1

Onderwerp: Triathlon010 (Rotterdam)

Volgend weekend is een triathlon in mijn trainingsgebied. Een 1/8ste, eigenlijk te kort voor mij, maar dat is geen reden om hem links te laten liggen. Ik wilde vandaag nog een testje doen op het parcours. Maar met deze wind is dat even niet verstandig.

Wie doen er mee? Volgens mij is het een race met veel beginners. Dus extra oppassen, maar ook lastig in te schatten wat de kansen zijn. 600 deelnemers, ik hoop eigenlijk op top10 of meer? Of zullen hier stiekem ook de toppers op af komen?

Mijn voorspelling:

Zwemmen 550mtr: 08:55
T1:                        01:30
Fietsen 22.8km:     34:20
T2:                        01:00
Lopen 5km:            20:00
-----------------------------
Totaal:                  1:05:45

Ik ga hier wel met mijn billen bloot, want het zijn allemaal pittige inschattingen. Wind en overschatting kunnen roet in het eten gooien. Maar ik wil mijzelf uitdagen om een dik uur helemaal kapot te gaan.

2

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ik ben ook van de partij, maar voor mij wordt het een echte C-race of nog daaronder. Ik ben pas net weer heel voorzichtig aan het opbouwen met nog steeds (restanten?) blessureleed bij alle drie de sporten, dit is echt een tussendoortje - ik heb zelfs vrijdag nog bloed gegeven ook en ik taper niks (al doe ik nog niet zo heel veel, dus dat maakt niet veel uit). Dus zoiets als:

Zwemmen 550mtr: 12:00
T1:                        02:00
Fietsen 22.8km:     45:O0
T2:                        01:30
Lopen 5km:            26:30

Dus als ik binnen de anderhalf uur finish, vind ik dat best. En misschien wordt het nog wel langzamer. Het lijkt me gewoon leuk om weer even triathlonsfeer te snuiven, en dan ook nog op bekend terrein, daar kijk ik naar uit!

Welke startgolf zit jij in, mstyz? Ik in de eerste.

Louise

3

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Toppers? Er doe in ieder geval enkele eredivisie jongens mee, allemaal TriMates ;-)

Voor mij de eerste triathlon van dit jaar, dus het is met name om te kijken waar ik sta.

Hier zou ik tevreden mee zijn:

Zwemmen 550mtr: 08:00
T1:                          01:00
Fietsen 22.8km:      36:00
T2:                          01:00
Lopen 5km:           <19:00
-----------------------------
Totaal:                  1:05:00

Ik ga om 11h van start.

4 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (27-07-15 14:52:58)

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ik heb 'm ook ingepland, als 'oefeningetje' tussendoor en omdat m'n vriend zou meedoen. Helaas is hij afgehaakt, maar het lijkt me een leuk evenement en het is in de buurt.
Heb nooit eerder een 1/8 gedaan en ben benieuwd hoe snel ik ben.

Ik richt me ongeveer op:
Zwemmen 550mtr: 11:00
T1:                         02:00
Fietsen 22.8km:      45:00
T2:                          01:30
Lopen 5km:             25:00
-----------------------------
Totaal:                  ~1:25:00

Ik ga ook om 11h van start.

5

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Nog herstellende van de megathlon Bodensee blijf ik wat aan de voorzichtige kant met mijn voorspelling.

Zwemmen: 10.00
T1: 2.00
Fietsen: 37.00
T2: 2.00
Lopen: 24.00
Totaal: 1:15.00

Zou mooi zijn.

Start in serie 2 (12.00 uur). Iedereen veel succes.

6

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Bla1ke schreef:

Toppers? Er doe in ieder geval enkele eredivisie jongens mee, allemaal TriMates ;-)

Voor mij de eerste triathlon van dit jaar, dus het is met name om te kijken waar ik sta.

Hier zou ik tevreden mee zijn:

Zwemmen 550mtr: 08:00
T1:                          01:00
Fietsen 22.8km:      36:00
T2:                          01:00
Lopen 5km:           <19:00
-----------------------------
Totaal:                  1:05:00

Ik ga om 11h van start.

