1

Onderwerp: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Misschien wel geheel taboe, maar ik wil er toch graag over beginnen. Krachttraining en triathlon. Hoe denken jullie erover?

Persoonlijk vind ik het geen taboe. Het voordeel van training in de sportschool is dat je er ook spieruithoudingsvermogen kan training. Meerdere reps. op een lager gewicht.

Zelf moet ik mijn vuurdoop nog ondergaan voordat ik mijzelf een traithleed kan noemen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn prestaties om te zien of deze manier van training daadwerkelijk effect heeft. Met zwemmen in ieder geval, kijk bijvoorbeeld maar naar de nieuwe wereldkampioen op het koningsnummer bij de mannen.

sportse,

Swen

Who dares wins!

2

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Je bedoelt dat het effect had voor Alain Bernard. Maar aan de andere kant was hij misschien nog wel sneller geweest als hij het niet gedaan had.

Nu ben ik ook voorstander van krachttraining voor duursporters, maar ik volg jouw specifieke redenatie niet helemaal.

"Het voordeel van training in de sportschool is dat je er ook spieruithoudingsvermogen mee kan trainen" (geparafraseerd)

Het voordeel t.o.v. wat?
Ook? Wat nog meer dan?

Graag hoor ik van je.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Ik ben er niet zo kapot van, misschien dat het heel matig en weldoordacht zin heeft, maar krachttraining van het bovenlijf alla Bernhard lijkt me onzinnig voor een triathlon.

Je creert zoveel meer massa en het voordeel dat je daarmee (misschien) hebt tijdens het zwemmen je minstens verliest tijdens het lopen. Volgens mij kun je beter meer tijd in je zwemtechniek verbetering stoppen (al ken ik je nivo niet en zwem je de 1500m misschien al wel in 18 min) dan aan zware krachttraining doen.

PS Als je al 18 min op 1500m zwemt; ga je lopen trainen ipv. de sportschool, dan wordt je een topper smile

Trainse...

4

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

het is belangrijk om je buik en rugspieren te trainen en je lenigheid. Die 2 zijn belangrijker dan kracht

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

5

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Laten we ons allemaal nu even niet zand in de ogen strooien door de term "krachttraining".
Buikspieren en rugspieren trainen valt  ook onder krachttraining.
Je moet het hele concept krachttraining niet afdoen omdat het enige wat je erbij voor kan stellen grote bodybuilders met stierennekken is. Het is toch wel veel meer.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Specifieke krachttraining is goed voor een triatleet. Hoofdzakelijk zou ik dan kiezen voor idd de buikspieren en rugspieren, en de benen. Voor het zwemmen, kijken we naar de 1500m hoef je (nauwelijks) krachttraining te doen. Tenminste niet in een fitnesscentra, in het zwembad zijn er ook genoeg mogelijkheden. Zie tussen 100m zwemmen of 1500m zwemmen zit wel groot trainingsverschil. Dus je kunt Alain Bernard niet vergelijken met een triatleet. Overigens is het ook leuk te weten dan Sullivan en Popov (vroeger) ook nauwelijks krachttraining doen/deden. En Sullivan heeft wel het WR op de 50vrij van Bernard afgepakt.

Krachttraining is een goede aanvulling bij de andere trainingen - aanvulling dus geen vervanger.

7

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Goed we zijn een half jaar, Ik ben rond de 5 kg aangekomen. Voel mij beter dan ooit, zwem, ren en loop sneller dan tevoren.

Halve Marathon van Praag gelopen en had nog energie over.

Veders ben ik aan het trainen in het klimmen, skaten & roeien. (toch handig als je hyperactief bent).

Heeft iemand anders al de sportschool opgezocht, voor het trainen van de benen / buikspieren / rug?

Who dares wins!

8

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

1. Je 1e post in dit draadje was een maand geleden.
2. Je hebt nog geen antwoorden gegeven op mijn vragen.
3. Je bent 5kg zwaarder maar loop harder dan ooit. Dat heeft niets met de specifiteit van je training te maken (meer looptraining) maar met je krachttraining?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

9

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Bovendien niet zo heel concreet; "sneller dan tevoren".

Ik zal een dezer dagen eens proberen in te scannen uit een van de laatste sportgerichten over krachttraining en de verschillende inzichten, interessant artikel...

Cesar

ps. Jeroen kan je eens aangeven waarom lenigheid trainen belangrijk is? Ik weet het ook niet, maar als je zou kunnen vertellen waarom. Ik meen eens een artikel (review?) van ene meneer van der Poel te hebben gelezen waaruit bleek dat het niet zo zinvol was maar ik ben benieuwd waar jij je mening op baseert, ik sta immers open voor andere inzichten.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

10 Laatst bewerkt door gijswijs (09-06-08 17:24:17)

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Mijn achtergrond is schaatsen en ik weet (nog) niks van triathlons, aangezien ik zondag pas mijn eerste olympische ga doen. Wat ik wel weet is dat je bij schaatsen in de afgelopen 10-15 jaar het belang van krachttraining bij de lange afstandschaatsers en marathonners hebt zien toenemen (terwijl de sprinters juist wat slanker en soepeler zijn geworden)

Eerst even iets recht zetten, krachttraining is iets anders dan er uit proberen te zien als Alain Bernard. Met heel gerichte krachttraining kun je de volumetoename van je spieren tot een minimum beperken.

Verder is tegenwoordig erg 'in' om de focus te leggen op de body core, dus inderdaad zoals al eerder genoemd, rug en buikspieren. Het idee hierachter is dat welliswaar de voorstuwende kracht vanuit je armen en je benen komt, maar dat deze kracht zich ten opzichte van je romp moet ontwikkelen. Als je romp sterk en stijf is (stijf zoals een fietsframe stijf is, niet zoals je opa stijf is) dan kunnen die krachten dus beter overgebracht worden. Jim McCarthy, de krachttrainer van de TVM schaatsploeg is hier erg mee bezig.

Ik zie niet in waarom dat niet voor triathleten zou gelden. Dus triathleten die niet aan krachttraining doen, doen zichzelf te kort, denk ik.

11

Re: Krachttraining onderdeeel van uw gewone training?

Ik vind ook dat krachtoefeningen goed bij kunnen dragen. Voor mij tenminste wel. Als dame mag ik voor het zwemmen wel wat meer schouder/armspieren kweken, ik zwem sinds 1 mei borstcrawl (daarvoor kon ik het niet) en zwem rustig en constant, vind ik op dit moment het belangrijkste aandachtspunt (snelheid komt later wel), nu zo'n 28-30s/25m, en heb een 1/8e tri al gedaan, nog 2 op program aankomende maand.
Train ook graag mn hamstrings+bovenbenen en daarnaast ook de buik en rug. Ik ben van mening dat elke spiergroep de moeite waar is om te trainen omdat je met de 3 sporten al je spiergroepen gebruikt.

Ben benieuwd of mensen een andere kijk er op hebben.