1

Onderwerp: Tijdritfiets of koersfiets

hey,

Ik ben 19 jaar en zal volgend seizoen beginnen met duathlon. Ik was al 4jaar actief als wielrenner maar heb dit jaar een heel seizoen verloren door een knieblessure.
Nu is mijn koersfiets ( een colnago mix met ultegra ) 3 jaar oud, en aan vervanging toe. Dus ik zal een nieuwe fiets kopen.

Ik vraag raad over het feit of ik een tijdritfiets zou kopen, of een koersfiets met oplegstuur. Carbon wielen is voor volgend jaar wink dus beide fietsen zou met een gewoon set wielen in zijn.

alvast bedankt,

Dreamer

2

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Een heel seizoen verloren door een knie blessure ! en dan aan de duathlon is vragen om problemen
denk ik .
Ga is een seizoen duathlonnen op je [oude] koersfiets kijk is om je heen waar daar mee gereden wordt
en koop dan als het je bevalt gelijk een  Italiaans race monster .
Rapido

triathlon is 3 x beter

3

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Leuk dat je zo ambitieus bent, maar een 3 jaar oude Colnago is voor 90% van de Triathleten / Duathleten al een utopie! Kijk nou eerst eens rond op een Triathlon / Duathlon, en kijk eens waar de rest van het veld op rijdt....
Een goede prestatie is niet persé afhankelijk van een flitsende fiets hoor..... Ik rijd al enkele seizoenen op een oude Concorde, waarvan ik de leeftijd maar helemaal niet zal noemen... roll (niet dat ik nou in de top 20 rijd....)
Als jij denkt dat je knie het aankan, moet je zeker meedoen. Maar luister goed naar je lichaam!
Om te beginnen is een koersfiets goed genoeg: ligstuurtje erop, evt. een tri-zadelpen en klaar ben je!
Of je moet geld over hebben....

4

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Rapido schreef:

Een heel seizoen verloren door een knie blessure ! en dan aan de duathlon is vragen om problemen
denk ik .

Excuseer mij, maar volgens mij is dit niet het antwoord waar je op zit te wachten als je een half seizoen geblesseerd aan de kant zit, en hebt besloten om iets anders te gaan doen. Wees blij dat er iemand de overstap maakt naar onze sport...
Inhoudelijk; wie zegt dat hij niet al helemaal hersteld is? Misschien is het wel een fietsspecifieke blessure en is hardlopen juist beter?

Nu hetgeen waar je voor schreef;
Zoals Concorde ook al zei; je zou het eerst kunnen proberen op een 'normale' racefiets. Vooral als je een iets korter frame (of een lang bovenlichaam) hebt kun je al een vrij goede 'tijdrithouding' aannemen mbv een ligstuurtje. Mocht je toch echt een nieuwe fiets willen kopen zou ik misschien toch eerder kiezen voor een fiets met een normale geometrie, een normaal stuur en een goed ligstuur. Mocht je een keer in de heuvels/bergen willen rijden, of in het uiterste geval een stayerrace willen doen dan hoef je niet je hele fiets om te bouwen.
Mocht je toch echt een tijdritfiets willen hebben, dan zou ik er iig voor zorgen dat ik er nog een normale fiets naast zou hebben...
Leuk dat je gaat overstappen, en superveel succes!
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Mijn reactie 2x gekopieerd .
Rapido

triathlon is 3 x beter

6

Re: Tijdritfiets of koersfiets

is die fiets over te nemen voor een zacht prijsje???????/ wink

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

7

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Bedankt voor jullie reacties,

Het zal een nieuwe koersfiets worden waar een opzetstuurtje zal geplaatst worden.

En dat duathlon niet bevorderlijk is voor de knieën is idd een feit. Maar is al paar maand genezen. Hoe het dan komt dat ik een heel seizoen verloor is simpel smile => In november 2006 begon het sukkelen met men knie door een val met de mountainbike. En is pas midden het seizoen helemaal genezen. En om dan nog te beginnen conditie op te bouwen voor wedstrijdniveau is hopeloos wink

En mijn oud fietsje zal dienst doen als reserve fietsje of tijdens slecht weer, helaas jeroen wink

Bedankt en mss tot op een wedstrijd,
groeten

joachim

8

Re: Tijdritfiets of koersfiets

hallo wij willen voor het eerst eens meedoen aan een triathlon normaal lopen en mtb,en wij veel slaan wij ook en raar figuur om met een mtb aan te komen?

alvast bedankt gerard en yvonne.

9

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Er zullen wel wat regelementen voor zijn waar een fiets aan moet voldoen.
Een paar andere velgen, dunne bandjes (schwalbe marathon racer), een ligstuur en je bent al een eind

10

Re: Tijdritfiets of koersfiets

@ Gerard en Yvonne,

Zolang je fiets technisch in goede staat is en de remmen goed functioneren kan je bij wijze van spreken op een opoe-fiets mee doen.
Met name in de recreatieve wedstrijden zie je regelmatig mensen op MTB's of hybrides fietsen.
Dus laat je niet weerhouden door je type fiets op aan een triathlon mee te doen.

Mike

11

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Afgelopen weekend in Laren reed iemand op een 'gewone' damesfiets!
Wel ludiek!

