1

Onderwerp: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Hallo,

A.s. dinsdag mijn eerste open water zwemwedstrijd (1.5 km) en volgende week zaterdag mijn eerste triathlon in Amsterdam. De verwachte watertemperatuur is 15C.

Nu heb ik altijd in zwembaden getraind en ik vind het lastig om in te schatten hoe ''koud'' water van 15C graden is.

In welke mate raden jullie het gebruik van een wetsuit aan?

2

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Hoi Thijs,

Op mijn ervaring gebaseerd zou ik zeggen; Wetsuit aan.
Ik heb eenmaal met 15C in een wetsuit zonder mouwen en korte benen gezwommen en hoewel het temperatuursgewijs goed te doen was voor mijn gevoel, merkte ik dat toen ik na 500m het water uit kwam ik toch al redelijk tintelende vingers/tenen had en gedesorienteerd was (al zal de desorientatie voornamelijk kou op het hoofd geweest zijn).

Je zit met 15C trouwens ook redelijk dicht op de verplichte temperatuur (14C) van de NTB om een wetsuit aan te doen, maar ik weet niet of die aangehouden wordt wink

Wat je keuze ook wordt; succes!

3

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Organisatie van de Triathlon in Heerhugowaard, welke volgende week woensdag gehouden wordt geeft zelfs een temperatuur grens van 16 graden aan.
Maar bij normale open water zwemwedstrijden gelden er hele andere regels meen ik. Dacht zelfs dat je daar helemaal niet met wetsuit mag zwemmen. (maar correct me if i'm wrong)
Feit is wel dat 15 graden nog best koud is.

4

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Van NTB website, bij zwemmen in open water
10. Bij een watertemperatuur van 16C of minder is het dragen van een wetsuit verplicht. Bij
een temperatuur van minder dan 13C mag er niet meer gezwommen worden. Voor de
tussenliggende temperaturen gelden limieten wat betreft de afstand en de tijdsduur dat
een deelnemer in het water verblijft:
16C Maximaal 4 km. of 2 uur en 15 minuten
15C Maximaal 3 km. of 1 uur en 40 minuten
14C Maximaal 2 km. of 1 uur en 10 minuten
13C Maximaal 1 km. of 35 minuten

11. De maximale zwemafstand voor deelnemers zonder wetsuit mag bij de volgende
watertemperaturen niet meer zijn dan:
18C tot 18,9C Maximaal 1000 meter of 30 minuten
17C tot 17,9C Maximaal 800 meter of 24 minuten
16C tot 16,9C Maximaal 600 meter of 18 minuten
De watertemperatuur wordt gemeten in het midden van het parcours op een diepte van
60 cm. onder het oppervlak.

5

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Bedankt voor de reacties! 14C is inderdaad de ondergrens.

Wordt toch een wetsuit huren vrees ik

6

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Het buitenwater is nu veel te koud zonder wetsuit. Dat is gewoon gevaarlijk tenzij je er echt op getraind hebt. Nu moet je echt een wetsuit aan en een dubbele dikke badmuts.

7 Laatst bewerkt door HermanB (27-05-15 16:56:29)

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

wilagro schreef:

Maar bij normale open water zwemwedstrijden gelden er hele andere regels meen ik. Dacht zelfs dat je daar helemaal niet met wetsuit mag zwemmen. (maar correct me if i'm wrong)

Klopt, bij openwaterzwemwedstrijden (dus gesanctioneerd door de KNZB) is een wetsuit niet toegestaan, dan moet je in zwembroek. Een uitzondering is er wel voor prestatiezwemtochten (zonder wedstrijdelement).

Die echte die-hard open-waterzwemmers lachen er natuurlijk om, maar aan de wetsuit-regels van de NTB kun je toch wel zien dat 15 graden Celsius best nog koud is... ;-)

/Herman

PS: Voor de bron moet je zelf even naar de KNZB-website gaan, daar wedstrijdreglementen opzoeken en dan reglement D over open-waterwedstrijden downloaden. Ik wilde hier een link plaatsen maar er zit een rare bug ergens waardoor ik mijn reactie dan niet kan posten.

8

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Mijn man heeft vorige week zondag in Bilzen zonder wetsuit gezwommen, hij draagt dat alleen als het moet. Hij was de enige! En ik moet er echt niet aan denken. Brrrr!

Louise

9

Re: Wetsuit, sterk aan te raden of niet aanstellen

Nochtans het water is zo koud nog niet. Heb net met mijn mouwloze wetsuit gezwommen en het was zalig. Maar als je in wetsuit mag zwemmen zou ik het zeker doen natuurlijk.