26

Re: Eten algemeen

Een excuus mijnerzijds is hier wel op zijn plaats  wink
Ik ben zelf nogal van de snelle respons, maar mag dat uiterrard niet te allen tijde terug verwachten.

Mooi dat je er mee verder kan Plateau   smile

27

Re: Eten algemeen

Roy W schreef:
thijs schreef:

Zoveel opmerkingen over voeding en niks over vet. Laat ik de eerste zijn, the fatter the better. Een groot stuk vette kaas, braadworst of een hamburger maakt echt gehakt van een eiwit shake. Slecht gehakt dan, want als herstelvoedsel heb ik liever de echte. En dan niet de magere variant maar dat had je vast al wel begrepen.


Terwijl de meeste sporters juist hun best doen om zo min mogelijk vetten binnen te krijgen. Zeker de verzadigde. Ook merk ik dat veel sporters vlees laten voor wat het is. Kip en vis is dan het enige dat wordt genuttigd in die categorie van de maaltijd.

Google het Michael Phelps dieet maar eens wink

Zonder gein, dit soort advies kom je tegen in Runners World of zo. Van diëtisten die ervaring hebben met lopers die 40km per week recreatief lopen of zo.
Als je hard traint, moet je de energie die je verbrandt ook weer aanvullen en in het geval van triathlon betekent dat dat je gewoon veel energie moet binnenkrijgen, zeker als je voor een duursporter wat groot bent. Een brood per dag en een halve kilo pasta of rijst eten helpt je maag niet echt de goede kant op. Zeker niet als dat spul dan ook nog de volkoren variant is. (wat dan vaak ook nog eens de voorkeur is van liefhebbers van magere producten)
Er zijn ook meer dan genoeg coaches/wetenschappers die dit beweren trouwens. Een beetje vet helpt. Het is ook gewoon een essentieel onderdeel van je voeding trouwens dat geheel onterecht een slechte naam heeft. Dik word je als je meer calorien eet dan verbrandt. Heeft niks te maken met de hoeveelheid vet die je eet. Je mag best wat vet eten.

Ik spreek uit ervaring trouwens, heb de eerste 18 jaar van mijn leven geen vlees gegeten. Ook daarna heb ik periodes gehad waarin de pot vaak vegetarisch voedsel schaft. Ik weet dan ook precies uit ervaring wat het is om op een 'cavia dieet' voor triathlon te trainen. Het eindigt ermee dat je brood eet tot je er ongans van wordt omdat je de hele dag honger hebt van dat verteren van al dat gezonde spul.

28

Re: Eten algemeen

+1 Thijs
Over mijn eten gooi ik standaard een scheut olijfolie, bakken doen wij in kokosolie en s'ochtends doe ik een flinke scheut lijnzaadolie door mijn havermout. Als fruit zijn de avocado's bij ons niet aan te slepen vanwege de goede vetten. Vetten zijn inderdaad belangrijk. Ben zelf 1.94 mtr en weeg 86 kg. met vrij  laag vetpercentage.

29

Re: Eten algemeen

Emiel...................ik doe dat allemaal niet en heb dezelfde cijfers als jij  tongue  (ok, ben 4 cm korter)

Thijs..........blij eens een tegengeluid te horen t.o.v al dat "gezonde voer" en vegetarische geneuzel.

30

Re: Eten algemeen

petitmas schreef:

Emiel...................ik doe dat allemaal niet en heb dezelfde cijfers als jij  tongue  (ok, ben 4 cm korter)

Thijs..........blij eens een tegengeluid te horen t.o.v al dat "gezonde voer" en vegetarische geneuzel.

eens tongue
elke dag minimaal een stuk vlees (2 zeg ik ook geen nee tegen, maagt mij niet uit hoeveel vet er in zit)
pinda's/noten
etc

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

31

Re: Eten algemeen

Beste Thijs, (en andere positieve mensen)

ik ben het helemaal met je eens. Het gaat er in grote lijnen om hoeveel je erin gooit (energie) en hoeveel je er weer uit haalt.

Dat ik niet heel veel vlees eet heeft ook andere redenen, persoonlijk (te duur, zit te veel energie in vlees voor wat eruit gehaald kan worden, stukje biologisch bewustzijn, maar ach). Ik haal de vetten liever uit noten, vis en dat soort producten.

Ik merk ook dat ik afval, meer sporten = meer verbranden  = uiteindelijk afvallen. Uiteindelijk wil ik op circa 85kg blijven hangen. Wellicht nog wat zwaar voor een triatleet, maar als ik lichter wordt ga ik mij niet meer goed voelen (weet ik uit ervaring).