1

Onderwerp: Super zwemtraining

Vanmorgen gezwommen:

8x50 heel rustig ingezwommn
8x50 rustig met peddels
5x100 90% met 30sec rust
2x200 80% 1 minuut rust
200 afbouwend uitzwemmen

Ging super!! Overal goed op techniek kunnen zwemmen omdat ik niet in verzuring ben gekomen (oa door lange rusten.) Ik pas een beetje de methode van Klaas Lok (het duurloopmisverstand) toe op het zwemmen. Alleen is de actieve rust voor mij niet te doen omdat ik daarvoor nog te slecht zwem. Ik blijf enorme vooruitgang merken maar zal spoedig wel te maken krijgen met de verminderende meeropbrengst.

2

Re: Super zwemtraining

Duursporter schreef:

Ik pas een beetje de methode van Klaas Lok (het duurloopmisverstand) toe op het zwemmen. Alleen is de actieve rust voor mij niet te doen omdat ik daarvoor nog te slecht zwem.

De souplessemethode van Klaas Lok is inderdaad heel goed toe te passen bij het zwemmen. Dat is hetzelfde als de meeste  topzwemmers ook trainen, dus afstanden opdelen in kleinere fracties. Pak inderdaad gewoon passieve ipv actieve rust.

3

Re: Super zwemtraining

@le coq

Heb je voorbeeld schema´s voor het zwemmen a la duur´zwem´misverstand?
Ik neem aan dat het er dan niet om gaat om de reactiviteit van de spieren niet te verliezen maar vooral om de techniek constant juist toe te passen? Of is er bij zwemmen ook sprake van reactiviteit van spieren?

4

Re: Super zwemtraining

Zwemmen is een techniek sport en pas als je goed zwemt dan gaat het fysieke vermogen het verschil maken. Daarom is techniek zo belangrijk.
Echter als je te snel gaat trainen op fysiek vermogen in het water zul je vaak vermoeid in het bad liggen. Vermoeidheid betekent verminderde coordinatie en dit betekent technisch slechter zwemmen. Dus als je veel lange afstanden zwemt zal door de vermoeidheid je techniek alleen maar slechter worden. Het motorisch geheugen zal de technische fouten opnemen. Vooral als je deze fouten eindeloos blijft herhalen bij te lange duurtrainingen zal je nog moeilijk technische verbetering kunnen maken, aangezien de fouten er al zo diep in zitten gesleten. Daarom is het pas verstandig om langere afstanden te gaan zwemmen als je de techniek onder controlle hebt. Daarnaast heb je als triatleet het voordeel dat je op de fiets en met lopen ook je uithoudingsvermogen al traint.
Het verschil tussen fietsen en de andere 2 sporten is dat je op de fiets een versnelling hebt. Zodoende kun je op lage intensiteit in de dezelfde cadans trainen als in de wedstrijd. Bij lopen en zwemmen betekent langzamer een lagere frequentie en/of kortere pas-/slaglengte.
Dat is een beetje de theorie achter het feit dat triatleten (zeker degene die niet onder de 13:30 op de km zwemmen) geen lange afstanden op training moeten zwemmen. Splits dan je duurtraining op in kleinere fracties.
Wat voorbeelden als vervanging voor een 1000m:

400 r=30 2x200 r=20 4x100 r=10
5x200 r=20-30
10x100 r=10-20

Alles wel in duurtempo (T30 tempo of iets langzamer)

Voor LD atleten, die kunnen dit uitbreiden naar  oefeningen als 8x300 r=20, 6x400 r=30, 200-300-400-500-400-300-200 etc.

Eens in de 6-8 weken een T20/30 test voor de bepaling van je duurtempo, hetgeen ook meteen weer een goede wedstrijdsimulatie om een keer wel een lange afstand aan een stuk te zwemmen.

Ik ga dadelijk zelf ook maar eens zwemmen smile

5

Re: Super zwemtraining

Zwemmen is inderdaad een techniekkwestie maar om nu vanuit te gaan dat triatleten die onder de 13min30 kunnen zwemmen eigenlijk het langere duurwerk mogen doen daar ben ik het zeker niet mee eens
Trainen op duurvermogen is een onderdeel wat ook getraind moet worden,het werkelijke probleem is dat de meeste veel te hard trainen
Mijn zwemtraining bestond uit 500 meter borstcrawl als warming-up heel easy
                                           100 meter borstcrawl redelijk stevig en 50 meter schoolslag totdat ik 1500 meter had afgelegd zonder pauze
                                           50 meter benen en 50 meter borstcrawl tot 500 meter zonder pauze
                                           50 meter borstcrawl,50 meter schoolslag 50 meter rugcrawl 50 meter benen tot 600 meter
                                           6 maal 50 meter borstcrawl stevig steeds om de minuut startend
                                           200 meter heel relaxed uitzwemmen
Triatleten die onder de 13 min 30 sec kunnen zwemmen die zijn redelijk dun gezaaid kijk maar eens naar de snelste zwemtijd in Almere die was volgens mij ongeveer 53 minuten
Een trainingsschema moet bestaan uit alle trainingszones dit is om het lichaam af en toe te prikkelen Met trainingszones bedoel ik mee van
Zone 1 ( herstel ) tot en met Z 5 is boven wedstrijdtempo
Ik zwem momenteel 3 x per week en wissel steeds de trainingen af Wat ik heel belangrijk vind is dat ik de techniek onder geen voorwaarde
verwaarloos

