26

Re: Borstcrawl voor beginners

Idd pull bouy of van die kleine zwemvliesjes vind ik nog beter (zo heb ik het geleerd als 40+ er) dat scheelt enorm veel in je waterligging en kun je toch al een doorstart maken op gebied van afstanden. Je moet er op een keer wel eens terug vanaf maar dan heb je toch weer wat watergewenning en een beetje techniek en uithouding in je armen opgebouwd. Succes....

27

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik heb dat wel eens geprobeerd, met die pull  buoui. Dan ben ik voornamelijk bezig met proberen niet om te rollen...:) Ik kan het wel met een drijfplankje...maar ja, je moet het zonder kunnen. Ik wil die pull buoi nog wel eens proberen maar je moet het uiteindelijk toch zonder kunnen? Ik ga wel sneller dan met schoolslag, dat is al iets.

28

Re: Borstcrawl voor beginners

Met die kleine zwemvliesjes heb je dat rollen niet dan kun je jezelf eigenlijk normaal bewegen je hebt juist wat meer drijfvermogen in je benen. Toen ik net begon haalde ik uit die PB ook geen voordeel mijn benen lagen evengoed laag in het water. Bij decathlon heb je er al voor een 15 euro denk ik en deze zijn heel degelijk.

29

Re: Borstcrawl voor beginners

Probeer eens borstcrawl benen, terwijl je met gestrekte armen je drijfplankje voor je uitduwt. Goed uitstrekken. Hoofd in het water, kijkend naar de bodem en vervolgens links of rechts ademen.
Hierna elke keer met 1 arm een slag maken terwijl je nog steeds bc benen zwemt met je plank uitgestrekt voor je.
Zo kan je je op je ademhaling concentreren terwijl je niet omrolt. Misschien heb je hier wat aan.

30

Re: Borstcrawl voor beginners

Om het ademen te oefenen de kant of het trappetje van het zwembad vast houden, languit liggen in het water en heel rustig met je benen trappelen dan je hoofd in het water leggen en dan steeds heel rustig links en rechts gaan ademen. Zo hoef je niks anders te doen dan je alleen maar op het ademen  te concentreren.

Als dit goed gaat dan ga je verder met de tip van Pluk.

Daarna start je met het zwemmen met een Pull-boy tussen je benen zodat je je alleen maar hoeft te concentreren op je arm slag en ademhaling.

Het is even een inverstering maar het werkt echt.

31

Re: Borstcrawl voor beginners

Dat soort oefeningen doe ik al, al een hele tijd. Zo begin ik zwemmen meestal...eerst even aan het trappetje hangen of met dat plankje een paar keer heen en weer puur om even te focussen op ligging en techniek van het ademhalen. Als het na verloop van tijd een beetje gaat dan probeer ik een paar baantjes zonder hulpmiddelen maar ik kom dan gewoon niet verder dan 40 meter.:( De eerste keer heen gaat nog wel maar na het keren is het afgelopen.

32

Re: Borstcrawl voor beginners

Als het echt hyperventilatie is, adem je kennelijk niet genoeg uit. Dat moet onder water, hè, boven water heb je er geen tijd voor, die tijd heb je nodig om in te ademen. Dus onder water bellen blazen, zeg maar.

Ik denk trouwens ook dat het lang niet voor iedereen is weggelegd om in een jaar 3,8 km te leren borstcrawlen. Ik ken wel mensen die het niet onder de knie hebben gekregen, bijvoorbeeld eentje die in open water enorm bleef zigzaggen, dus die zou er dan 7,6 km van maken, en die kreeg dat maar niet onder de knie. Die is toch maar weer schoolslag gaan zwemmen.

Louise

33 Laatst bewerkt door TumTumTum (31-07-15 20:07:16)

Re: Borstcrawl voor beginners

Na lange tijd eindelijk een leuker berichtje...ik heb vandaag met bovenstaand forumlid gezwommen in de Zevenhuizerplas. Om te kijken of/en hoe het buiten zwemmen zou gaan. Het voordeel van die locatie is dat er een ondiep deel is dat afgezet is met boeien, dus in geval van nood kan je altijd staan en verdwaal je niet.
Je moet het toch eens proberen. In het begon vond ik het enorm koud maar daar kon ik gelukkig wel aan wennen.
Sommige mensen herinneren zich misschien nog wat een strijd ik heb moeten leveren voor het zwemmen. Ik ben wel regelmatig door blijven zwemmen, ik noem het maar geen trainen, maar gewoon voor de lol. De plankjes-tijd werd ook steeds iets minder. Ik kan nog steeds niet zo lang borstcrawlen maar afgewisseld met schoolslag of desnoods op mijn rug drijven kan ik wel een paar 100 meter overbruggen. In theorie. Nu nog durven in het echte diepe dus.
Maandag doe ik mee aan een openwater clinic. Leuk maar ook wel een beetje eng. Als dat goed gaat en ik het vertrouwen erin heb dan wil ik volgende week meedoen aan die mini-mini vrouwen triatlon in Beesd. Die er dus speciaal voor lieden zoals ik is.  cool Zwemmen gaat nog steeds niet de hoofdprijs krijgen, als ik de overkant maar haal.:)

Ik vind zwemmen trouwens wel heel fijn om te doen. Het lijkt me echt leuk om met meer vertrouwen in openwater te durven zwemmen want het geeft een enorm gevoel van vrijheid. Het was nog eens heel rustig ook vandaag, verder waren er alleen een paar meeuwen die op de paaltjes stonden en een verdwaalde strandgast. Ik had wel even het gevoel een echte buitenzwembikkel te zijn. cool  Het water was ook "maar" 19 graden.

