1

Onderwerp: aerohouding tijdens indoor trainingen

1 van mijn doelstellingen in 2015 is makkelijker fietsen in aero-houding tijdens wedstrijden. En met het adagium "you train what you race" in gedachte, oefen ik dat nu ook de Tacx.  In dat kader vraag ik mij af hoe vaak anderen aero trainen. En hoe vaak op kracht.  In ander draadje (tacx satori trainingsopbouw) geeft Thijs bijv. een echte kracht oefening met cadans 45.  Maar doe je dit soort trainingen dan ook in aero positie ?  Zo ja: hoe veel watt scheelt dat bij jullie ?  En zo nee: waarom niet ? heeft dat geen toegevoegde waarde ?

2

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Ik oefen mijn aerohouding alleen buiten, mede omdat ik ook geen tacx heb.
Maar als ik een tacx zou hebben zou ik zeker ook mijn aero houding oefenen, waarom ook niet?
Over de vraag over de krachtoefening, In de fitness zit ook wel is op een hometrainer en merk wanneer ik in aero positie ga fietsen meer kracht kan zetten en dit geven de meters ook aan of dit ook effectiever is dan recht opzitten om kracht te trainen weet ik niet.

3

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Bas schreef:

In dat kader vraag ik mij af hoe vaak anderen aero trainen.

Veel.

Bas schreef:

En hoe vaak op kracht.

1x/week en vaak nog een niet zo heel extreme training (wel lage trapfrequentie maar geen 45) met langere stukken op groot verzet.

Bas schreef:

In ander draadje (tacx satori trainingsopbouw) geeft Thijs bijv. een echte kracht oefening met cadans 45.  Maar doe je dit soort trainingen dan ook in aero positie ?  Zo ja: hoe veel watt scheelt dat bij jullie ?  En zo nee: waarom niet ? heeft dat geen toegevoegde waarde ?

Altijd op aerobars. Is ook een rompstabiliteit oefening. Rechtop zittend is lage trapfrequentie veel makkelijker maar ik denk dat het juist belangrijk is om dit op aerobars te doen.
Hoeveel watt dat scheelt weet ik niet.

4

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

ik train heel weinig op de fiets in de winter, maar als ik dat doe en ook nog op de tacx en niet de atb, dan altijd op de TT fiets en zo veel als ik verdraag (meestal ongeveer 30 van de 60 minuten) in de aero houding.

5

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Ik heb diepe bewondering voor degenen die lang in de aerohouding kunnen zitten op die taxc. Op mijn TT fiets gaat het me goed af maar binnen in de bijkeuken al televisiekijkend pers ik er met moeite setjes van 5 minuten in de aerohouding uit en hou ik het sowieso maar max een uurtje uit op de taxc. Ik snak naar de zomertijd zodat ik doordeweeks weer lekker kan fietsen.

6

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Jack33 schreef:

Ik heb diepe bewondering voor degenen die lang in de aerohouding kunnen zitten op die taxc. Op mijn TT fiets gaat het me goed af maar binnen in de bijkeuken al televisiekijkend pers ik er met moeite setjes van 5 minuten in de aerohouding uit en hou ik het sowieso maar max een uurtje uit op de taxc.

Dan kun je toch ook een uur op de aerobars blijven liggen? Is binnen niet moeilijker dan buiten en als je het geen uur volhoudt heb je 's zomers in de wedstrijd ook een probleem.

7

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Nu staat mijn TT fiets ook op de tacx rollen en probeer ik regelmatig in Aero houding te rijden om gewoon te worden aan deze houding (eerste jaar met tt fiets). Nu als ik op een "groot verzet" in normale houding rijd geeft dat een zwaar maar doenbaar gevoel aan de benen, als ik dan overga in Aero houding met dezelfde trapfrequentie en verzet lopen mijn benen direct vol, enige verklaring? De hartslag zakt ook eerst eventjes als ik overga naar de Aero positie om dan nadien opnieuw hoger te stijgen dan in mijn normale positie...

8

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Is normaal. Bij mij is het verschil ongeveer 3-5 hartslagen per min. De aerohouding is biomechanisch gezien een minder goede houding om vermogen te leveren. Om hetzelfde vermogen te leveren (zelfde trapfrequentie en verzet), moeten de spieren harder werken. Daardoor gaat je hartfrequentie dus omhoog. Daarnaast speelt misschien ook toename van de perifere weerstand van de bloedvaten een rol, als gevolg van de scherpere hoek in je heupen. Daarom heeft een tt fiets een steilere zithoek dan een gewone wegfiets, om de eerder genoemde nadelen van de aerohouding te verminderen en is een goede zitpositie dus erg belangrijk.
Ondanks dat je minder vermogen kunt leveren in de aerohouding, is de winst van afname van luchtweerstand op je snelheid groter dan het verlies aan vermogen.

