1

Onderwerp: Even voorstellen....

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Sanne, 30 jaar oud en ik woon in Nieuw-Vennep.
1 jaar geleden ben ik begonnen met "serieus" hardlopen. Na een waardeloze estafetteloop waarbij mijn conditie minder dan 0,0% bleek te zijn, dat moest dus duidelijk veranderen....  Ik ben lid geworden van een hardloopclubje. Aangezien ik in de winter anders (ken mijzelf wel een beetje) last had van drempelvrees: "te koud, te nat, te veel wind, te donker, te glad, en noem zo maar op...."

Nadat lopen steeds meer een soort van verslaving is geworden (jaja ik ben nu niet te genieten als ik niet "kan/mag" lopen) ben ik ook eens gaan kijken naar wat afwisseling. 2x per week rennen is mijn max. voor nu, aangezien ik nogal snel last heb van mijn benen. Begin van het jaar ben ik ook gaan zwemmen. Moest wel; binnenkort de estafette in Noordwijkerhout en daar ben ik "de zwemmer" van ons team.

Na mijn 1e zwemloop in april heb ik bedacht dat een sportievere fiets misschien ook wel handig was, voor de afwisseling.

En zo is het dus gekomen dat ik gisteren mijn 1e 1/8ste triathlon heb volbracht in Nijeveen. (de vrouwentriathlon leek me wel "veilig" als totaal niet professionele beginner ;-)) Als doel had ik dan ook finishen zonder helemaal "kapot" te zijn. Ik kan nogal slecht doseren, en geef gerust meteen al teveel en kom er dan pas achter dat het eind nog lang niet in zicht is. Dat doel heb ik gehaald in 1.35.01, nu 1 dag later zonder spierpijn heb ik bedacht dat ik dit nog vaker wil doen en t.z.t wil trainen voor 'n 1/4e en misschien ooit wel een halve.... Dat zou toch gaaf zijn...

Dan nu een paar vraagjes....

Hoe vaak (hoeveel uur) trainen jullie per week (ongeveer)?
En wat "moet" je kunnen (m.b.t. trainings-uren) om een 1/4e of halve een beetje "leuk" te volbrengen?
En wat train je het meest? Train je je zwakke plek het meest?
En wat, en vooral wanneer eten/drinken jullie onderweg tijdens de wat langere afstanden? Allemaal hele simpele vragen maar voor mij als "nieuwtje" best nog lastig....

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Groetjes, Sanne  smile

2

Re: Even voorstellen....

Ik train 3 a 5 keer per week. Meestal max 1 uurtje, alleen fietsen wat langer. Redelijke basisconditie, wel 50+, OD in 2,40 a 2,50, halve net onder 6 uur. Het hangt een beetje af van het seizoen, het weer, maar vooral (in geval van lopen) van pijntjes en blessures. Soms loop ik 3 x per week, varieerend van rustige duurloopjes van een km of 10 tot intervaltrainingen, maar helaas soms ook maanden van niet lopen. Ik fiets het hele jaar door, in de winter minimaal 1 keer per week buiten, als er sneeuw ligt op de taxc.
In de lente en zomer fiets ik minimaal 2 x per week, af en toe een lange rustige tocht van 100km, maar vooral ritjes van 50km. Een paar keer loop ik een stukje direct na het fietsen, om de wisseling te trainen.
Zwemmen 1 x per week binnen met een clubje, is eigenlijk veel te weinig, vooral omdat ik pas na mijn 40e de vrije slag heb geleerd, maar ik hou niet van chloor. In de zomer gemiddeld 2 keer buiten zwemmen, dat vind ik echt heerlijk.
Hiermee kom ik redelijk "leuk" een kwart triathlon door, ik ga niet tot het uiterste, geniet met volle teugen en eindig in het rechterrijtje, maar nooit bij de laatste 10% of zo, ik doe gewoon inderdaad leuk mee zo.

3

Re: Even voorstellen....

