1

Onderwerp: kleding + wisseltips eerste triathlon

Beste triathleten,
Over twee weken ga ik in Aalsmeer mijn eerste (1/8) triathlon doen. Ik twijfel nog over wat voor kleding ik aan moet trekken. Mijn plan is om te zwemmen in kort strak broekje en topje en dan voor het fietsen en lopen een shirtje erover aan te trekken. Achtergrond daarvan is dat lopen en zwemmen met een zeem me vervelender lijkt dan (slechts 20 km) fietsen zonder zeem. Of is dit vragen om een zere kont/schuurplekken ed? Ik heb wel gelezen over triathlonbroeken met dunne zeem, maar ik wil eigenlijk geen 50 euro uitgeven voordat ik het een beetje leuk vind. En het is toch niet nodig om in een wetsuit te zwemmen in augustus? En hebben jullie verder nog slimme wisseltips? Geen sokken neem ik aan? Ik heb fiets schoenen met klittenband, zal ik die al in mn clips doen? Lopen jullie ook zonder sokken? Veeg je je voeten af (zand ed eraf?) En strik je gewoon je veters of heb je van die aansnoersystemen? En zo'n bandje on je enkel voor de champion chip, hoe kom ik daar aan?
Dan nog wat over die overgangen, wat is erger vinden jullie? Zwemmen naar fietsen of fietsen naar lopen? En wat is de tactiek om snel over die omschakeling heen te komen? Even inhouden eerste minuten van het nieuwe onderdeel of gewoon volle bak gaan? Hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven.
Hartelijke groeten,
Hester

2

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

Hester
Alles ligt eraan of de weersomstandigheden goed zijn,laten we er vanuit gaan dat het weer goed is
Zwemmen in een strak broekje en een topje kan prima zeker als het water een aangename temperatuur heeft vandaar kun je meteen op de fiets springen
je kunt inderdaad je fietsschoenen in de clips zetten maar dit vraagt enige oefening voordat je er handigheid in hebt
Leg bij de wisselplaats een handdoek  neer met de loopschoenen ernaast
Op de handdoek kun je meteen het zand van je voeten af halen en met je schoenen met snelsluitingen aan doen,lopen zonder sokken kan goed op bij
een 1/8 triathlon
Probeer na het zwemmen met fietsen in je ritme te komen want je lichaam moet warm worden na het koude water en wat lopen betreft de eerste meters zal even wennen zijn maar daarna gas erop
Er zijn diverse triathlonwinkels waar je zo een bandje voor je chip kunt kopen of anders een brede stevige elastiek ( postbode ) dubbel om je enkel met daaraan je chip

Veel succes

3

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

Als je een huurchip gebruikt krijg je altijd (in ieder geval alle wedstrijden die ik tot nu toe gedaan heb) zo'n neopreen enkelbandje te leen.

Gr.
Cor

4

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

vergeet niet dat Aalsmeer 2 wisselzones heeft. dus zet je loopschoenen wel bij de goeie

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

5

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

Hallo allemaal,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik ben alweer een stuk wijzer!
Hartelijke groeten,
Hester

6

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

Aalsmeer is best al snel, wat ik zo lees ben je van plan om zonder sokken te gaan lopen. Doe dat eerst in een training!!! Ik heb het zelf één keer geprobeerd en heb daarna een week last van blaren gehad. Met fietsen lijkt me dat risico wat kleiner, maar ik zou het toch echt eerst uitproberen.

Succes, Bart

7

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

Beste allen,
Het was zover afgelopen zondag, ik heb alle tips in praktijk gebracht en mijn eerste triathlon in 1.14.52 volbracht. Ik ben daar zelf prima tevreden mee. Maar belangrijker: ik vond het erg leuk, dus ik ga nu zeker vaker 'triathlonnen'! Nogmaals bedankt voor alle tips.
Hester

8

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

So, da's meteen een nette tijd!
En zie, je hebt de koorts al te pakken!

Gr, Concorde

9

Re: kleding + wisseltips eerste triathlon

Het is goed om in de uitslag ook even naar de wisseltijden te kijken. (wordt aangeven in de uitslag van Aalsmeer). Hierin kun je zien hoeveel je nog kunt verbeteren in vergelijking met je tegenstanders.