1

Onderwerp: Zwemmen in zee

Binnen een tweetal weken vertrek ik op verlof naar Turkije (Lara bij Antalya), nu wil ik daar mijn trainingen onderhouden en had ik graag eens in de zee daar gezwommen. Heb namelijk nog nooit in zee gezwommen en als ik volgend jaar mijn eerste keer ironman zou doen wil ik toch al eens dat geprobeerd hebben.
Nu weet ik niet of het daar wel veilig is om in zee te gaan zwemmen en is het ook doenbaar alleen?
Voor mensen die hier ervaring mee hebben zwemmen jullie dan de zee in de diepte in of zwemmen jullie bv. 100m in de diepte en dan zo met de kustlijn mee zwemmen of een km diep zwemmen en dan terug keren...

2

Re: Zwemmen in zee

Het is uiteraard altijd beter om met meerdere zwemmers tegelijkertijd in open water te zwemmen. Dat is uiteraard niet altijd mogelijk, dus als ik alleen zwem dan neem ik altijd mijn saferswimmmer.com mee zodat ik beter zichtbaar ben en iets heb om vast te houden mocht ik in de problemen komen. Ik woon in Zandvoort dus zwem geregeld in de Noordzee en zwem dan altijd parallel aan de kust. De zeebodem in Zandvoort gaat een paar keer op en neer, dus 200 meter uit de kust kan je ineens weer staan. Ik kijk (voel) wel altijd even hoe de stroming staat en houd hier rekening mee. Zoek tenslotte nog even op wat je moet doen als je in een mui terecht komt. Ik neem aan dat je met wetsuit zwemt, maar elk jaar verdrinkt er wel iemand voor de kust vanwege een mui terwijl je hier zonder problemen uitkomt als je weet wat je moet doen.

Hoe de kust en de zee in Turkije is weet ik niet, wellicht handig om even navraag te doen bij een local.

3

Re: Zwemmen in zee

Maca944 schreef:

Hoe de kust en de zee in Turkije is weet ik niet, wellicht handig om even navraag te doen bij een local.

Muien zul je in Turkije waarschijnlijk niet hebben, want in de Middellandse Zee is geen eb en vloed :-)
Maar inderdaad zijn er misschien andere lokale omstandigheden waar je wel van moet weten, dus navraag is altijd nuttig.

/Herman

4

Re: Zwemmen in zee

HermanB schreef:

Muien zul je in Turkije waarschijnlijk niet hebben, want in de Middellandse Zee is geen eb en vloed :-)

/Herman

Nooit bij stilgestaan, in elk geval wat geleerd vandaag.

5

Re: Zwemmen in zee

Ook in de Middellandse Zee heb je eb en vloed. Eb en vloed ontstaat door de aantrekkingskracht van de maan en nog iets. De Middellandse Zee is te klein om een groot verschil te hebben tussen eb en vloed. Het hoogte verschil dat er is wordt veroorzaakt door de getijstroom uit de atlantische oceaan die via de straat van gibraltar de Middellandse Zee instroomt. Als er geen getij zou zijn dan worden er een hoop vissers verdrietig daar, plus de mensen die graag vis eten.

6

Re: Zwemmen in zee

Yep, in mijn theekopje is ook getij. Maar net als in de Middellandse Zee klein genoeg om geen muistromen te verwachten :-)

7

Re: Zwemmen in zee

Ja, die Straat van Gibraltar is maar een kleine doorgang voor eb en vloed ten opzichte van die grote zee. Ik zou wel kijken of je plaatselijk informatie vinden over de zwemrisico's, inclusief gevaarlijke kwallen, zee-egels en dat soort ellendelingen.

Ik ben zelf in Vlissingen opgegroeid en heb daar eindeloos in zee gezwommen, maar ook daar komen elk jaar zwemmers om. Vooral toeristen trouwens. Niet door muien, maar wel bv. door de scheepvaart en een sterke stroom richting Noordzee bij afgaand water. Ik heb 'van huis uit' ingeprent gekregen dat ik niet dieper mocht dan waar ik nog net kon staan, en daar houd ik me aan.

Desalniettemin is er op zwemgebied niks mooiers dan de zee - maar dat ik dat vind, dat zullen mijn Vlissingse roots wel zijn!

