1

Onderwerp: Hartslag D1 looptraining

Een of twee keer per week doe ik een looptraining, ik focus mij op dit moment even op een lange duurloop (60-75min) met een lage hartslag (145-152 bpm ongv). Nu is mijn probleem: Ik merk dat mijn hartslag niet op een constant lage frequentie blijft. Mijn pas is rustig, soms met een muziekje om ontspannen te lopen en niet teveel met de hartslag bezig te zijn.

Kijk ik na een minuut of 10 weer op mijn horloge, loop ik in het zelfde tempo, maar zit de hartslag rond de 159! en zo gaat het de hele tijd door.
Ik loop ruim half jaar intensief, div. 10km loopjes gedaan, langere duurlopen, ik zwem en fiets. Aan de conditie ligt het niet, zou ik zelf zeggen.

Heeft iemand ervaring hiermee en/of tips hoe ik met een constante hartslag kan lopen?

Groeten
Mar

2

Re: Hartslag D1 looptraining

Een verklaring kan zijn dat je na die tien minuten dusdanig vermoeid bent (tov het begin) dat je hart sneller moet pompen om hetzelfde tempo te kunnen blijven lopen. Je zou wat vaker op je meter kunnen kijken en zorgen dat als je ziet dat je bij de bovengrens komt iets inhouden qua tempo. Een klein beetje inhouden zorgt er waarschijnlijk al voor dat je hartslag niet doorstijgt.

JAB

3

Re: Hartslag D1 looptraining

Dank voor de reactie. Als ik in de sportschool loop kan ik mn harslag instellen en past de loopband zijn snelheid automatisch hierop aan. Dit gaat prima maar de snelheid fluctueert dan soms met 2 km/u. Dit blijft niet continu rond zelfde punt. Is dit iets wat iedereen heeft, die wisselingen?
Ik kijk regelmatiger op mn horloge en reageer dan uiteraard op wat ik op mn horloge zie staan, dus niet alleen per 10min.

4

Re: Hartslag D1 looptraining

Volgens mij heeft iedere loper "last" van het feit dat zijn hartslag omhoog gaat gedurende de training. Ik heb een aantal grafieken van mezelf naast elkaar gelegd en daaruit blijkt dat ik in het begin loop op 130 en heel vaak op het einde boven de 160. In de zomermaanden speelt dit fenomeen bij mij meer dan in de wintermaanden De reden hiervoor is dat je lichaam probeert je temperatuur te regelen m.b.v. van je hartslag. In de winter lukt dit beter omdat er dan ook veel lichaamswarmte door de buitentemperatuur afgevoerd wordt waardoor je hart weer minder hard hoeft te pompen. Ik zou me niet zo druk maken over die hartslag maar gewoon lekker lopen.

Groeten,
Ronald.

5

Re: Hartslag D1 looptraining

Het lopen met een lage hartslag is iets waar je lichaam ook aaan moet wennen. Wat ik bij mezelf merk is dat als ik muziek luister tijdens de lange duurloop, dat mijn hartslag vaak hoger en minder constant is.  Je kan een keer proberen om zonder muziek te lopen.

Als je met een lage hartslag moet lopen en hij stijgt toch steeds, ga dan bij je bovengrens gewoon eens wandelen. Dit is echt geen schande hoor! Als je door blijft lopen, dan is de trainig op den duur geen duurloop meer, omdat je hartslag te hoog is. Als je hartslag weer gezakt is kan je weer gaan rennen. Kunnen lopen bij een lage hartslag is iets wat langer kan duren, ondanks dat je een goede conditie hebt.
Na verloop van tijd (en consequent in je zone blijven tijdens de training) zal je zien dat het steeds beter zal gaan.

succes!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

6

Re: Hartslag D1 looptraining

Ronald, Akky, bedankt voor de reacties.
Ik kan idd inkomen in de warmte afvoer en wellicht wat meer wandelen tussendoor kan helpen, ik ga aan de slag met de tips!

Sport-ze allen!!!

7

Re: Hartslag D1 looptraining

Je lichaam en trainen op hartslag, het blijft ingewikkeld en per individu verschillen. Toen ik vanmorgen aan het fietsen was moest ik nog even denken aan dit forum en het "probleem" oplopende hartslag. Je geeft aan dat je één tot twee keer in de week loopt. Wellicht dat als je de trainingsfrequentie opschroeft dat je dan vlakker gaat lopen, dit is namelijk bij mij wel het geval. Als ik een twee keer loop gaat bij mij de harstlag oplopen en als ik om de dag loop wordt de grafiek veel vlakker, oorzaak???

Groeten

8

Re: Hartslag D1 looptraining

Ha Ronald,
Vanavond 70min'tjes gelopen gemidd 142, had mn muziek thuis gelaten en ik had het idee dat ik ontspannender liep, je bent veel meer met jezelf bezig, geconcentreerder. Raakt ook niet afgeleid van ritme vd muziek. Ik moet inderdaad mn gemidd op 3x lopen per week houden, ik huppel vaak ook nog 1x/w in de sportschool, dus zo kom ik wel aan mn frequentie. Okt de halve in A'dam. Ik zal kijken of het verandering op levert.

Jij een fietstraining gedaan? (Ook) in de regen vandaag?

9

Re: Hartslag D1 looptraining

Hey 3athlete,

Waar ik woon, omgeving Emmen heeft het tot de avond niet geregend, wel veel wind op de heenweg. Jij succes met je looptraingen.

Groeten,
Ronald.