Hé, leuk dat Nijeveen bevallen is! Ik ben vrijwilliger van de Vrouwentriathlon, webredacteur en ik zou er gister ook zeker bij geweest zijn, ware het niet dat ik vandaag op een halve triathlon ben gestart in Bocholt. Ik ben erbij in Beesd en doe dan zelf mee, en ik ben er ook in Utrecht.

Ik ben ook een paar jaar geleden begonnen met een achtste, en ik doe er elk jaar een schepje bovenop, hopelijk volgend jaar een hele. Ik ben niet snel, dat was ik zeker vandaag niet (6u12) want ik word al een tijdje geplaagd door blessures, en bovendien doe je bij de meeste gewone triathlons als 'oude vrouw' (ik ben 49) sowieso mee in de achterhoede, maar wat geeft het. Wat dat betreft zijn de vrouwentriathlons wel heel leuk, we dromen van een kwart, maar dat is organisatorisch (nog?) niet mogelijk.

Trainen: ik train bijna elke dag, met één rustdag per week. Ik heb tot dit jaar altijd ook nog veel erbij gefietst, dat is mijn eerste sport, dus ik fietste veel meer uren dan voor een achtste, kwart, derde noodzakelijk was, want ik fietste ook nog tochten of ik ging op zware fietsvakantie. Ik zwem 2 tot 3 keer in de week een uurtje. Ik moet ook oppassen met overbelasting bij hardlopen, maar dat gaat normaal gesproken wel twee tot drie keer in de week, waarvan twee keer bij een atletiekvereniging. Voor een kwart gaat het er vooral om dat je die drie afstanden beheerst en het geheel kunt overzien - doseren dus. Bij mij heeft het lopen momenteel de meeste aandacht nodig, dat is mijn zwakke plek, ja; zwemmen eigenlijk ook, maar het heeft niet zo veel zin om me uit de naad te trainen om misschien 1 minuut per kilometer harder te gaan.

Eten&drinken: op een kwart twee bidons water en een paar energierepen. Tijdens het lopen is er altijd wel water. Wel goed om te oefenen met eten en drinken op de fiets, en zien wat je goed bevalt.

De Vrouwentriathlon heeft trouwens ook af en toe clinics waarin allerlei handige weetjes aan de orde komen. Van de zomer zijn er bijvoorbeeld openwaterzwemmen-clinics.

Louise

4

Re: Even voorstellen....

Wat is voor jou "leuk" meedoen?
Wat voor jou leuk is, hoeft voor een ander niet leuk te zijn..

Ik ben zelf ook 30, en pas sinds dit seizoen bezig. Ik werk wisselende diensten dus heb over het algemeen meer tijd om te trainen dan de gemiddelde triatleet. Gemiddeld zit ik aan een uur of 12-15 per week en doe volgens mijn ideeen leuk mee maar zit nog ver van de winnaars af.
Mijn beste onderdeel is het fietsen, en dat train ik ook het meeste omdat ik dat het leukste vind en het relatief blessurevrij is.
Ik weet wel dat er op zwemmen en lopen voor mij het meest te winnen valt, dus gaat de focus in de winter op die twee onderdelen.

Wat in mijn ogen erg belangrijk is op de 1/8 en 1/4, bij vrijwel alle onderdelen, dat je meer traint dan je in de wedstrijd tegen komt. Als je altijd maar een kort stukje zwemt, en maximaal een uurtje fietst en korte stukjes loopt heb je meer moeite met de wedstrijd dan wanneer je ook trainingen afwerkt waarin je 2,5-3km zwemt, lange duurtrainingen op de fiets doet en lange duurloopjes maakt. Als je een 1/4 doet, zou ik ook zeker proberen in die loopjes de 15 km aan te tikken. Wat me opviel tijdens de halve vandaag, was dat ik weinig boven de 20 km heb getraind, en het lopen echt het zwakste onderdeel was voor mij. Aandachtspunt dus