Louise

8

Re: Zwemmen in zee

Semi off-topic, maar ik hoor vaker dat het veiliger is om met meerderen te gaan zwemmen ??????
Als ik open water train met bijvoorbeeld 5 man dan zwemmen wij niet 2 km schouder aan schouder.

Als er eentje 2 meter schuin achter me koppie onder gaat zie ik dat echt niet.
Wat is er nou veilig aan met meerderen? Als ik 2 slagen heb gedaan zit er water in mijn oor/onder mijn badmuts en hoor je ook niets meer.

Ik vraag het me gewoon af omdat ik het me vaker heb gerealiseerd......what if?
Wat doe jij als je als laatste in het groepje zwemt en je krijgt kramp?

Wel eens geprobeerd om te roepen? 10 tegen 1 dat niemand je hoort, maar ik hoor graag tegengeluid

9

Re: Zwemmen in zee

Als ik met meerdere zwem dan wordt er regelmatig even omgekeken.
Vaak zwemmen er ook 2 bijelkaar

10

Re: Zwemmen in zee

petitmas schreef:

Semi off-topic, maar ik hoor vaker dat het veiliger is om met meerderen te gaan zwemmen ??????
Als ik open water train met bijvoorbeeld 5 man dan zwemmen wij niet 2 km schouder aan schouder.

Als er eentje 2 meter schuin achter me koppie onder gaat zie ik dat echt niet.
Wat is er nou veilig aan met meerderen? Als ik 2 slagen heb gedaan zit er water in mijn oor/onder mijn badmuts en hoor je ook niets meer.

Ik vraag het me gewoon af omdat ik het me vaker heb gerealiseerd......what if?
Wat doe jij als je als laatste in het groepje zwemt en je krijgt kramp?

Wel eens geprobeerd om te roepen? 10 tegen 1 dat niemand je hoort, maar ik hoor graag tegengeluid

Er is niks veiliger aan. Ze kunnen hooguit je lijk wat beter vinden omdat er mensen zijn die weten waar je drijft. Als jij een infarct krijgt in open water kunnen je maten je ook niet reanimeren, hooguit zo snel mogelijk naar de kant trachten te slepen en daar starten met reanimatie of hulp zoeken.

Als je in wetsuit zwemt is kramp geen probleem. Je blijft toch wel drijven dus de kramp kun je wel uitzitten tot het wegtrekt. Zwem je zonder wetsuit en je krijgt kramp, dan liggen de zaken iets anders...

11

Re: Zwemmen in zee

Ik hoorde ooit een verhaal over twee toeristen in Turkije die in de buurt van een militaire basis zwommen, gebaren van de soldaten verkeerde begrepen en beschoten werden.

Dus ik zou even checken of je niet langs een gevoelig object gaat zwemmen...

12 Laatst bewerkt door HermanB (10-06-15 13:46:38)

Re: Zwemmen in zee

Dorter schreef:

Er is niks veiliger aan. Ze kunnen hooguit je lijk wat beter vinden omdat er mensen zijn die weten waar je drijft. Als jij een infarct krijgt in open water kunnen je maten je ook niet reanimeren, hooguit zo snel mogelijk naar de kant trachten te slepen en daar starten met reanimatie of hulp zoeken.

Dat lijkt me toch betere overlevingskansen opleveren dan wanneer ze je pas vinden als je lijk de volgende dag ergens aanspoelt... Kramp gaat niet bij iedereen altijd weer zo goed over dat er weer gezwommen kan worden, en ook bij ander ongemak (een mui, een beet, een kwal of een aanvaring) kan het op zijn minst geruststellend en zelfs nodig zijn dat iemand je helpt om naar de kant te komen.

Zoals Arnoutdv al zei, als ik met anderen ga zwemmen kijk ik regelmatig even om, zeker als dat de afspraak is of als de omstandigheden ernaar zijn (groot water bijvoorbeeld). Je valt ook veel meer op voor surfers of boten als je in een groep zwemt.

