1

Onderwerp: middenrif

Hallo

Vanmorgen tijdens een wedstrijd prima gezwommen en gefietst, maar tijdens het lopen ging het mis. Mijn ademhaling schoot "omhoog " in mijn longen waardoor ik uiteindelijk het gevoel had alleen nog met mijn luchtpijp adem te halen. Pijn is een groot woord, maar mijn borstkas en zeker mijn middenrif leek zich samen te trekken waardoor ik niet normaal adem kon halen. Een en ander ging gepaard met benauwdheid en steken, ergens om en nabij mijn borstbeen. Midden dus, niet links of rechts, midden borstkas, net onder mijn tepellijn.

Door stukken te wandelen kon ik de boel weer ontspannen, maar dat was allemaal tijdelijk. Uiteindelijk wel gefinished, maar pas 5 a 10 minuten daarna leek het wel pas of iemand de dwangbuis los maakte en ik weer normaal van mijn longen gebruik kon maken.

Erg vaag dit en nog nooit meegemaakt ... iemand enig idee wat dit kan zijn? lijf voelde verder goed en tijdens zwemmen en fietsen ben ik voor mijn gevoel niet over de rand gegaan. Hartslag van 150 bpm volgens mijn Garmin op de fiets.

D.

2

Re: middenrif

Dit kun je toch best eens laten onderzoeken bij een dokter ofz hoor. Lijkt me niet normaal.

3

Re: middenrif

hm ... ik weet niet hoe goed de (huis)artsen in Belgie zijn, maar voor de mijne wordt het al gauw moeilijk als het meer is als een codeine pilletje ...

Ondanks of dankzij de lichte spierpijn van vanmorgen toch maar even gaan lopen. Tempo, ademhaling en hartslag zaten gewoon weer op normaal trainingsniveau.

Al lopende vandaag denk ik te weten wat het geweest kan zijn ... Tijdens het fietsen heb ik een energy bar geprobeerd weg te eten. Normaal doe ik dat meestal met vloeibaar spul. Wellicht ben ik daardoor hoger in mijn ademhaling uit T2 gekomen. Wetende dat ik met lopen iets moest goed maken op mijn tijd van vorig jaar, wellicht iets te enthousiast vertrokken.

Overall mogelijk resultaat daarmee waarschijnlijk een ademcrisis opgebouwd en tegen een hyperventilatie(aanval) aangezeten. Ergens had ik dit moeten weten en herkennen ... stop, breath, think, act ... maar goed.

Klinkt dit logisch?

4

Re: middenrif

Huisarts is niks voor sportblessures. Die kennen enkel rust en ontstekingsremmers. Als sporter moet je naar een sportdokter gaan.