1 Laatst bewerkt door bartri (12-08-13 20:36:29)

Onderwerp: eten tijdens triathlon

7 september heb ik mijn eerste triathlon, aangezien ik de langste tijd op de fiets zit zal ik daar ook t meest eten, drinken... heb al wel wat geëxperimenteerd met gelletjes, maar blijft vies, dus denk dat ik paar van die muesli repen van science in sports ?! (ben even juiste naam kwijt) haal, die bevallen me wel..

Ik heb nog geen trisuit en weet niet zeker of ik met fietsshirt fiets dan.. Tapen jullie wel eens gewoon gelletjes / repen aan je fiets ? Restanten plastic prop ik wel ff onder de rand van me fietsbroek...

Wat doen jullie ?? Nog tips.. Zet uiteraard ook gewoon drinken bij me zwem / fiets wissel en bij me loopwissel.. Tijdens lopen krijg ik sowieso volgens mij nog twee keer drinken.

2

Re: eten tijdens triathlon

Ha  Bartri,
welke afstand ga je doen?

3

Re: eten tijdens triathlon

OAK, dus 1500 meter zwemmen, 36 km Mtb'en, 12 km hardlopen. Eerste ben ik nog volop voor bezig, Mtb'en moet super gaan, lopen komt ook wel goed.

op fiets neem ik uiteraard drinken mee, eet nu onder de 110 km fietsen paar snelle jelle's, maar met triathlon toch wat meer voedsel nodig denk ik..

4

Re: eten tijdens triathlon

Muesli repen tijdens wedstrijd? Hmm slechte tip veel vezels,moeilijk verteerbaar. Kun je beter een gewone goede sportreep gebruiken van UP ofz. Eens experimenteren met gel's he er zijn er genoeg en er zitten echt wel goeie tussen. Die van concap zijn aangenaam van smaak of sis is ook niet echt slecht.

5

Re: eten tijdens triathlon

ik vond die van sis wel aardig maar idd wel wat lastig weg te werken, dan bedoel ik die repen, in die winkel hebben ze ook de gels, zal daar dan eens wat verschillende van proberen.

zal eens kijken naar de merken die jij noemt, anders gewoon nog eens wat andere smaken gels die je noemt bestellen.. ben gewoonlijk al zo' n goede eter  hmm  dus zal ook zeker de avond ervoor flink aan de pasta moeten, dan ' s ochtends pannenkoeken met chocopasta of zo..

6

Re: eten tijdens triathlon

Ik heb ook een enorme hekel aan plakvingers agv het gebruik van een gel op de fiets. Dat blijft een gehannes, bovendien met 40 km/ u zo'n zakje openscheuren....hmmm  roll
Als ik gels gebruik giet ik ze eerst in mijn bidon, evt iets aangelengd met water om de stroperigheid wat te verminderen, veiliger en minder gesmeer!

7

Re: eten tijdens triathlon

gelukkig fiets ik niet zo hard.. fietsen bij OAK is strand, duinen en wat gewone paden op de MTB, maar ken het wel, heb al moeite met me snelle Jelles op de racefiets, dat plakt ook zo lekker, maar dan aan t plastic van de verpakking..

zit in Katwijk een webshop, die heeft proefpakketten, misschien dat ik er daar eens twee verschillende van bestel, van alles wat, eens beetje proberen..

Kwa drank ben ik niet zo kritisch, organisatie heeft gatorade, heb zelf vaak vitamin water van Sourcy... Enige waar ik echt een hekel aan heb is AA, dat plakt, dat met je gewoon mengen met water..

8

Re: eten tijdens triathlon

Jongens verbreedt de horizon............zakje open scheuren?????

http://www.sportvoedingwebshop.com/maxi … p-891.html

Zakje openscheuren is zooooo 2010  cool

Verder meng ik me maar niet in wat je wel en niet moet eten  tongue

9 Laatst bewerkt door Peyton (01-11-14 10:45:40)

Re: eten tijdens triathlon

I use some energy foods during the triathlon.
Usually I prefer to some natural protein foods and fresh fruits juices.
Mostly I take fresh orange and berries juice, banana shake, yogurt, and protein shake.

