1

Onderwerp: (te) enthousiaste nieuweling

Hallo allemaal,

Ondertussen 2 weken geleden aangemeld, maar door al het lezen nu pas toegekomen om mijzelf dan ook maar even voor te stellen.
Mijn naam is Jay Biharie, 29 jaar en kom uit Rotterdam. Werk in de Finance sector en woon samen met mijn vriendin.

Afgelopen 1 augustus meegedaan aan de 010 triathlon zoals meer hierzo en vond ik heel leuk om te doen. Een keer heel wat anders.
Mijn tijden waren:
Zwem   18:10
T1           3:17
Fiets      46:25
T2           1:09
Loop      28:37
Totaal 1:37:37

Ik had geen bijzondere verwachtingen voor wat betreft een eindtijd, maar meer de ervaring. Achteraf vond ik het best wel oke.

Om dit in enig perspectief te zetten zal ik kort vertellen wat mijn achtergrond is (edit: aardig lang stukje geworden haha).

Tot aan 2013  was mijn activiteitsniveau 0,0 misschien zelfs een getal met een min ervoor haha.
In had zwaar overgewicht en met mijn 164 cm en 105 kilo op mijn 26e was dit geen goed vooruitzicht.

In april 2013 de knop omgezet en naar de sportschool gegaan met een vriend van mij.
Dat jaar veel aan gewichten lopen trekken en proberen wat minder te eten resulteerde in bijna 20 kilo gewichtsverlies.

In 2014 specifiek op voeding gelet en meer gestructureerd aan krachttraining en klein beetje cardio versnelde het afvalproces tot aan de zomer met bijna nog eens 12/13 kilo.

Het afvallen werd wat minder en in september ingeschreven voor de bruggenloop van Rotterdam (15 km) en begonnen met hardlopen om het afvallen verder te helpen. Eerste keer lopen was drama. na 10 minuten was ik moe, alles deed pijn en ik wou niet meer. Een half uur gelopen en bijna 5 km achter de rug. Qua snelheid niet eens zo verkeerd voor een eerste keer, maar dacht gelijk hoe ga ik ooit van mijn leven 15 km lopen. Ik zou mezelf niet zijn als ik zou opgeven want als het 1 iets is wat mij kenmerkt is dat als ik iets wil ik er 100% voor ga.

Gestructureerd trainen zorgde ervoor dat ik de bruggenloop in 1:28 had gefinished en ik was super trots op mezelf. 31 december van dat jaar woog ik 64.8 kilo en was ik erin geslaagd om in ongeveer 20 maanden 40 kilo af te vallen. Ondertussen vond ik hardlopen ook echt leuk en was benieuwd naar wat mijn lichaam met trainen nog meer aan zou kunnen.

Eind januari deed ik mijn eerste halve marathon en wel die van Egmond. Met een tijd van 2:07 na ongeveer 4/5 maanden te hardlopen was zeker niet verkeerd.

Toen kwam gelijk de gedachte boven hoe geweldig het zou zijn om de hele marathon van Rotterdam te lopen. Daar was ik zeker nog niet klaar voor met nog 3 maanden te gaan, toch? Wel blijven lopen natuurlijk, maar door de kou werden dat korte afstanden in de sportschool. Toen de marathon naderde zei toch een klein stemmetje weer hoe geweldig het zou zijn om die te finishen. Een week voor de marathon via marktplaats goedkoop een kaartje gekocht en daar stond ik 12 april aan de start niet weten of ik dit aankon aangezien mijn langste 2 afstanden ooit de halve van egmond waren en een duurloop van 30 km. Waar een wil is is een weg en na 4:37 kwam ik de finish over en voelde me geweldig.

Hierna was ik wel een beetje lost met wat ik nu moest doen. Zonder doel was de motivatie om te trainen een beetje weg.

Daarna hoorde ik dus van de 010 triathlon. Wist niet wat ik ervan moest verwachten maar leuk leek het wel. Heb nooit meer gefietst na de basisschool en schoolslag is het enigste wat ik kan. Al met al een mooie ervaring en aanstaande zaterdag wederom een sprint afstand in spijkenisse tijdens de Politie triathlon. Zwemmen en fietsen een beetje getraind, maar borstcrawl lukt me nog niet echt.