Ik ben geen lid van een vereniging en doe geen wedstrijden op het niveau van eredivisie. Naar mijn idee is dat het hoogste niveau in Nederland, dus dat zijn over het algemeen wel toppers? Het fiets parcours is vrij lastig, dus sneller zal het voor mij echt niet worden. Misschien met lopen en zwemmen iets sneller, maar 1:05 lijkt mij iets te hoog gegrepen. T1 met pak uittrekken in 1:00 vind ik te ambitieus. Hoe doe jij dat?

Ik start pas om 16:00, dus ik kan kijken wat de tijden van de vorige groepen zijn. Ik hoopte op top10, maar als ik jou zo hoor zal dat niet lukken.

7

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Louise schreef:

Welke startgolf zit jij in, mstyz? Ik in de eerste.

Louise

De laatste, ik heb geluk gehad. Dus ik start pas om 16:00, dan kan ik wel naar de vorige waves kijken. Vrienden van mij starten om 14:00, dus dan ben ik zeker al.

8

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

mstyz schreef:

Ik ben geen lid van een vereniging en doe geen wedstrijden op het niveau van eredivisie. Naar mijn idee is dat het hoogste niveau in Nederland, dus dat zijn over het algemeen wel toppers? Het fiets parcours is vrij lastig, dus sneller zal het voor mij echt niet worden. Misschien met lopen en zwemmen iets sneller, maar 1:05 lijkt mij iets te hoog gegrepen. T1 met pak uittrekken in 1:00 vind ik te ambitieus. Hoe doe jij dat?

Ik start pas om 16:00, dus ik kan kijken wat de tijden van de vorige groepen zijn. Ik hoopte op top10, maar als ik jou zo hoor zal dat niet lukken.

De Eredivisie jongens die starten gaan wel hard ja smile Ik hoop op iig op 1 of 2 TriMates op het podium, maar met al die startseries heb ik geen idee. Zelf ga ik niet hard genoeg voor podiumambities.

Die 2 minuten voor het wisselen is een gok, ik heb geen idee hoe groot de wisselzone is (wetsuit is binnen 10-15 seconden uit, de afstand die ik te voet moet afleggen kost de meeste tijd). Dus als het een grote wisselzone is, haal ik die minuut nooit.

9

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ik ben er ook bij, bij deze thuiswedstrijd! Alhoewel de voorbereiding wel eens intensiever is geweest, zaterdag wordt gewoon voor de leuk! Ik start om 12:00 en mijn verwachte tijden:

Zwemmen:   11:00
Wissel 1:         2:00
Fietsen:        40:00
Wissel 2:         1:00
Hardlopen:    23:00
Totaal:        1:17:00

Erg ruime inschatting dit, maar mijn lat ligt ook niet heel hoog deze keer.
Heeft iemand enig idee hoe de watertemperatuur zal zijn ivm wetsuit of niet?

Tot zaterdag!

10

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Justinscheffers schreef:

Heeft iemand enig idee hoe de watertemperatuur zal zijn ivm wetsuit of niet?

Alles hier in de omgeving is zo rond de 20 graden op dit moment. Kan wel nog ietsje oplopen, gezien het weerbericht (of is dat mijn wishful thinking?)

Louise

11

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Deze week in de ardennen hier in Belgie was het water 25graden. Het was in het water warmer dan eruit.

12

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ik heb vanochtend even in de Zevenhuizer plas gezwommen, daar vlakbij, en daar was het water volgens andere zwemmers 19 graden. Ik vond het zonder wetsuit best koud, maar het was aan de kant al merkbaar aan het opwarmen in het zonnetje.

Louise

13

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Van de fb pagina:

Gisterenochtend (dus woensdagochtend) was het water 17.5 graden.

Wetsuit gaat mee morgen.

14

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Bla1ke schreef:

Wetsuit gaat mee morgen.

+1!

Louise

15

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Vooral met zwemmen en wisselen wat langzamer dan gedacht.
Zwemmen 14 min
T1 3 min
Fietsen 45 min
T2 2 min
Hardlopen 26 min
Exact 1.30.

Denk dat ik ook eerder 700m ipv 550 heb gezwommen, zag nog net op tijd dat ik een boei dreigde te missen. Toch wel tevreden!

