1

Onderwerp: Aangenaam!

Hoi,

Na wat Google zoektochten over de triatlonsport op dit forum beland. Ik lees nu een paar maanden mee, maar nu toch ook aangemeld  en een voorstelrondje is dan de volgende stap.

Ik ben Remco ik ben bijna 45 jaar en woon met mijn vrouw en 3 kids (14-12-9) in de prachtige gemeente Haarlemmermeer. Tussen mijn 17de en 22ste heb ik veel gefietst. Daarna, om welke reden dan ook, de fiets aan de wilgen gehangen en compleet met, welke vorm van, sporten gestopt. Ik denk dat in die tijd relatie en werk en later de kids meer tijd nodig hadden en er weinig tijd overbleef voor sporten (slecht excuus  wink ).
Tot een jaar of 3 geleden. Toch weer een (goedkope) fiets gekocht en gestart. Al snel bij een leuk clubje (inmiddels goeie) fietsvrienden aangesloten en mooi doelen gesteld en volbracht. Die goedkope fiets heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een knappe carbo fiets.
Omdat fiets alleen  wat eentonig bleek ben ik 2 jaar geleden ook gestart met crossfit (soort combi tussen kracht en cardio fitness). Onder begeleiding van een fysio trainen en inmiddels daar ook een leuke club met sport- fanatieke vrienden opgebouwd. Met deze mannen (meeste hardlopers) hebben we, een paar maanden geleden, bedacht om een kwart triatlon te gaan doen. Omdat ik inmiddels bezeten ben van sporten lijkt me dat een leuke uitdaging. Ik ben mijn huidige trainingschema aan het aanpassen/uitbreiden en ziet er nu als volgt uit:

maandag - zwemtraining (daar moeten nog het meest gebeuren)
dinsdag - looptraining
woensdag - fietstraining
donderdag - rust
vrijdag - crossfit (met meer focus op kracht)
zaterdag - rust of lichte training
zondag - fietstraining of fiets/loop combi training

Best wel een vol schema, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dat in het begin deden?

De huidige planning is als volgt:

5 juli kwart estafette Noordwijkerhout (voor mij fietsen)
5 sept. kwart individueel Apeldoorn

Daar tussen wil ik er eigenlijk nog wel 1 zetten, hebben jullie tips/advies welke?

Nu is het alleen nog veel er over lezen en trainen, maar ben nu al super enthousiast en kan niet wachten tot de eerste start.

Hebben jullie ook richttijden zwemmen voor zo'n eerste kwart. De andere 2 onderdelen (fietsen 1.05 uur en lopen 50 min.) heb ik wel aardig in beeld.

Bedankt voor het lezen en de broodnodige tips!

Gr.

Remco

2

Re: Aangenaam!

Welkom! Paar reacties: richttijd voor het zwemmen hangt natuurlijk helemaal af van hoe snel je zelf denkt te kunnen. Of kijk anders bij de uitslagen van eerdere jaren, dat geeft misschien een idee van de tijden. Trainen voor een triathlon geeft zeker een volle sportweek. Maar één keer per week zwemmen is wel weinig, als juist daar het meest moet gebeuren. En ideeën voor andere (Nederlandse) triathlons: ken je de kalender op http://www.ntbinschrijvingen.nl/ al?

Louise

3

Re: Aangenaam!

Hi Lousie,

Bedankt voor je reactie! 1x zwemmen is idd wel wat mager. Ik ga eens kijken of ik daar nog min. 1x per week bij kan zetten. Zal wel ten kosten gaan van iets anders, maar je tip neem ik ter harte. Ik zal eens kijken op de opgegeven site of er nog wat leuk bij zit.

Gr.

Remco

4

Re: Aangenaam!

Remco welkom! Met werk en gezin is het altijd een beetje zoeken waar je tijd voor trainingen kan maken, dat komt me bekend voor. Ik zwem twee keer per week ongeveer 45 minuten tussen de middag. Ik ben geen topzwemmer (verre van dat), maar 2-3 keer per week zwemmen is voor mij noodzakelijk om mijn niveau vast te houden. Maar goed, het hangt natuurlijk van je ambitie af. Iedereen kan met een beetje training 1-1.5km zwemmen, als je accepteert dat je dan als een van de laatsten aan het fietsen begint (ik vertel uit ervaring).

Fietsen en lopen moet wel lukken als ik het zo lees. Wel handig om af en toe een stukje te lopen direct na het fietsen, dat voelt toch anders.

Veel succes!

5

Re: Aangenaam!

En zeker niet opgeven. Vorig jaar deze tijd kwam ik na het zwemmen in de wisselzone waar nog 3 fietsen instonden en gisteren stond ze nog bijna vol. Dus je zult af en toe ook wel eens een goeie dag hebben  wink

6

Re: Aangenaam!

Bedankt voor jullie reactie.

Ik denk dat iedereen idd wel wat aan het puzzelen is iedere week. Maar ik ga zeker wat meer tijd steken in het zwemmen.

Opgeven zit al helemaal niet in m'n genen, dus dit zit wel goed. Ben heel benieuwd naar m'n eerste echter meting met mijzelf.

tot snel op dit forum!