Ik heb het gelukkig niet helemaal alleen hoeven doen, er zijn een paar keer mensen met me mee gaan zwemmen en die goeie tips hebben gegeven. Jullie weten wel wie jullie zijn. smile  Heel erg bedankt daarvoor.

34

Re: Borstcrawl voor beginners

Graag gedaan, en ja, het was lekker gister, eindelijk weer eens zomer na zo'n slechte week, en de Zevenhuizerplas is prachtig zwemwater. Enne: die 250 meter in Beesd gaan vast wel lukken!

Louise

35 Laatst bewerkt door Duikertje (17-08-15 22:10:30)

Re: Borstcrawl voor beginners

Gaaf om je vorderingen te lezen! Ook ik kon in het begin geen baantje zwemmen en moest steeds naar water happen. Mijn houding was ook nog eens compleet verkeerd waardoor ik klachten kreeg. Ik ben via via bij Milene terecht gekomen (www.venavi.nl  en venavi op Facebook). Zij geeft oa individuele trainingen waarbij ze ook videoanalyses inzet. Op die wijze kan ik nu soepel en probleemloos de borstcrawl en zijn de eerste (1/8e) triatlons een feit. Ik ga nu trainen voor de kwart.

36

Re: Borstcrawl voor beginners

Hiii,

Ik ga eind september een beginnerscursusje volgen van Madelon Baans voor 4 weken (=4 x 1 uur) in Rotterdam.
Voor meer info zie bericht op haar fb mocht iemand geïnteresseerd zijn.
De tri experience van sep zat al vol en begint pas in januari een nieuwe.

Groet Jay

37

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik heb inmiddels contact met haar gehad. De cursus in september zou ik 2 dagen van moeten missen...dat vind ik zonde. Zondagen komen bij mij bijna altijd slecht uit. Ze houdt me op de hoogte als ze nog eens zo'n serie gaat doen maar dan niet op een zondag, hoewel ze die kans klein acht.

38

Re: Borstcrawl voor beginners

oke jammer,

ik ga de cursus trouwens niet meer doen.
Ik kreeg gelukkig twee geleden nog het berichtje dat ik mee kon met de tri expereince zwemtechniek.
Super goeie lessen en binnen de eerste les kwam ik er al achter dat mijn beenslag ruk was.
veel aandacht en zelfs huiswerk mee.

Hopelijk na de cursus knallen met zwemmen.

gr

39

Re: Borstcrawl voor beginners

Ik vind Tri-Experience ook een erg goede cursus, natuurlijk wel wat uitgebreider dan bij Madelon. Ben helaas nog wat te langzaam voor de gevorderde groep.

Morgenavond eerst eens m'n techniek laten doorlichten bij Zwemanalyse, dan kan ik deze winter wat gerichter trainen en sneller worden. Er zijn daar trouwens nog 2 plekjes vrij voor de liefhebber wink

40

Re: Borstcrawl voor beginners

LindaRotterdam schreef:

Ik vind Tri-Experience ook een erg goede cursus, natuurlijk wel wat uitgebreider dan bij Madelon. Ben helaas nog wat te langzaam voor de gevorderde groep.

Morgenavond eerst eens m'n techniek laten doorlichten bij Zwemanalyse, dan kan ik deze winter wat gerichter trainen en sneller worden. Er zijn daar trouwens nog 2 plekjes vrij voor de liefhebber wink


En hoe is het gegaan?

gr Jay

41 Laatst bewerkt door Hedcandy (31-01-16 21:49:19)

Re: Borstcrawl voor beginners

Zeg TumTumTum, is dat jouw verhaal in de nieuwsbrief van de vrouwentriathlon?
Of heb je een medestandster... in elk geval die respect voor dat verhaal!

42 Laatst bewerkt door TumTumTum (01-02-16 12:25:10)

Re: Borstcrawl voor beginners

Nee dat ben ik. Mijn eerste, en waarschijnlijk ook enige, sport interview ooit.:)

43

Re: Borstcrawl voor beginners

Gewoon een volgende keer op het podium komen, TumTumTum, dan word je direct over de finish geïnterviewd wink

44

Re: Borstcrawl voor beginners

TumTumTum schreef:

Nee dat ben ik. Mijn eerste, en waarschijnlijk ook enige, sport interview ooit.:)

Leuk om het te lezen!
Ga je dit haar dan idd voor een podiumplek? Want als jij zo donders hatd kan fietsen en lopen... moet lukken toch, nu je ietsie beter zwemt?

45

Re: Borstcrawl voor beginners

Ja dat wil ik wel proberen. Maar misschien had ik de vorige keer ook wel geluk en waren de anderen gewoon niet zo goed. Ik vond het zo onwaarschijnlijk dat ik zo hoog eindigde. Als ik mij sokken niet aan had gedaan had ik op het podium gestaan. smile