1 Laatst bewerkt door luukvanwingerden (24-03-15 09:54:10)

Onderwerp: extra zwem training

Beste forumleden,

Ben al een tijdje lid hier.
Na mijn eerste triathlon in september ben ik helemaal verkocht.
Mijn zwemtijden zijn enorm vooruit gegaan.

In september zwom ik de 500 m welliswaar buiten zonder pak in 10.51 min.
Nu Zwem ik de 500 m in een zwembad in 7.54.

Toch ben ik nog niet tevreden met de fitheid hierna.
Ik moet er niet aandenken om dan nog te fietsen en te lopen.
Bij de triathlon vereniging zwemmen we 2 keer per week. Eigenlijk 1 techniek training die nu meer richting kracht gaat. En een training die wat meer langere blokken bevat.
Nu zat ik er aan te denken om naast de trainingen van de club gewoon wat trainingen mee te pakken
bij de zwemvereniging in de recreatieve uurtjes.

Alleen wat voor training zou dat moeten zijn. Meer een kracht of een duurtraining?

Alvast bedankt,

Gr. Luuk

2

Re: extra zwem training

Met rustige duurtraining doe je volgens mij nooit kwaad. Ikzelf doe dat ook in regelmaat als ik tijd en/of zin heb ga ik naar het zwembad en zwem een half uurtje of iets langer. Gewoon ontspannen zwemmen is ook eens leuk zonder al die techniek/kracht en snelheidsoefeningen. Misschien word je er niet direct beter van maar zeker ook niet slechter. Maar waarschijnlijk zullen daar wel andere meningen over bestaan roll

3 Laatst bewerkt door thomass (24-03-15 14:53:14)

Re: extra zwem training

Ja ik ben eigenlijk van de andere school van denken: elke zwemtraining doe ik intervallen, rustig zwemmen doe ik alleen tijdens de cooldown. Soms langer dan anders, maar gemakkelijk is het nooit. Onder het mom van "get comfortable being uncomfortable". Dus bijv. 16x100 waarbij je een set van 1-4 elke 100 versnelt en dan 5/8 ook weer enz. Dan paar dagen later 5x400 op een vaste vertrektijd waarbij je dus als je snel zwemt meer rust hebt, en als je langzamer zwemt minder maar het ook makkelijker zwemt natuurlijk wink en dan doe ik ook vaak een training 10x200 op een beetje threshold snelheid. Ik houd van simpele trainingen wink

Edit: wilde nog even toevoegen dat ik niet wil verkondigen dat rustig trainen niet helpt, alleen dat mijn zwemtrainingstijden (vaak maar 45-60 mins) beperkt zijn en ik dan dus vaak liever met een duidelijk plan het bad in wil. Het levert me nog altijd veel progressie op.

4

Re: extra zwem training

thomass schreef:

Ja ik ben eigenlijk van de andere school van denken: elke zwemtraining doe ik intervallen, rustig zwemmen doe ik alleen tijdens de cooldown. Soms langer dan anders, maar gemakkelijk is het nooit. Onder het mom van "get comfortable being uncomfortable". Dus bijv. 16x100 waarbij je een set van 1-4 elke 100 versnelt en dan 5/8 ook weer enz. Dan paar dagen later 5x400 op een vaste vertrektijd waarbij je dus als je snel zwemt meer rust hebt, en als je langzamer zwemt minder maar het ook makkelijker zwemt natuurlijk wink en dan doe ik ook vaak een trainjng 10x200 op een beetje threshold snelheid. Ik houd van simplele trainingen wink

Ik sluit me hier volledig bij aan.

5

Re: extra zwem training

Nice, met deze voorbeelden kan ik ook wel wat. Doe vooral langzame duurtrainingen met wat korte interval tussendoor, maar kom eigenlijk nooit na 45-60 min moe uit water. Het gaat wel makkelijker allemaal dan 1,5 jaar geleden toen ik begon, maar echt veel sneller ben ik laatste jaar niet geworden.

6

Re: extra zwem training

Mss niet sneller maar wel frisser uit het water...wat ook niet onbelangrijk is

7

Re: extra zwem training

Ik doe normaal 2 trainingen per week van 3000m elk en daar zit techniek-snelheid-benen enz in dus voor mezelf vind ik het gewoon wel eens leuk wat baantjes te zwemmen als ik dan toch een keertje extra ga zwemmen dus ik beweer niet dat het goed is ik vind het gewoon eens leuk.

8

Re: extra zwem training

bedankt voor de reacties!!

Ik denk eigenlijk na het lezen van de reacties dat het voor iedereen anders is. Iedereen traint op zijn eigen manier
Ik ga gewoon afwisselen. De ene week duur- andere week kracht/techniek