Adam Prowse Personal Trainer,
539 High Street, Maitland,
New South Wales 2320, Australia

10

Re: eten tijdens triathlon

Vies ... het gaat erom of je een goede triathlon doet toch? Wat maakt een gelletje dan uit. Na de finish mag je aan het bier/patat/whatever.

11

Re: eten tijdens triathlon

Ik denk die joghurt en milkshakes enz ook niet handig zijn om mee te nemen laat staan te drinken tijdens het lopen en/of fietsen.

12

Re: eten tijdens triathlon

yoghurt kun je gewoon in je bidon doen, gaat prima denk ik.  tongue

13 Laatst bewerkt door pannenkoek (23-01-15 19:59:05)

Re: eten tijdens triathlon

De beste voeding op de markt is eigenlijk een geheime tip...

Ik zal het maar verklappen.... Actioncare!
Beter is er niet, optimaal gedoseerde voeding, en geen onnodige dingen in het assortiment, alleen datgene waar je echt iets aan hebt, geen overcommerciële rommel.
Ooit ontwikkelt voor Rabobank wielerteams BV, in samenwerking met de beste sportdiëtisten die er zijn. Je weet wel, vroeger toen Rabobank wielerteams nog streefde naar het beste wat er voorhanden was op een nette manier big_smile

Niet te koop in winkels wegens niet commercieel, maar wel rechtstreeks te koop bij Actioncare. Heel netjes geprijsde voeding, fantastisch persoon achter het bedrijf. Peter verkoopt liever niets dan je verkeerde producten te leveren, ook voor vragen over wat wanneer ideaal zou zijn is hij de man. Ik ben al bijna 20 jaar trouwe klant!

14

Re: eten tijdens triathlon

Overigens ook een uitstekende masseur, ik gebruik ook zijn producten en vind ze erg fijn en niet onbelangrijk - smaakt ook prima

15

Re: eten tijdens triathlon

Bart,
Hoe lang verwacht je te doen over je triathlon? Ik zou niet al te veel eten meenemen. Met een goede sportdrank en een gel kom je al heel ver. Met een goede maaltijd van te voren heb je echt niet zo heel veel nodig tijdens je race, na afloop kun je aanvullen.

16

Re: eten tijdens triathlon

Cees schreef:

Bart,
Hoe lang verwacht je te doen over je triathlon? Ik zou niet al te veel eten meenemen. Met een goede sportdrank en een gel kom je al heel ver. Met een goede maaltijd van te voren heb je echt niet zo heel veel nodig tijdens je race, na afloop kun je aanvullen.

1,5 jaar geleden gepost denk ik.

Maar wat ik pak zijn de power bar bessen versies. Schuurt gewoon met je mond het topje eraf en drukt zo de gel in je mond. Gaat lekker stroef zodat er geen troep langsheen of wat dan ook komt. Combineer dat met power bar isoactive isotonic 2 lepels op 700ml water en klaar ben je.

Werkt perfect net een paar nieuwe dozen vol van bestelt.

17

Re: eten tijdens triathlon

Ik zou graag onderweg ook iets van vaste voeding tot me nemen. Gelletjes en drankjes komen echt m'n neus uit.

Met de marathon had ik stukjes kandijkoek bij me. Zijn er nog andere tips? Iets hartigs?
Eierkoek heeft te weinig energiedichtheid en is erg droog.

Betreft een halve triathlon, dus kan gewoon wat aan m'n frame oid plakken.

18

Re: eten tijdens triathlon

LindaRotterdam schreef:

Ik zou graag onderweg ook iets van vaste voeding tot me nemen. Gelletjes en drankjes komen echt m'n neus uit.

Met de marathon had ik stukjes kandijkoek bij me. Zijn er nog andere tips? Iets hartigs?
Eierkoek heeft te weinig energiedichtheid en is erg droog.

Betreft een halve triathlon, dus kan gewoon wat aan m'n frame oid plakken.

