1 Laatst bewerkt door Bart65 (24-05-15 00:42:37)

Onderwerp: hamstrings

Na jaren te hebben hard gelopen, ben ik vorig jaar ook aan de triathlon begonnen. Vorig jaar een 1/8ste gedaan, nu net ook weer een 1/8ste in Heerenveen, weliswaar in estafette vorm aangezien ik het als training voor een andere wedstrijd heb gebruikt. Later in het jaar staat nog een individuele 1/4de op het programma. Wat mij opvalt, is dat ik bij het fietsen ontzettend veel last van mijn hamstrings heb. In de laatste km's geven ze al aan dat ze op knappen staan, lichte kramp verschijnselen. Als ik van de fiets stap om naar het parc te lopen, is het al helemaal verschrikkelijk. Lopen is er nauwelijks bij, het gaat er bijna spastisch aan toe. Het hardlopen is me dit keer bespaard gebleven. Het eerste uur waren de hamstrings zo stijf en pijnlijk, dat ik er nauwelijks normaal mee kon wandelen.

Deskundigen...waar ligt dat aan? Te weinig nog getraind/ervaring voor het fietsen? Fiets niet goed afgesteld? Te korte hamstrings?

Ik zie graag jullie adviezen.

2

Re: hamstrings

zadel te hoog is mijn eerste gedachte. zadel te ver naar voren de tweede. en de derde is dat er nog veel meer redenen kunnen zijn voor zoiets maar ik zou eerst naar de zadelhoogte (laten) kijken  wink

3

Re: hamstrings

@ Thijs

zadel te hoog moet je even uitleggen als je wilt.
Ik ben ook erg gevoelig op de hamstrings. Maar heb niet het idee dat ik te hoog zit (mss wel waar?). Op mijn normale racer kan ik langdurig in de beugels fietsen en ook steunend op de onderarmen (alla Terpstra) is voor mij geen probleem. Zeker aan het begin van het wedstrijdseizoen (zie draadje Triathlon Antwerpen) heb ik vaak last van opspelende kramp in de hamstrings.

Ik wijt het altijd aan een gebrek aan fiets kilometers maar je hebt mij wel aan het denken gezet.

4

Re: hamstrings

Zadel te hoog stretcht bij iedere pedaalomdraaiing de hamstrings teveel op. Het gaat bij mij om een paar millimeter dat het verschil is tussen hamstring/gluteus pijntjes en lekker fietsen. De marge is niet groot, een paar millimeter te laag voel je amper, te hoog is direct klachten dus het is vrij makkelijk om daar problemen van te krijgen. Maar wel eerst kijken of het dat kan zijn, niet direct gaan sleutelen natuurlijk. Het kan uiteraard in veel meer dingen zitten die niets met het zadel te maken hebben.

5

Re: hamstrings

Ik denk aan 1) fietsafstelling (zadelhoogte, maar ook andere hoeken en afstanden, bv. cranklengte) (2) trainen en (3) rekken (je zou de eerste niet zijn met verkorte hamstrings). En als het dat allemaal niet is, dus in 4e instantie: naar de fysiotherapeut om naar je onderrug en bekken te laten kijken. Dat zit allemaal aan elkaar vast, dus een hamstringprobleem kan van 'hoger' komen (ik heb op het ogenblik een probleem met m'n bekken en het eerste symptoom daarvan was een hamstringblessure. Die is al lang weer genezen, maar het is nog niet opgelost).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

6

Re: hamstrings

Wat drink je tijdens het fietsen?

7

Re: hamstrings

Dank je wel voor jullie adviezen...als ik het zo lees lijkt het me heel verstandig om eerst mijn fiets maar eens heel goed te laten afstellen. Heb vorig jaar een racefiets gekocht, maar nooit echt op mij laten afstellen. Heb wel beetje spijt dat ik een racefiets heb gekocht en niet gelijk een triathlonfiets, maar ja, is even niet anders.

In ieder geval bedankt voor jullie raad!

8

Re: hamstrings

oja..wat ik drink...een isotone sportdrank

9

Re: hamstrings

Bart65 schreef:

Dank je wel voor jullie adviezen...als ik het zo lees lijkt het me heel verstandig om eerst mijn fiets maar eens heel goed te laten afstellen. Heb vorig jaar een racefiets gekocht, maar nooit echt op mij laten afstellen. Heb wel beetje spijt dat ik een racefiets heb gekocht en niet gelijk een triathlonfiets, maar ja, is even niet anders.

In ieder geval bedankt voor jullie raad!

Heb je wel gekeken naar je (binnenbenen)lengte en de framemaat van de fiets? Als je begint is de aanschaf van een racefiets in mijn ogen de enige goede keus. Op een racefiets kun je veel beter trainen.

Dit helpt je misschien op weg.

10

Re: hamstrings

Zeker als "beginner" met racefiets beginnen, al dan niet met opzetstuur(tje)
Afstellen is numemr 1...........met het drinken zit het wel goed denk ik...............als je genoeg neemt tenminste  tongue