1

Onderwerp: Overtrainings(syndroom)

Dag iedereen,

Ik lijd sinds enkele maanden (15 maart 2015) aan het overtrainingssyndroom. Dit wil zeggen dat ik constante spierpijn heb in mijn benen en me zeer snel vermoeid voel. Zelfs lang rechtstaan ervaar ik snel als te vermoeiend. Dus al bijna 4 maand kan ik niet meer trainen, maar nog erger: ik ben beperkt in mijn dagelijkse activiteiten.

Waarom dit bericht?
Ik vraag me af of er nog mensen zijn op dit forum die deze aandoening gehad hebben en graag hun verhaal kwijt willen. Hoe ze hiervan af geraakt zijn, hoelang het duurde,...
Zodat ik toch wat steun kan halen uit anderen hun ervaring hieromtrent. Want ik ben momenteel vrij hard gefrustreerd omdat het maar niet lijkt te beteren.

2

Re: Overtrainings(syndroom)

Ben je wel zeker dat het niks anders is? Ziekte van lyme ofzo?

3

Re: Overtrainings(syndroom)

Ja, mijn bloedwaarden zijn ok en het overtrainingssyndroom is al bevestigd door een inspanningsfysioloog en sportarts.

4

Re: Overtrainings(syndroom)

Ik heb het in m`n "carriere" als wielrenner 2x gehad, 1x heel zwaar zelfs.
Heel erg vervelend, omdat het je hele leven beïnvloed, je kunt en wil niks.

de beste methode om er vlot af te komen was voor mij rusten tot de HF in rust weer normaal is. Door de inactiviteit is de HF bij beweging toch anders, en spierpijn en lamlendig gevoel zit in je systeem na zo`n periode down en out te zijn geweest. Daar dus niet teveel achter zoeken. Als de rust HF weer normaal is, heel rustig op trimmersniveau beginnen, uurtje op trimmersnivo fietsen, dat werk. Voor de heropbouw kan je gerust weer 3 tot 4 maanden uittrekken, moet je heel rustig doen met alleen maar duurtrainingen.

je zal zien zodra je weer in beweging bent, de HF bij inspanning weer normaliseert en de spierpijn en je lamlendigheid vanzelf verdwijnen.

Succes!

5 Laatst bewerkt door nicolas_123 (09-07-15 13:01:01)

Re: Overtrainings(syndroom)

pannenkoek schreef:

Ik heb het in m`n "carriere" als wielrenner 2x gehad, 1x heel zwaar zelfs.
Heel erg vervelend, omdat het je hele leven beïnvloed, je kunt en wil niks.

de beste methode om er vlot af te komen was voor mij rusten tot de HF in rust weer normaal is. Door de inactiviteit is de HF bij beweging toch anders, en spierpijn en lamlendig gevoel zit in je systeem na zo`n periode down en out te zijn geweest. Daar dus niet teveel achter zoeken. Als de rust HF weer normaal is, heel rustig op trimmersniveau beginnen, uurtje op trimmersnivo fietsen, dat werk. Voor de heropbouw kan je gerust weer 3 tot 4 maanden uittrekken, moet je heel rustig doen met alleen maar duurtrainingen.

je zal zien zodra je weer in beweging bent, de HF bij inspanning weer normaliseert en de spierpijn en je lamlendigheid vanzelf verdwijnen.

Succes!

@pannenkoek:

hoelang duurde die zware overtrainingsperiode?
Ik zit er nu al een kleine vier maand mee en heb het gevoel dat het niet veel betert.
Ben je terug beginnen opbouwen als de spierpijn weg was?

6

Re: Overtrainings(syndroom)

duurde een week of 12.
Je moet gewoon weer beginnen met opbouwen vanaf 0 op het moment dat je rust HF weer normaal is.
Alle andere variabelen zul je eerst weer moet opbouwen, ook de spierpijn is geen indicator, dat gaat over zodra je in beweging bent.

De sleutel is wel echt weer compleet vanaf 0 opbouwen, alle oude data kan het raam uit het eerste half jaar.