6

Re: Super zwemtraining

Er moet zeker in alle zones getraind worden, maar ik heb het hierboven over duuropdrachten opsplitsen in kortere fracties. Op deze manier train je het duurvermogen en -capacteit, maar dan op een manier die minder schadelijk is voor je techniek. Zeker moet je op veschillende intensiteiten trainen, maar daarbij passen ook weer verschillende soorten opdrachten afhankelijk van het doel en het niveau van de zwemmer(s).
Het is zoeken naar een evenwicht dat biochemisch en biomechanisch optimaal is.
Dat er over het algemeen te hard wordt getraind ben ik het helemaal mee eens. Dat in combinatie met weinig aandacht aan techniek is misschien wel een reden dat er maar weinig triatleten goed zwemmen (toevallig is dat momenteel ook een discussie op ST). Almere is miscchien niet helemaal een juiste maatstaf, want de goede zwemmers kiezen over het algemeen voor OD. ( met een tijd van 13'30 op de km zwem je waarschijnlijk rond de 56' op de 3,8 km) Daarnaast is er meer tijdwinst te boeken bij het fietsen en lopen dan bij het zwemmen.
Die 13'30 is een tijd die je alleen kan zwemmen met een redelijke techniek. Daarom moet je dan ook wel in staat zijn op training langere duurstukken te zwemmen zonder dat de slag te kort wordt. Uit ervaring blijkt dat langzamere zwemmers beter aan hun techniek kunnen werken en verknipte duuropdrachten te zwemmen ipv dat ze onder vermoeidheid veel meters aan een stuk zwemmen. Dit is wel heel generaliserend, elke zwemmer is natuurlijk verschillend, maar in grote lijnen geldt dit wel voor de meeste zwemmende triatleten. Een probleem is vaak dat er gewoon te weinig trainers aan het bad staan om iedereen genoeg aandacht te geven.

7

Re: Super zwemtraining

Zelf ben ik zwemmer (al heel lang) en sinds kort ook triathleet.

Sinds ik naast alleen zwemmen ook fiets (als afwisseling en omdat het gewoon lekker is) doe ik veel duurtrainingen op de fiets. Zwemtrainingen heb ik dan vaak voor de techniek en snelheid, sindsdien heb ik goede verbeteringen geboekt in het bad. Dit komt doordat ik de zwemtechniek op de trainingen niet laat verslonzen door vermoeidheid en terwijl ik in de wedstrijden de conditie en uithoudingsvermogen gebruik van ook de trainingen op de fiets.

Vooral voor triathleten met weinig zwem-ervaring is het belangrijk om eerst de zwemtechniek onder de knie te krijgen voordat veel en lang getraind gaat worden!

8

Re: Super zwemtraining

waarvanakte

9

Re: Super zwemtraining

Ik sluit me geheel aan bij deze zwem  trainings methode .
Dus waarom nog zelf  aanklooien dames en heren triathleten wordt
lid van een zwem of triathlon vereniging en jullie kunnen echt progessie maken !
Rapido

triathlon is 3 x beter

10 Laatst bewerkt door le Coq (03-07-07 16:50:13)

Re: Super zwemtraining

Wat heb je getraind vandaag en was dat nou wel goed?!
Zo heet dit deel van het forum, mooie vraag....
Gister meegetraind en gemarteld door de jongens.
Opdracht was 600m aan een stuk en elke 4e baan op 90%, om de beurt op kop en degene die op kop zwemt bepaalt wat er gezwommen wordt.
Fijn dat ze dan onderling afspreken om de trainer te pesten en alles vlinder zwemmen. Vooral te bedenken dat ze allemaal onder de minuut op de vlinder hebben gezwommen (oa de NR-houder), dus dat was continu op 90% beuken voor mij. Gelukkig mocht ik af en toe op kop om rustig rug te zwemmen....
Ach ja, soms heb je anderen nodig om je grenzen weer eens te verleggen smile (en tot de conclusie komt dat je weer vaker moet vlinderen)

Ik weet ook weer waar m'n  triceps zitten....

11

Re: Super zwemtraining

Zegguh, waar trainen jullie? En is dat een beetje aan te reizen vanaf Breda? wink

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

12

Re: Super zwemtraining

Vandaag maar weer eens meegetraind met zwemmen en weer gemarteld door de jonkies....
Af en toe op je plek gezet worden, hoort er ook bij big_smile

13

Re: Super zwemtraining

Ik ben sinds enkele weken lid geworden van een triathlon vereniging en heb gisteren weer een techniek training gehad. O, o, oooh, wat moet ik veel afleren. Ik heb gisteren echt het verschil gevoelt van wat er gebeurd als je technisch beter zwemt. Dit had ik veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel eerder moeten doen!!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

14

Re: Super zwemtraining

Gisteren derde zwemles gehad op 8 dagen tijd.

Gaat ook iedere keer beter. Mijn startersniveau was dan ook nihil. Dus geen verkeerde techniek af te leren, maar vanaf de eerste keer met een goede zwemcoach er an begonnen.

Bedoeling is om in 8 fasen de borstcrawl aan te leren. Momenteel zijn we aan fase 5 geraakt.
Het gemakkelijk overnemen van de juiste zwemtechniek heeft volgens mijn coach bijna alles te maken met het feit dat ik vooraf niet kon zwemmen en geen diepgewortelde foute techniek moet afleren.

Dus mijn mening. Leer zwemmen van iemand die het je kan leren ipv zelf wat zitten kloojen in het water.

15

Re: Super zwemtraining

www.swimplan.com heeft mij enorm geholpen; maar ik moet dan ook op mezelf trainen. Goeie gevarieerde programma's en idd ook uitgaande van rust tussendoor.

Could be worse, could be raining

16

Re: Super zwemtraining

Cesar schreef:

Zegguh, waar trainen jullie? En is dat een beetje aan te reizen vanaf Breda? wink

Ik train bij tri-experience, en ik kom uit Oosterhout NB.
http://www.tri-experience.com/TRI-SWIM.php