1

Onderwerp: Advies zwemschema

Hallo,

In augustus ga ik mijn eerste triatlon (1/8 in Klazienaveen) doen. Hiervoor ben ik (ook) in zwemtraining. Via de site van sparrenweg.info. heb ik een zwemschema uitgedraaid (zie bijgaand).

Eind december ben ik begonnen met dit schema, eerst 1x in de week en in januari heb ik het verhoogd naar 2x in de week. Deze week probeer ik 3x in de week. Per week zwem ik een blok.

Mijn doelstelling is om de 500 meter te zwemmen in 10 minuten (wel met de gedachte van zwemmen in open water met nog 150 andere). Ik heb niet de illusie dat ik dit jaar sneller kan dan bijv. 9 minuten. Misschien op langere termijn wel maar nu nog niet. Mijn trainingen wil ik wel baseren op of de 1 km (kwart triatlon) of 1.5 km (OD).

De afgelopen trainingen ben ik meer over mijn schema gaan nadenken en hiervoor heb ik een ander schema bedacht. Graag jullie advies/tips/opmerkingen

Ik wil mijn trainingen verdelen over 3 blokken / 3 dagen:
-    Snelheid/interval
-    Tempo
-    Duur

(1 baan = 25 meter)

Dinsdag
Snelheid / interval

100m inzwemmen

3 of 4 setjes, per setje 30 seconden rust
(piramide) (totaal 225 meter)
1 x bc 1 baan schoolslag terug
2 x bc 1 baan schoolslag terug
3 x bc 1 baan schoolslag terug
2 x bc 1 baan schoolslag terug
1 x bc 1 baan schoolslag terug

3 of 4 setjes
1 x bc sprint, met uitgangspunt onder de 30 seconden per baan
Rustige slag -->  school, rug terug

3 of 4 setjes
100 bc, 20 seconden rust

100 meter uitzwemmen

Donderdag
Tempo

100 meter inzwemmen

2 setjes
250 bc, 30 seconden rust
2 setjes
500 bc, wedstrijd niveau, 60 seconden rust
2 setjes
250 bc 30 seconden rust

100 meter uitzwemmen

Vrijdag
Duur
200 meter inzwemmen

2 setjes
800 meter bc
Tussen de 800 een actieve rust van 100 meter of 2 x 50 meter schoolslag of rugslag

200 meter uitzwemmen

Overige gegevens,
Meestal zwem ik ’s morgens (mits mijn werktijden dit toelaten).

De overige dagen ( 2x in de week) gebruik ik nu nog voor hardlopen. Fietsen komt hier later nog bij  smile .

2

Re: Advies zwemschema

Tja, bij de snelheidstrainingen zou ik geen 100m inzwemmen. Sowieso zou ik standaard bijv. 10 - 15 minuten in / uitzwemmen ipv enkel 100m. Benut het in- en uitzwemmen niet alleen om warm te worden maar ook voor techniekoefeningen uit te voeren....

#enjoylife

3

Re: Advies zwemschema

100 meter inzwemmen is inderdaad wat weinig. Ik zwem meestal zo'n 400-600 m in, in wisselende slagen en snelheden. Uitzwemmen doe ik beperkt (zwembad gaat dan sluiten...hahaha), hooguit 150-200m.
Verder heb ik weinig commentaar op je aanpak, hooguit dat 800 m wat te lang kan zijn en dit ten koste gaat van je zwemtechniek. Je zou die 800 meter dan wat kunnen verdelen in 2x400 of 1x400 en 2x200, met daartussen beperkte rust, 10 -20 seconden ofzo, zodat jet ff wat frisser met goede techniek aan je set begint.
Overigens kom ik bij je intervalsetjes op 350 meter ipv 225 meter...
let bij de schoolslag ook goed op je armtechniek, mn tijdens de catch/doorhaalfase. Deze komt eiegenlijk heel goed overeen met die van de borstcrawl, en omdat de slagfrequentie lager is, kun je je er goed op concentreren.
Tot slot: probeer in de loop der tijd progressie in je programma in te bouwen, door afstand uit te breiden, rust in te korten, snelheid op te bouwen etc...

Succes!

4

Re: Advies zwemschema

Bij Bol.com hebben ze een mooi boekje over zwemschema's, kan het nu ff niet zo snel vinden, maar zal het ff navragen

5

Re: Advies zwemschema

@ petitmas,  smile  ik weet precies wat je bedoeld, heb de tip via facebook al gekregen

Vandaag het eerste blok (snelheid) gedaan van het schema, dit ging voor mij (als groentje) goed. Bij de snelle banen lukte me het om +/- 27 seconden te zwemmen. 50 meter binnen de minuut!

Ik heb elke keer 3 setjes aangehouden, 4 was toch te veel.

6

Re: Advies zwemschema

Edwin, hoezo doe je telkens schoolslag terug bij je snelheid baantjes? Ga je zo hard dat je het niet kan opbrengen om in crawl terug te zwemmen? Ik zeg niet dat je helemaal geen schoolslag moet doen in je training, maar binnen een set zoals deze zou ik me beperken tot 1 slag, en dan in de rustige baan terug gewoon concentreren op de verbeterpuntjes, en je ademhaling laten zakken, zonder dat je ademhalingsritme verstoord wordt door een andere slag.

7

Re: Advies zwemschema

Thomass, tijdens het maken van het schema wilde ik knallen op de bc maar vervolgens als ik terug zwem gebruik maken van een andere slag om op adem te komen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niet aan gedacht heb om terug te zwemmen met de bc maar dan rustig aan.

Ga ik de volgende keer proberen, dank je wel voor je tip!!