16

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ik ook langzamer dan verwacht, en dat lag helemaal aan één ding: de watertemperatuur. Kennelijk protesteren mijn luchtwegen ook al tegen 18 graden, dat viel me tegen, en dat is ook wel eens anders geweest, ik kan op het moment slecht tegen kou. Ik krijg dan van mijn hoofd in het koude water een soort inspanningsastma, en daardoor moet ik schoolslag gaan zwemmen, maar dat gaat weer amper door het wetsuit. Bovendien blijf ik daarna dan net een tikje benauwd en wil mijn hartslag niet tot aan mijn omslagpunt, blijft daar 10 slagen onder hangen. Pas de laatste 2 kilometer lopen ging het lekker.

Maar veel belangrijker: na  maanden blessureleed zo goed als pijnvrij! Alleen aanzetten op de fiets gaat nog niet maximaal, wat niet zo handig was bij zo'n bochtig parcours, maar goed, ik ben daar toch heel blij mee. En prachtig weer en gezellig, leuk gemêleerd deelnemersveld, dus toch prima.

Mijn Suunto-data:

Zwemmen: 15'  (urgh - *wegwerpgebaar*)
Wissel: 3'
Fietsen: 43'
Wissel: 2'
Lopen: 30'

Totaal: 1u33'36

We moeten elkaar om en om hebben ingehaald, Linda, ik jou op de fiets, jij mij bij het lopen. Ik denk dat ik je bij het lopen wel gezien heb. Ik had ook meer dan 600 meter zwemmen, terwijl ik volgens mij wel redelijk lijn heb gehouden (is niet zo moeilijk, met schoolslag, urgh).

Louise

17

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Dat moet wel, maar is me eigenlijk niet opgevallen. Baalde juist een beetje van het gebrek aan vrouwen om me op te richten. Ik ben toch altijd sneller als ik s iemand probeer in te halen.
Verder erg goed georganiseerd evenement trouwens.

18 Laatst bewerkt door Louise (01-08-15 17:16:00)

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Zeker weinig vrouwen, ja, en daarom denk ik ook dat ik jou gezien heb, want er is mij bij het lopen maar één vrouw voorbij gekomen, ergens tussen km 1 en 2, en op basis van onze tijden kan jij dat geweest zijn.

En zeker prima organisatie ja.

Edit: ik zie net dat ik 8e van de 38 40+-vrouwen ben geworden, met de 3e fietstijd. Dat dan weer niet verkeerd ook.  smile

Louise

19

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Justinscheffers schreef:

Ik ben er ook bij, bij deze thuiswedstrijd! Alhoewel de voorbereiding wel eens intensiever is geweest, zaterdag wordt gewoon voor de leuk! Ik start om 12:00 en mijn verwachte tijden:

Zwemmen:   11:00
Wissel 1:         2:00
Fietsen:        40:00
Wissel 2:         1:00
Hardlopen:    23:00
Totaal:        1:17:00

Erg ruime inschatting dit, maar mijn lat ligt ook niet heel hoog deze keer.
Heeft iemand enig idee hoe de watertemperatuur zal zijn ivm wetsuit of niet?

Tot zaterdag!

En dan het resultaat!
Zwemmen:   12:26 (over 670 meter volgens mn GPS, flinke zigzag dus, maar viel absoluut niet tegen!)
Wissel 1:       02:42 (wetsuits blijven rotdingen)
Fietsen:        38:33 (een nieuw PR qua gemiddelde snelheid! Erg lekker!)
Wissel 2:       01:13
Hardlopen:    22:45 (hier hard misschien meer in gezeten, zat een dalende lijn in het tempo.. Wss door het fiets PR wink )
Totaal:       1:17:36

Absoluut niet ontevreden! 7e in de categorie <24 en 78 overall, een goede voorbode voor de Binnenmaas over een maandje!

Vond het wel een beetje jammer dat er geen aandenken uitgedeeld werd aan het einde, maar ach.. Volgend jaar weer!

20

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Het was een prachtig evenement, en het weer zat natuurlijk ook erg mee. Het zwemmen zat wel wat tegen, ik denk dat de afstand langer is, maar ook een bocht zwemmen is niet aan mij weggelegd. Na het zwemmen ging alles verder volgens plan. Helaas had ik mijn verkeerde chip omgedaan. Ik heb ze zojuist benaderd via Facebook en ze kijken maandag of dit misschien nog rechtgetrokken kan worden?

