1

Onderwerp: zwemstart strategie

Ik zwem ongeveer 18:30 op een kilometer.
Ik merkte bij OD in Amsterdam dat ik helemaal verrot was na 3/4 rondje (75o meter rondje), omdat ik het halve slotermeer had opgedronken, m'n arm 3 uit de kom was geweest,2 blauwe ogen had en m'n wetsuit aan flarden lag....

Wat is jullie startstrategie bij een zwemstart als je ergens in het midden ligt?

2

Re: zwemstart strategie

Als niet snelle zwemmer kies ik bij een zwemstart expres de buitenkant. Daar is het rustiger, heb ik meer overzicht, geen last van de snelle zwemmers maar ook niet van de schoolslagzwemmers of hele trage. Je maakt iets meer meters maar dat is minder vermoeiend dan telkens moeten corrigeren, uit je ritme geraken of een klap incasseren.

3

Re: zwemstart strategie

Van te voren kijk ik meestal wat de ideale lijn naar de 1e boei toe is. Vaak kies ik dan idd ook een buitenkant om er naar toe te zwemmen en neem ik de extra meters voor lief. Soms is het onoverkomelijk dat je in de drukte beland. Afgelopen zondag bij de Duin Triathlon heb ik express een stukje schuin wegzwommen om uit een groepje te raken waarin ik niet in m'n ritme kon komen bijvoorbeeld

#enjoylife

4

Re: zwemstart strategie

Yep....doe precies hetzelfde.......extra meters pakken. Ik heb nog nooit in "de wasmachine" gezeten  tongue

5

Re: zwemstart strategie

Wat is er mis met wat klappen uitdelen?

6

Re: zwemstart strategie

Als je er van houdt niks Ronnyke, ben niet zo van de SM kant  lol
Nee, voor mij liever niet de wasmachine inderdaad (heb sowieso nooit van contactsporten gehouden, pussy)

#enjoylife

7

Re: zwemstart strategie

Je startpositie is natuurlijk ook doorslaggevend. Met jouw kilometertijd zwem je volgens mij mee met de bovenste helft van de zwemmers, maar het is zeker geen tijd waarmee je wegzwemt of ruimte creëert. Start je voorin zal je de langzamere zwemmers inhalen, ingehaald worden door de snellere zwemmers en meezwemmen met vergelijkbare zwemmers, kortom erg druk. Voorin wordt meer voor positie gevochten dan achterin. De kans dat je in de "wasmachine' terecht komt is voorin gewoon groot. Kan j dat aan, is het voor je tijd natuurlijk de moeite waard, wie weet levert het je een minuut, of zelfs twee op. Start je wat verder van achteren, kost het je misschien een minuut langer voor je in je gewenste tempo zwemt, maar kan je veel makkelijker positioneren. Zoals de rest aangeeft, wat sneller naar buiten uitwijken of gewoon een gat voor je creëren door even in te houden.
Mijn ervaring is dat er altijd veel zwemmers zijn die te hard starten, ga je met ze mee liggen ze op een gegeven moment in de weg, blijf je er even wat achter zwemmen krijg je vanzelf de kans en de ruimte om er snel overheen te gaan.
Ik zwom afgelopen week met een wedstrijd voor het eerst in een zwembad, gelukkig maar met drie man in een baan. Na de start dacht ik dat ik veruit de langzaamste zou zijn, maar ik was gewoon rustiger begonnen, de anderen bliezen zichzelf na een meter of 200 op en ik kwam door rustig af te wachten als eerste van mijn baan uit het water.

8

Re: zwemstart strategie

ik zwem meestal iets onder de 16 min op 1 kilometer.

In het begin maakte ik de fout door iedereen voor te laten gaan en dan bleek dat ik toch wel bij de snellere hoorden waardoor je continue langs mensen moet, dit houd enorm op en is ook zonde van je energie.

tegenwoordig ga ik wat verder vooraan liggen, dit resulteert wel wat vaker in tikken,duwen ed.. maar ik zwem dan veel eerder vrij.

Sommige triathlons ( veenendaal ) houd je een touw vast aan het ponton ( naast elkaar ) en hier zwem ik meestal gelijk vrij zonder iemand aan te raken, laatste keer 1500m gezwommen in de od zonder maar iemand te raken ( tijd 23:00 )

Ik ga meestal voorin het veld wel aan de zijkant liggen, de paar extra meters neem ik dan voor lief, de echte haantjes liggen meestal in de ideale lijn maar daar voel ik me niet thuis