Tijdens een kwart hoef je echt niet veel te eten, drinken is belangrijker. Zorg in elk geval dat je goed ontbeten of gelunched hebt. Ik heb in mijn laatste kwart op de fiets een bidon van 600 cc leeg gedronken met daarin sportvoeding met 60 gram koolhydraten. Vandaag tijdens mijn halve heb ik twee van zulke bidons genuttigd tijdens het fietsen plus twee reepjes. Ik hou niet zo van gels omdat ik vind dat ze altijd wat zwaar op de maag liggen en je er veel water bij moet drinken wat ik op de fiets niet heb. Daarnaast maak ik gebruik van kleine flesjes met hoge suikerdoseringen erin, drinkt zich weg als water dus ook niet dik oid. Wat het precies is weet ik niet, maar mijn coach verkoopt ze, en ze werken prima. Nooit last van mn maag en nog altijd goed gegaan qua voeding in een wedstrijd

5

Re: Even voorstellen....

Hoi Sanne,

Welkom, dorpsgenoot, op dit forum!

Het is elke week best een puzzel om je trainingen te combineren met alle andere (verplichte) activiteiten.
Ik ben van origine een fietser. Begin dit jaar heb ik samen met een sportschoolmaat (een loper) het plan opgevat om een kwart triatlon (Apeldoorn) te gaan doen. Inmiddels ook daad bij het woord gevoegd en zijn de trainingen gestart.
Mijn week ziet er als volgt uit.

Ma. avond - zwemmen - ca. 40 min.
Di. ochtend - lopen - max. 1 uur
Wo. avond - korte fietstraining - rondje ringvaart ca. 60 km. <2 uur
Do. rust (nou ja, wel werken  smile )
Vrij. ochtend - 1 uur Crossfit training onder begeleiding van een fysio welke wat meer gericht zijn op kracht
Zat. rust of, als ik me top voel, iets waar ik dan zin in heb. Zou zwemmen moeten zijn omdat daar nog wel wat valt te halen
Zo. ochtend - lange fiets training ca. 100Km.+ of koppeltraining 20 km. fietsen en 5 km. hardlopen

Bij elkaar kom ik dan op zo'n 10-12 uur trainen per week.

Wat zou je moeten kunnen? Ik denk dat het goed is om voor je zelf wel een reëel doel te stellen. Maar er vooral plezier in houden is volgens mij iets wat zich op de lange termijn omzet in (als je dat echt wilt) betere resultaten.

Je bent geneigd om te trainen wat makkelijker gaat, ik zou echt meer tijd moeten steken in het zwemmen, maar ja.
Wat eten en drinken voor lange afstanden betreft, ik gebruik veel van het merk Born (www.duursport.nl/born). Denk dan aan sportdrank, gels en repen. Als je tijdens een training echt diep gegaan bent help een herstel shake enorm. Maar iedereen kijkt daar anders tegen aan. Ook eet ik tijdens duurtraining bananen en ontbijtkoeken. Zorg er vooral voor dat je geen hongerklop krijgt!

Succes met trainen en voorbereiden, misschien komen we elkaar nog wel eens tegen tijdens trainingen. Zeker is dat elkaars team zich sportief gaan meten in Noordwijkerhout, daar starten wij ook in de teamestafette.

6 Laatst bewerkt door mstyz (07-07-15 23:40:33)

Re: Even voorstellen....

Hi Sanne,

Welkom op dit forum. Een mooie plek om geïnspireerd te raken en antwoorden te krijgen op vragen zoals je nu hebt gesteld... dus je bent op de juiste plek beland.

Ik denk dat het antwoord van Jack een goed beeld geeft. 3-4 trainingen/week waarvan 1 per week iets langer. Natuurlijk kost het wel meer tijd, dan de netto sporttijd. Maar met 5 uur per week netto sporen kan je een heel eind komen. Waarbij je rond 50% van de finishers komt en met een glimlach op je gezicht over de finishlijn stapt.

Zelf train ik gemiddeld 10 uur per week, met als doel rond de 10% te eindigen (1/4-1/2 distance) Volgend jaar misschien mijn eerste hele, maar dan zal ik meer moeten gaan trainen... maar hoe ik dat ga combineren met 2 kids, vriendin, baan etc, dat week ik nog niet ;-)