoe en rijd dan hard omhoog.

Ik ben geen expert, maar belangrijk is naast voldoende training vooral variatie! Dat maakt en houdt trainen ook leuk...

Succes!!!!

3

Re: Planning ?

Tja, ik ben zelf ook een starterke (maar dat wist je al). Mijn aanpak is iets anders gegaan, mijn basis is het fietsen, dat deed ik al heel lang. In decemer 2007 ben ik begonnen met zwemles (borstcrawl - techniek). Na twee maanden ben ik van één naar twee keer in de week gaan zwemmen, om mijn zwemconditie te verbeteren. Toen was ik op het niveau om 500 m in een 25 m bad te zwemmen in zo'n 12-13 minuten. OK, de toppers zwemmen nog altijd twee keer zo snel, maar het is een begin he!

Voor mij was dat het moment om aan hardlooptrainingen te beginnen. Ik was van plan om gewoon twee keer per week een rondje te rennen, eigenlijk min of meer zoals jij het ook beschreef. Maar dat viel erg tegen, achteraf begon ik veel te hard, was na 2 km leeg en moest rennend/lopend proberen weer thuis te komen. Na twee dagen was de spierpijn weer weg. In de tussentijd het web afgezocht en kwam op de site www.hardloopschema.nl . Daar heb ik een 5 km - beginnersschema uitgezocht, dat is gebaseerd op 3 hardlooptrainingen per week voor een periode van 10 weken. En dat werkte echt goed, na die 10 weken kon ik inderdaad een 5 km uitlopen, in de triathlon zelfs sneller dan 30 minuten. Overigens varieerden die trainingen sterk, dat maakte het wel leuker om te doen. De duur van de trainingen varieerde ook sterk, van nauwelijks 20 minuten tot 45 minuten. Inmiddels ben ik op een redelijk trimmers-niveau gekomen, twee weken geleden liep ik nog 9,7 km in 1 uur en een paar seconden. Niet gek voor iemand die 3 maanden terug nog geen 2 km kon volhouden?!

In de tussentijd ben ik zo vaak mogelijk blijven zwemmen, dat is dus 1 of 2 keer per week. Later zijn er ook weken geweest waarin ik helemaal niet heb gezwommen.

Zoals je wellicht opgevallen is, ik heb nog geen woord over de fietstraining geschreven. Dat komt vooral doordat ik nog nauwelijks fiets-kilometers gemaakt heb. Dat was immers mijn basis en daarmee mijn sterkste onderdeel.

Dit is de middellange omschrijving waarmee ik wil aangeven dat mijn aanpak is gebaseerd op het trainen van de drie onderdelen afzonderlijk en dan vooral gericht op die onderdelen waarin je het minst getraind bent. Mijn idee is namelijk dat het finishen van een 1/8ste triathlon voor een normaal fit persoon geen probleem mag zijn. Dus als je elk onderdeel afzonderlijk beheerst, dan lukt dat na elkaar ook wel.

Ik onderschrijf hiermee denk ik wel wat Vanzella al schreef, variatie in je training is belangrijk. Dan blijft het leuker om te trainen en dat is belangrijk. Je zult immers veel meer vrije tijd steken in trainingen dan in wedstrijden, dus dan kan het maar beter een beetje plezierig zijn!

Groet Flatfisher