1

Onderwerp: Scooter training

Ik zou graag eens het nut van scooter trainig weten aangezien ik deze eens wil doen.
Simpel uitgelegd want als je begint te googlen komt er telkens een hele rompslomp uitleg bij.
Waarom is het nuttig om achter een scooter aan 50km/h te rijden?
Een gewone vraag en hopelijk weet iemand daar ook een gewoon antwoord op

2

Re: Scooter training

Voor een triatleet, niet.

Voor iemand die koerst is het handig om achter de brommer 50 het uur te rijden, om met minder inspanning wel de snelheden, beentempo's etc te kunnen halen, en momenten er naast sprinten of er van weg rijden om koers-situaties na te bootsen.
Als triatleet moet je toch alles zelf doen, en heeft het geen nut. Tenzij je enkel stayertriathlons rijdt.

3

Re: Scooter training

ok dank voor de simpele uitleg.
Nee voor mij geen stayer wedstrijden meer,ik heb er 1 gedaan en ben die profiteurs meer of zat

4

Re: Scooter training

daveke schreef:

Voor een triatleet, niet.

Voor iemand die koerst is het handig om achter de brommer 50 het uur te rijden, om met minder inspanning wel de snelheden, beentempo's etc te kunnen halen, en momenten er naast sprinten of er van weg rijden om koers-situaties na te bootsen.
Als triatleet moet je toch alles zelf doen, en heeft het geen nut. Tenzij je enkel stayertriathlons rijdt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Om snelheid in de benen te krijgen zul je namelijk op snelheid moeten rijden. Achter de brommer aan is daarvoor een hele goede manier. Zelf merk ik namelijk zeer zeker het effect van dit soort (bij mij ongeplande) inspanningen, mijn basissnelheid gaat daar zeker van omhoog.

5

Re: Scooter training

Ieder zn mening, daar is het een forum voor.

Maar als ik achter een scooter 45 per uur kan rijden, betekent dat niet dat ik op een tijdritfiets wel kan.
M.I. is tijdrijden een combinatie van twee dingen;
- Vermogen creeeren, het liefst zo veel en zo lang mogelijk
- Je "frontal-profile" zo klein mogelijk houden zodat je met je gecreeerde vermogen zo hard mogelijk gaat. Hier zit voornamelijk geld en flexibiliteit in. Nothing more, nothing less

Scooter-training kan zn nut hebben in het eerste van die twee, maar ook daarin 'denk ik' dat je beter alleen traint om zo de inspanning vanuit jezelf te laten komen anders gaat het je toch te makkelijk af. Daar leer je je lijf van kennen. Want 45 achter een brommer is niet te vergelijken met 40+ als je het alleen moet doen. Niet dat ik niet achter een brommer aan spring als ik de mogelijkheid krijg, maar om echt gepland een brommertraining te doen, dat nut zie ik niet

6

Re: Scooter training

Vermogen creeeren op hoge snelheid is duidelijk moeilijker. Probeer maar eens met een hoog vermogen naar beneden te rijden. Of met de wind mee. Dat is helemaal niet eenvoudig als je altijd alleen fietst. Er komt iets meer gevoel voor de pedaalomdraaiing bij kijken. Wielrenners die urenlang 50km/u rijden in een peloton zijn daar duidelijk beter in dan triathleten. Ik denk dat het nut van brommertraining in die richting gezocht moet worden. Ik kan me voorstellen dat er niet stayerwedstrijden zijn waar je dit soort trainingen in mate voor zou kunnen gebruiken.

Ik doe zeker ook wel eens een tempoblokje met rugwind. Dat is hetzelfde principe denk ik maar minder betrouwbaar.

7

Re: Scooter training

Achter een brommer rijden is een manier van trainen dat zijn nut al jaren heeft bewezen. Grote namen in het wielrennen hebben het gedaan en doen het nog. Stayer  triatlon.... da's iets anders vind ik. Hoeveel triathleten kunnen er deftig in groep rijden?

8

Re: Scooter training

ronnyke schreef:

Achter een brommer rijden is een manier van trainen dat zijn nut al jaren heeft bewezen. Grote namen in het wielrennen hebben het gedaan en doen het nog. Stayer  triatlon.... da's iets anders vind ik. Hoeveel triathleten kunnen er deftig in groep rijden?

Precies zoals jij zegt, grote namen in het wielrennen.. Das toch iets anders dan triathlon, want die mannen rijden allemaal in groep en wij, tja praktisch nooit. Dus heeft het dan nog wel zin?
En ja, er zijn maar weinig triathleten die deftig door een bocht kunnen gaan, laat staan in een groep rijden. Meesten snijden een bocht vierkant aan..

9

Re: Scooter training

Scooter training lijkt mij wel nuttig voor een triatleet, want:
- afwisseling van de fietstraining
- stevige wind mee / heuvel af in de wedstrijd ga je al gauw hard (wat dus lijkt op achter de scooter rijden)
- leuk!

Voor een stayerwedstrijd lijkt mij het beter om te trainingskoersen te rijden, aangezien het hollen of stilstaan is.

10 Laatst bewerkt door Nultra (02-09-15 18:47:10)

Re: Scooter training

Scootertraining is goed voor de souplesse, welke je dan weer kan gebruiken om het grote mes soepel rond te draaien (in tijdrit of triatlon).

Daarnaast rij ik in de winter in het veld, prima krachttraining en af en toe een trainingskoers, idd. hollen en stilstaan maar een prima intervaltraining.