1

Onderwerp: tijmeting zwemmen met garmin 920XT

heb een vraag ... zwem een tijdje met de Garmin 920XT.  Wat mij opvalt is dat de eerste paar honderd meters een stuk scherper zijn qua snelheid dan de rest van de zwemsessie welke wel tanelijk constant  verloopt. Of het nu, 1 2 of 4 KM betreft. Ik ben nu erg benieuwd waar het aan ligt. Zak ik na een paar honderd meter daadwerkelijk terug in snelheid? of is het de meting/algoritme van het  horloge wat zich moet inregelen de eerste paar honderd meter? Hieronder een zwemsessie ter inzage!  wat zijn jullier ervaringen en ideeen?

https://connect.garmin.com/activity/embed/775727999

2

Re: tijmeting zwemmen met garmin 920XT

Het horloge meet alleen de keerpunten, dus als daar wat mis gaat zijn de afwijkingen een stuk groter dan een aantal seconden. Dus ja, je begint wat snel.

3

Re: tijmeting zwemmen met garmin 920XT

Oh, ik dacht dat het een meer sophisticated instrument was ... omdat hij ook de zwemslagen meet en de zwemslag herkent etc. Daarnaast zwem ik de eerste honderd, tweehonderd meter juist wat rustiger om wat in te zwemmen.

4

Re: tijmeting zwemmen met garmin 920XT

Ok, ik was iets te kort door de bocht wink Er zit volgens mij een accelerometer in die inderdaad je slag kan waarnemen. Maar voor wat betreft de registratie van tempo's gaat het apparaat uit van keerpunten. Het kan zijn dat hij deze niet altijd precies tijdens je daadwerkelijke keerpunt registreert, maar ik denk dat dit niet iets is wat zich alleen in het begin zou manifesteren. Maar ik denk dat als je echt gebruik wil maken van de timing functie van het horloge, je toch ook gebruik moet maken van de lapfunctie. Zoals de data zich nu presenteert is er niet veel meerwaarde lijkt me maar ik kan het mis hebben.

5

Re: tijmeting zwemmen met garmin 920XT

Allereerst vind ik dat je snel zwemt. Maar dat wist ik al!  big_smile

Ik heb zelf de 920xt en ik denk - als je dit patroon op vaker ziet (dus dat het een representatief beeld is van je trainingsregistraties) - dat hij het goed registreert.

Je geeft aan dat je juist rustig van start gaat. Nu is het bij zwemmen natuurlijk wel zo dat rustig en gecontroleerd vaak sneller betekent. Voor mij - een veel mindere zwemmer dan jij - geldt dat zeker. Juist als ik in staat ben ontspannen en beheerst te zwemmen ga ik hard. Op het moment dat ik iets vermoeid raak wordt mij techniek slechter en voelt het allemaal veel zwaarder en heftiger (dus ik werk harder en er gebeurt veel om me heen in het water). Echter ik ga veel langzamer.

Mogelijk gebeurt er bij jou - in mindere mate - hetzelfde, waardoor je toch een verval krijgt van een paar seconden per baan.

Mijn tip is om eens interval met je horloge te trainen. Dus na iedere 100 meter 15 seconden te wachten. Kijk dan wat er gebeurt. Je kan natuurlijk ook kijken naar je SWOLF (zegt iets over je slagaantal/slaglengte). Als mijn hypothese juist is, dan zal je waarschijnlijk ook meer slagen per baan maken.