9

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Mijn gevoel zegt me dan dat iets niet goed is in de positie. Ook op de aerobars zou je zwaar verzet moeten kunnen rijden zonder dat de benen gelijk vol lopen. En je zou ook zeker niet met echt hogere hartslagen moeten rijden.

10

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Niet vergeten een oldschool telefoonboek onder je voorwiel te leggen!
Anders zit je voorover omdat je achterwiel hoger staat, is niet vol te houden en ook niet aan te bevelen voor de cojones big_smile

11

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Maar de geometrie van de fiets is toch niet anders! De zitpositie is hetzelfde.
(eerste post)

pannenkoek schreef:

Niet vergeten een oldschool telefoonboek onder je voorwiel te leggen!
Anders zit je voorover omdat je achterwiel hoger staat, is niet vol te houden en ook niet aan te bevelen voor de cojones big_smile

12

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Nee, heeft niks met geometrie te maken, maar wel met houding.
Als jij op de fiets zit waar jij statisch op wil trainen, wat al meer belasting op je lijf oplevert, waarbij je voorwiel een paar cm lager staat, kan je onmogelijk fatsoenlijk trainen of ook maar enigszins comfortabel zitten.
Leg een baksteen of een telefoonboek onder je voorwiel ( kan ook zo'n tacx blok, maar kan goedkoper en makkelijker) en je hebt een normale houding. Dan kan je wel in ieder geval fatsoenlijk trainen. Probeer het maar, je zal zien dat dit zo is

13

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Hier geef ik pannenkoek wel zeker gelijk. Ter vergelijk, ik heb op mijn mtb zo'n fancy voorvork welke in 3 hoogtestanden te zetten is. Ook daar verandert dat aan de houding ensich niets, maar heeft wel degelijk invloed op het comfort tijdens het rijden.

14

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

de houding verandert wel degelijk, de zwaartekracht gaat immers in een andere hoek op je werken. Rechtop staan of op de kop hangen zijn ook 2 verschillende dingen.  wink

15

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Aan de zwaartekracht verandert niets. Center of mass verandert van positie.

16

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Ik heb er nooit last van gehad, in aerohouding twee uur op de tacx geen probleem.

17 Laatst bewerkt door HermanB (15-02-15 14:33:11)

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Ynsnits schreef:

Aan de zwaartekracht verandert niets. Center of mass verandert van positie.

S̶a̶m̶e̶ ̶s̶a̶m̶e̶ ̶b̶u̶t̶ ̶d̶i̶f̶f̶e̶r̶e̶n̶t̶ ̶;̶)̶

Bij nader inzien: het massamiddelpunt van je lichaam verandert (per definitie) niet van positie als je het draait. "De zwaartekracht grijpt onder een andere hoek aan" is wel degelijk de enige juiste omschrijving.

[update 2: Tenzij je meeneemt dat het bloed en andere lichaamsvloeistoffen zich door die andere hoek anders over het lichaam verdelen (wat mede de oorzaak is van het ongemak dat die andere hoek veroorzaakt). Maar ik had niet de indruk dat je dat bedoelde?]

/Herman

18

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Je centre of mass zit op dezelfe plek maar door de 'verdraaiing' ten opzichte van de zwaartekracht doordat het voorwiel lager staat, komt er meer druk op je armen. Dat maakt het niet confortabel.

19

Re: aerohouding tijdens indoor trainingen

Ik was waarschijnlijk iets te kort door de bocht. Misschien is het zo helderder...
Wanneer je zittend op je fiets je voorwiel verlaagt of verhoogt mbv telefoonboeken or whatever, fungeert de as van je achterwiel als draaipunt. De center of mass verandert op dat moment tov dit draaipunt van positie en de lengte van de virtuele arm van de CoM tov dit draaipunt verandert ook. Wanneer je het voorwiel verlaagt verplaatst de CoM zich naar voren tov het draaipunt en neemt lengte van de virtuele arm toe, oftewel het moment neemt toe. Om tot een nieuw evenwicht te komen zul je deze verandering van moment moeten compenseren door meer af te steunen op je armen.
De richting van de zwaartekracht op mijn CoM blijft evenwel onveranderd, dwz loodrecht naar beneden.