Ik was na het fietsen als eerste in T2 en begon aan kop met lopen. Dat is de eerste keer dat ik vooraan liep, en dat voelt wel raar. Nummer 2 en 3 zijn in mijn kielzog gaan lopen en dat heb ik verkeerd aangepakt. De eerste 3,5km heb ik kopwerk gedaan... en daarna zijn ze van mij weggelopen. De volgende keer zal ik iets brutaler zijn wink

Dan de resultaten:
Zwemmen 550mtr: 08:55 -> 10:00
T1:                        01:30 -> 01:10
Fietsen 22.8km:     34:20 -> 33:47
T2:                        01:00 -> 00:52
Lopen 5km:            20:00 -> 20:16
-----------------------------------------
Totaal:                  1:05:45 -> 1:06:15

21

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

mstyz schreef:

Het was een prachtig evenement, en het weer zat natuurlijk ook erg mee. Het zwemmen zat wel wat tegen, ik denk dat de afstand langer is, maar ook een bocht zwemmen is niet aan mij weggelegd. Na het zwemmen ging alles verder volgens plan. Helaas had ik mijn verkeerde chip omgedaan. Ik heb ze zojuist benaderd via Facebook en ze kijken maandag of dit misschien nog rechtgetrokken kan worden?

Ik was na het fietsen als eerste in T2 en begon aan kop met lopen. Dat is de eerste keer dat ik vooraan liep, en dat voelt wel raar. Nummer 2 en 3 zijn in mijn kielzog gaan lopen en dat heb ik verkeerd aangepakt. De eerste 3,5km heb ik kopwerk gedaan... en daarna zijn ze van mij weggelopen. De volgende keer zal ik iets brutaler zijn wink

Dan de resultaten:
Zwemmen 550mtr: 08:55 -> 10:00
T1:                        01:30 -> 01:10
Fietsen 22.8km:     34:20 -> 33:47
T2:                        01:00 -> 00:52
Lopen 5km:            20:00 -> 20:16
-----------------------------------------
Totaal:                  1:05:45 -> 1:06:15


Knappe prestatie, hopelijk passen ze de uitslag nog aan.!!!!

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

22 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (02-08-15 17:54:59)

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Lees net dat de loopafstand 5.5 ipv 5 km was. Dat scheelt toch wel.
Klopt dat met jullie GPS? Moet de mijne nog uitlezen.

23

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

5,11 volgens mijn GPS, en dat komt ook overeen met de bordjes langs de kant, dat de 5 km net iets voor de finish was.

Zeker knappe tijd, mstyz, maar ben je onder een andere naam geregistreerd dan, of helemaal niet? En Justin, dat fietsen moet dan nog wel sneller kunnen gezien de vele krappe bochten (al waren de omstandigheden wel perfect natuurlijk).

Louise

24

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Louise schreef:

5,11 volgens mijn GPS, en dat komt ook overeen met de bordjes langs de kant, dat de 5 km net iets voor de finish was.

Zeker knappe tijd, mstyz, maar ben je onder een andere naam geregistreerd dan, of helemaal niet? En Justin, dat fietsen moet dan nog wel sneller kunnen gezien de vele krappe bochten (al waren de omstandigheden wel perfect natuurlijk).

Louise

Ik had 5.06km, dus het klopt wel aardig. Het is fout gegaan met mijn chip, ik heb twee nummers/soorten. En heb dus de verkeerde omgedaan. Dat kan misschien nog rechtgezet worden, maar als dat niet lukt.... moet ik maar de volgende keer meer mijn best doen.

25 Laatst bewerkt door Bla1ke (03-08-15 10:01:57)

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Erg goed georganiseerde wedstrijd, enige opmerking is de waterpost al na 1km lopen. Die mag van mij op 2/3km staan, daar heb ik vooral warm. Uitslag:

Zwemmen 550mtr: 08:00 --> 9:23 (gok op 650m)
T1:                          01:00 --> 1:15
Fietsen 22.8km:      36:00 --> 36:24 (helaas)
T2:                          01:00 --> 0:40
Lopen 5km:           <19:00 --> 19:13 (maar het was dan ook 5100m smile )
-----------------------------
Totaal:                  1:06:53

3e in mn serie en 8e overall, prima resultaat voor mn eerste wedstrijd van 2015. Het ging allemaal wat moeizaam, zeker op het fietsen hoop ik nog wat beter te kunnen de komende tijd.

Nette tijd mstyz, volgende keer de goede chip om ;-)