Ik wacht het nog even af, maar na zaterdag beslis ik of ik hiermee doorga, maar stiekem weet ik het antwoord al.
Mail gestuurd naar de triathlon vereniging in spijkenisse of ik een paar keer mag meetrainen en met de fietsenzaak afgesproken dat als de fiets bevalt die ik gehuurd heb as zaterdag ik deze overneem.

Wat zijn mijn doelen:
Hele Ironman op 31 juli 2016 --> haha grapje, of toch wel?
Veel gelezen en veel mensen met zelfde ambities voorbij zien komen. Heb adviezen gelezen om het rustiger aan te doen maar ook succeswensen. We gaan beginnen en we zien wel waar we uitkomen. Een ding weet ik wel. Aan motivatie en doorzettingsvermogen geen gebrek.

Groetjes

Jay

2

Re: (te) enthousiaste nieuweling

Hey Jay,

Mooi, nog een Rotterdammert, ben er geboren en heb er gestudeerd, al woon ik nu in Zandvoort. Bizar hoeveel gewicht je bent kwijtgeraakt, diep respect dat je de knop zo om hebt kunnen zetten en gedsciplineerd hebt doorgetraind tot waar je nu bent.

Als ik je verhaal goed begrijp ben je qua wedstrijden redelijk ad hoc te werk gegaan, wat op zich prima is natuurlijk. Als je echt voor een ironman wilt gaan binnen een jaar dan zou ik iets gestructureerder te werk gaan. Common sense zegt dat je beter nog iets langer kan wachten en rustig naar een ironman toe moet trainen, maar zo zit ik zelf ook niet in elkaar. Wel lijkt het me handig om een beetje borstcrawl te leren, op zich zal je niet zo heel veel sneller gaan maar aangezien je fietsen en lopen voornamelijk met je benen doet is het handiger om het zwemmen met je armen te doen (borstcrawl dus) in plaats van met je benen (schoolslag).

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik Ironman Barcelona doen in 2016 als ik jou was. Iets meer tijd en eenvoudig fietsparcours. Maastricht kent iets meer heuvels en waarschijnlijk is het dan vrij warm.

Maar houd ons op de hoogte en veel succes!

3

Re: (te) enthousiaste nieuweling

Maarten,

Bedankt voor je woorden.

Voor wat betreft de hardloopwedstrijden tot aan de bruggenloop en Halve van Egmond wel gesturctureerd getraind daarna eigenlijk niet meer. Krachttraining doe ik nog steeds gestructureerd 4/5 x per week. 1 x in Zandvoort geweest voor de Zandvoort Circuit Run. Deze wou ik 12 gem uitlopen, maar helaas net niet gelukt met 1:01:16.

Aansluiten bij een triathlonvereniging lijkt me dan ook verstandig om strucuur en begeleiding in alle disciplines te brengen.
Helaas was de cursus van tri experience van sept al vol voor het zwemmen dus in januari een nieuwe kans. Madelon Baans geeft eind september/begin oktober een kleine 4 weekse beginnerscursus in Rotterdam Noord, die ga ik wel doen. Ik hoop met zwemmen echt stappen te maken om daar wat betere tijden neer te zetten. Laatst in het zwembad 1 km schoolslag in 35 minuten gaat m niet worden op langere afstanden.

Ik wil dit jaar flink trainen en aan het einde evalueren waar ik sta en wat dan haalbaar is.

Ik hou iedereen graag op de hoogte en hoop hier ook gemotiveerd te blijven door al jullie verhalen.

Groet

4

Re: (te) enthousiaste nieuweling

De circuitrun is niet echt geschikt voor een pr, het stuk over het strand en het strand op en af kost nogal tijd. Desalniettemin is een tijd iets boven het uur erg goed.

Tri experience is inderdaad prima om te leren zwemmen, je ligt met redelijk veel mensen in een baan maar zo kan je ook van anderen leren. Benieuwd hoe de cursus van Madelon is, ik wist niet dat ze dat deed.

En aansluiten bij een triathlonvereniging klinkt als een goed idee.

5

Re: (te) enthousiaste nieuweling

Welkom hier!

6

Re: (te) enthousiaste nieuweling

Yes thx