Ik probeer tijdens het fietsen ook zoveel mogelijk vast voedsel te eten en de gelletjes voor het lopen te bewaren. Meestal neem ik gewoon 'sportrepen', maar de powershots van Powerbar zijn bij mij absoluut favoriet. Daarnaast heb ik ook wel eens flapjacks meegenomen, maar die zijn vrij machtig (± 600 kcal per flapjack, dus beter om per helft te eten). Tijdens trainingsritjes eet ik vaak gewoon Sultana's, ook in de hartige variant.

19

Re: eten tijdens triathlon

Vast voedsel in de vorm van een banaan of (ontbijt/eier) koek neem ik alleen bij een halve en ook alleen bij het fietsen. Ik heb een keer tijdens T2 wat koek naar binnen geduwd en het duurde wel 5 minuten om dit al lopend naar binnen te werken, ik kreeg het niet doorgeslikt. Nooit meer doen dus.

20

Re: eten tijdens triathlon

Ik heb in training voor een halve enkele jaren geleden eens een lange fietstraining besteed aan het rijdend opvreten van een aantal verschillende reepjes in verschillende smaken. Puur om te kijken welke ik fatsoenlijk weggekauwd kreeg tijdens de inspanning. Smaak was van ondergeschikt belang, het ging me er puur om om te kijken welke het snelst verwerkt kon worden. Viel nog behoorlijk tegen maar ik wilde ook persé iets vullends binnen krijgen en niet alleen gels.

Dus domweg uitproberen is het devies.

21

Re: eten tijdens triathlon

Dorter schreef:

Ik heb in training voor een halve enkele jaren geleden eens een lange fietstraining besteed aan het rijdend opvreten van een aantal verschillende reepjes in verschillende smaken. Puur om te kijken welke ik fatsoenlijk weggekauwd kreeg tijdens de inspanning. Smaak was van ondergeschikt belang, het ging me er puur om om te kijken welke het snelst verwerkt kon worden. Viel nog behoorlijk tegen maar ik wilde ook persé iets vullends binnen krijgen en niet alleen gels.

Dus domweg uitproberen is het devies.

Uitproberen is inderdaad het beste. Ook hoe je alles naar binnen werkt. Ik scheur de verpakking van de repen alvast open zodat ik dit tijdens het fietsen niet hoef te doen (als het regent is dit niet aan te raden overigens). En ben je in staat om in de aerohouding te eten of moet je rechtop zitten? Ik ben er ook nog niet helemaal uit overigens, ook niet hoeveel ik wil eten. Tijdens een van mijn lange duurtrainingen voor een wedstrijd zorg ik wel dat ik mijn volledige voedingsplan geoefend heb.

22

Re: eten tijdens triathlon

Ik heb vooral ervaring met eten tijdens lange tochten, dat is toch net anders dan onder wedstrijdcondities.  smile
Ademhaling is dan opeens een probleem bij de meeste koeken. Maar ik weet wel wat m'n maag verdraagt en dat ik in aerohouding kan eten.

Een halve sportreep ga ik morgen gelijk even proberen tijdens een flinke sprint.

23

Re: eten tijdens triathlon

Inderdaad van alles uitproberen. Ik heb ook een keer bij duursport.nl een heel pretpakket aan dingen besteld in kleine hoeveelheden, om mee te experimenteren. Dat was dan tijdens het lopen, maar dat kan voor fietsen ook. Nog wat ideeën voor op de fiets tijdens de triathlon: licht/smeuïg soort brood met appelstroop of honing, of met marmite (voor het hartige), winegums, en inderdaad een banaan ook. Ik had dit jaar voor het eerst ooit een echt 'eetplan' gemaakt, voor de 111 van Bilzen en de halve van Bocholt: zie weblog

Louise

24

Re: eten tijdens triathlon

Mja vaste voeding is op training geen probleem voor mij maar op wedstrijd heb ik altijd het gevoel dat het in mijn keel blijft steken dus voor mij enkel gelletjes. Al denk ik dat ik als bakker eens zelf iets ga ineen knutsellen, op zich moet dit wel te doen zijn om een KH rijk tussendoortje dat makkelijk door te slikken is en te verteren is te maken voor mij.

25

Re: eten tijdens triathlon

Zompig bananenbrood, brownies en vloeibare honing (ipv gels op de fiets). smile