12

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Tja, zondag heb ik met mijn vader meegedaan aan een trio-triathlon, waarbij hij het fietsonderdeel deed. Hij is op zich wel een ervaren fietser, rijdt veel toertochten weet je wel. Zijn fiets is zo'n city-hybride, dus volledig voorzien van spatborden, bagagedrager, plat stuur, Alivio-groep (21 versnellingen), verende voorvork en zadelpen. Niet bepaald de 'professionele racefiets' waarover de organisatie het in de week voor de start over had, maar toch werd ook deze fiets wel toegestaan. Dit hadden we vooraf al gevraagd via email, om niet ter plekke voor verrassingen te komen te staan.

Het voordeel was dus dat hij toch op zijn eigen fiets mocht deelnemen, dat fietst prettiger dan een onbekende fiets. Nadelen zaten er ook wel aan. Door de brede banden en een nauwelijks aerodinamische zit heeft hij veel meer weerstand gehad dan de overige deelnemers. Mijn schoonzusje fietste op haar mountainbike in het andere team en was ongeveer 4 minuten sneller over de 24 km. Overigens zat 4 minuten voor haar de laatste van een pelotonnetje dat wel op racefietsen reed. Of in ieder geval, met smalle bandjes. Daarop verloor mijn vader dus ruim 8 minuten.

Om maar aan te geven dat bepaalde aspecten van je materiaal echt wel terug te vinden zijn in je eindtijd. Hetgeen alleen belangrijk is als je naar je prestatie kijkt in relatie tot de overige deelnemers. Je eigen inspanning blijft natuurlijk wel min of meer gelijk, je doet je best of niet he! En als ik zo zag hoe mijn vader over de finish kwam, denk ik dat hij volgend jaar weer mee wil doen, hij heeft er duidelijk plezier in gehad!

Groet Flatfisher

13 Laatst bewerkt door franske (18-06-08 09:10:44)

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Het enige wat bij een off-road duathlon bekeken wordt is of je remmen werken en of je banden niet te glad zijn.

14 Laatst bewerkt door wezep (18-06-08 10:55:51)

Re: Tijdritfiets of koersfiets

franske schreef:

Het enige wat bij een off-road duathlon bekeken wordt is of je remmen werken en of je banden niet te glad zijn.

Dat is niet helemaal waar.
Volgens het reglement zijn er meer regels voor een off-road duathlon/triathlon:

a NAT) Alleen mountainbikes zijn tijdens off road wedstrijden toegestaan.
b NAT) De maximale banddiameter van de mountainbike is 28 inch. De minimale afmeting is 1,5 inch (599-
40) wat inhoudt dat het dikste deel van de band niet kleiner mag zijn dan 40 mm.
c NAT) Profielbanden en/of slickbanden zijn toegestaan, afhankelijk van de conditie van het grondoppervlak.
d NAT) Het is toegestaan de fiets over het parcours te duwen of te dragen.
e NAT) Tussen de categorieën is stayeren toegestaan.
f NAT) Stayeren tussen geslachten is niet toegestaan.

15

Re: Tijdritfiets of koersfiets

wezep schreef:
franske schreef:

Het enige wat bij een off-road duathlon bekeken wordt is of je remmen werken en of je banden niet te glad zijn.

Dat is niet helemaal waar.
Volgens het reglement zijn er meer regels voor een off-road duathlon/triathlon:

a NAT) Alleen mountainbikes zijn tijdens off road wedstrijden toegestaan.
b NAT) De maximale banddiameter van de mountainbike is 28 inch. De minimale afmeting is 1,5 inch (599-
40) wat inhoudt dat het dikste deel van de band niet kleiner mag zijn dan 40 mm.
c NAT) Profielbanden en/of slickbanden zijn toegestaan, afhankelijk van de conditie van het grondoppervlak.
d NAT) Het is toegestaan de fiets over het parcours te duwen of te dragen.
e NAT) Tussen de categorieën is stayeren toegestaan.
f NAT) Stayeren tussen geslachten is niet toegestaan.

Specifiek bij het Parc Fermé is bij mij alleen gekeken of de rempartij naar behoren functioneerde (ze namen de fiets van me over en knepen de remmen dicht en voelden of er voldoende druk/afstand was).
Mogelijk dat ze vanuit oogopslag zien dat het een ATB is met 26" wielen. Wel gaven ze steeds de opmerking mee dat je binnen het Parc Fermé niet mag fietsen, dat je je helm pas mag afzetten als je je fiets hebt weggezet, en hem op moet hebben voordat je je fiets pakt. De helm controleerden ze alleen door de sluiting dicht te doen en er aan te trekken. 2x drukten ze op de zijkant van de helmschaal en controleerden ze het goedkeuringslabel.
Dit toch al zo'n 5x.

16 Laatst bewerkt door Vanzella (20-06-08 10:32:18)

Re: Tijdritfiets of koersfiets

Wat Wezep zegt klopt inderdaad. Het moet een ATB zijn. In Maart in Arnhem werd ik met mijn cyclo cross fiets  gediskwalificeerd... Er werd niet eens gekeken naar de breedte en het profiel van mijn banden (was ook maar 38mm maar toch smile)

Dat het een atb moest zijn wist ik van tevoren, dus geen verwijt naar de organisatie of jury (dat ze niet even naar mijn banden hebben gekeken) en als trainingswedstrijd was het geslaagd! Alleen voor nieuwelingen kan het een vervelende ervaring zijn met een verkeerde fiets aankomen een off road wedstrijd!