/Herman

13

Re: Zwemmen in zee

Lijkt mij ook, hoor, wat HermanB zegt. Er zit nogal wat tussen 'niks aan de hand' en 'in één klap dood en je lijk spoelt wel aan' en voor dat hele tussengebied kan de aanwezigheid van anderen veel uitmaken. Plus dat je inderdaad zichtbaarder bent, en meer ziet - wat de een niet ziet, ziet de ander misschien wel. En je bent toch niet helemaal stokdoof? Ik althans niet, gillen  hoor ik wel (ik hoor vliegtuigen ook, ik zwem onder de aanvliegroute van Zestienhoven, en van dat motergeronk kan ik  schrikken als ik denk dat het een boot is, maar dat terzijde). En om de paar slagen even kijken waar de ander/de rest is - dat lijkt mij toch vanzelfsprekend.

Louise

14 Laatst bewerkt door JohnSwimmer (15-06-15 21:45:40)

Re: Zwemmen in zee

Mooie plek om te zwemmen. Als je wat geluk hebt, en dat had ik, zie je af-en-toe fraaie schildpadden onder je door zwemmen. Veel zwemplezier!!

De gevaren van alleen zwemmen duiken hier geregeld op. Alhoewel ik het zelf gezelliger en fijner vind met iemand samen te zwemmen zwem ik meestal alleen in zee. Dat heeft ook zo zijn voordelen. Ik heb voor mezelf alle risico's overwogen en deze zijn voor mij te klein om me zelf dat heerlijk zeezwemplezier te ontzeggen.

- Mui- en zwinstromen daar heb je alleen wat hinder van als je vlak voor de kust zwemt. Beste is eerst voorbij de eerste banken te zemmen en dan het zwemmen parallel aan de kust voort te zetten (ik kies ervoor altijd eerst tegen de vloed- of eb-stroom in te zwemmen of er moet kentering zijn). Bij het terugzwemmen naar de kust kies je er natuurlijk niet voor om via een muistroom terug te zwemmen. Een muistroom kun je eenvoudig aan de zee aflezen.

- Beenkramp overkomt me wel eens ... gewoon even lekker op je rug liggen en en het er uit stretchen. meestal voel ik het voortijds aankomen en kan ik het er tijdens het zwemmen uitwerken. Lukt dat niet, de meeste zwemkracht zit in je armen en daarmee kom je wel weer terug.

- Onderkoeling. Zwemkleding aanpassen en veilig gaan zitten. dus wetsuit en bij <15gr wellicht zwemsokken dubbele badmuts of neopreencap. Zorg dat je een uur langer in zee kan blijven dan je voorgenomen zwemtijd. Let niet alleen op de watertemperatuur maar ook luchttemperatuur en wind. Die hebben ook zo hun invloed. Onderkoeling is daarnaast ook persoonlijk, als je een Vetsuit hebt, helpt dat. Maar ook wat is je conditie?, ben je uitgerust? heb je de afgelopen 24uur alcohol gedronken? etc.

- Als je gaat zwemmen met veel wind. Voor mij is de limiet WK8 dan is het terug naar de kust zwemmen altijd even oppassen. Dus bij elke slag even onder je arm kijken naar het moment van zo'n enorme golf. Met wat oefening kan je je heerlijk mee laten nemen richting strand. Maar je kunt ook flink te grazen worden genomen. Dan weet je even niet waar je bent ... Ga dan ook niet in de buurt van een strekdam het water uit. De gele paaltjes op de strekdammen staan bij vloed en hoge golven nauwelijk boven water en zijn dus slecht zichtbaar.
Grootste risico zie ik bij dit soort windkrachten in de rommel in zee, dat je een stuk drijfhout tegen je hoofd krijgt oid.

- Kwallen zijn prachtige dieren maar kunnen irritant zijn. Zeker de netelcellen van de kompaskwal kunnen behoorlijk venijgig zijn. Maar goed, niet meer dan dat. Tenzij je er allergisch voor bent. Na een wat langdurige krachtige aflandige wind kan het vol liggen met kwallen.

- Zeeziekte/ misselijkheid. sommigen kunnen bij een onrustige zee zeeziek of behoorlijk misselijk worden. Als je dit bij je zelf merkt is het raadzaam rustig de zee uit te zwemmen. Ik merk het zelf alleen als ik weer terug aan het strand ben dat ik even zeebenen heb.

- Zwemkracht. Het is wel handig/veilig de nodige zwemdiuurkracht te hebben.