1 Laatst bewerkt door meindertoke (19-08-15 14:55:59)

Onderwerp: 1/4e triathlon

Hallo,
ik heb een paar weken geleden de 1/8e triathlon in 1:20 gedaan.nu zou ik volgend jaar de 1/4 willen doen in een hele goede tijd wat is reeel en hoe ga ik zoiets aanpakken?

alvast bedankt

2

Re: 1/4e triathlon

meindertoke schreef:

Hallo,
ik heb een paar weken geleden de 1/8e triathlon in 1:20 gedaan.nu zou ik volgend jaar de 1/4 willen doen in een hele goede tijd wat is reeel en hoe ga ik zoiets aanpakken?

alvast bedankt

Gewoon lekker doortrainen, aansluiten bij een triathlon-vereniging en gaan met de banaan. Een 1/4e kan je nog steeds op hoge intensiteit uitvoeren, alleen heb je wat meer conditie nodig om dat een uur of 2 vol te houden.

Tijd; nog niet te veel op letten, want dat heb je niet altijd in de hand.

3

Re: 1/4e triathlon

Als je kunt borstcrawlen is het een kwestie van lekker blijven trainen lijkt me. Wellicht iets grotere afstanden afleggen en ook wel handig om af en toe na het fietsen direct te gaan hardlopen als je dit nog niet deed. Een hele goede tijd is natuurlijk relatief, maar hoe meer tijd je in het trainen kunt stoppen en hoe afwisselender je traint hoe beter het zal gaan.

4

Re: 1/4e triathlon

Wat is dan "een hele goede tijd"? 2:40:00? 2:20:00? 2:10:00? 2:00:00? Hoeveel trainingstijd heb je beschikbaar? In mei 2016 of in september 2016? En zo kan ik nog wel een hele rits zaken vragen.

Het is reëel dat je volgend jaar in staat bent om een 1/4 af te leggen. Zo'n helletocht is het nou ook weer niet. Welke eindtijd je in gedachten hebt bepaalt of het een haalbare kaart is of een kansloze missie.

5

Re: 1/4e triathlon

Natuurlijk nog los van het parcours, weersomstandigheden, wisselzones etc etc..
Zoals gezegd, lekker blijven trainen, wissel af tussen duur/interval ed

6 Laatst bewerkt door meindertoke (08-09-15 12:29:13)

Re: 1/4e triathlon

dacht dat 02:10:00 wel een goede tijd is, trainings tijd heb ik veel kan zowieso
wel 3x per week trainen

7

Re: 1/4e triathlon

Dat is inderdaad een hele mooie tijd op een kwart. Echter reken even mee; verdubbelen van de afstand is verdubbelen van je huidige tijd + 10% (heel grofweg). Met dezelfde conditie zou je dan dus 2:56:00 onderweg zijn. Daarvandaan is de stap naar 2:10:00 drie kwartier. Dat is veel.

Dat gezegd hebbende; niets is onmogelijk met voldoende training en inzet. 3x per week trainen is overigens niet veel (tenzij je 3 hele dagen per week bedoelt). Eigenlijk het minimaal benodigde om alledrie de disciplines een beetje bij te houden, laat staan grof te verbeteren. Als jij in een jaar 3 kwartier van je kwart-tijd af wilt hebben zul je er wel een heel beetje meer tijd in moeten stoppen.

8

Re: 1/4e triathlon

Elk onderdeel 3x per week trainen is toch ook niet slecht natuurlijk. Zelf bijna ideaal als recreant.

9

Re: 1/4e triathlon

ronnyke schreef:

Elk onderdeel 3x per week trainen is toch ook niet slecht natuurlijk. Zelf bijna ideaal als recreant.

Is het ook niet. Om het op peil te houden. Maar grof progressie boeken is andere koek.

10

Re: 1/4e triathlon

Ha, als je hebt uitgeknobbeld hoe je dat doet, dus van 1:20 op de achtste naar 2:10 op de kwart met drie keer in de week trainen, geef mij dan ook even het recept! Mijn pr op de achtste is namelijk die 1:20 en 2:10 op de kwart zou ik ook wel willen, zeker met de helft trainen van wat ik nu doe! 

Louise

11

Re: 1/4e triathlon

Ik teken ook vast in op dat recept...

12

Re: 1/4e triathlon

Tenzij je een enorm talent bent lijkt het me onhaalbaar om met 3x per week trainen 2:10 op de klokken te zetten.
Reken maar even uit, dat zou bijvoorbeeld grofweg 1km zwemmen in 15 minuten, 40km fietsen in 1 uur en lopen in 50 minuten zijn. Om te beginnen, wat waren je splittijden op de 1/8e? dus tijden voor zwemmen, fietsen en lopen los van elkaar?
Vergeet niet dat de luchtweerstand kwadratisch met de snelheid toeneemt en het bijv een enorme stap is om van bijv. 35 per uur naar 40 per uur te gaan met fietsen...
Anyway als je de tijd hebt om 3x per week EN per onderdeel te trainen dan is 2:10 zeker een mooi en waarschijnlijk haalbaar doel. Kan je enkel 3x per week trainen dan zou ik zelf de focus op je zwakste onderdeel (delen) leggen om de grootste winst te boeken. Echter zou ik dan 2:10 eerst loslaten en me bijv focussen op 2:30....
Succes in ieder geval en geniet van de sport smile

#enjoylife

13

Re: 1/4e triathlon

Pfiew, ik teken er alleen al voor om van 30 naar 35 km/h te gaan op het fietsen, en weet niet eens of dat haalbaar is in een jaar.
Ik neem aan als je 1:20 doet op een achtste, dat je een soortgelijk tempo hebt.

2:10 zou ik even uit m'n hoofd zetten wink Zeker met zo weinig training per week.

14

Re: 1/4e triathlon

Hallo Meindertoke,

Mijn tijden op een (zuivere) 1/8e zitten ook rond de 1 uur 20 en ik train ook 3 a 4 keer per week. Vorig jaar heb ik m'n eerste kwart in Hengelo (G) gedaan in 2 uur 44 (fietsdeel was 39 km) en afgelopen vrijdag heb ik in Vroomshoop 2 uur 37 (fietsdeel 37 km) gehaald, dus een eindtijd van rond de 2 uur 45 op een zuivere kwart is voor jou reëel en heel goed! Natuurlijk wil ik ook wel vaker trainen en snellere tijden, maar ik heb een drukke baan en mijn vrouw en zoon verwachten meer van me dan alleen op zondag het vlees te snijden. Dus ik blijf genieten van deze tijden en van het feit dat ik dit jaar de borstcrawl heb geleerd! Komende winter ga ik wat meer op kracht trainen (oa trailrunning en trailbiking), dus wie weet kom ik nog wel eens onder de 2 uur 30! Dan gaat de vlag uit en is de grote grijns op m'n gezicht er met geen beitel meer van af te krijgen smile !

Groet, Jelle.

Mens sana in corpore sano.

15

Re: 1/4e triathlon

Blauw Vinger schreef:

Mijn tijden op een (zuivere) 1/8e zitten ook rond de 1 uur 20 en ik train ook 3 a 4 keer per week. Vorig jaar heb ik m'n eerste kwart in Hengelo (G) gedaan in 2 uur 44 (fietsdeel was 39 km) en afgelopen vrijdag heb ik in Vroomshoop 2 uur 37 (fietsdeel 37 km) gehaald, dus een eindtijd van rond de 2 uur 45 op een zuivere kwart is voor jou reëel en heel goed!

Ja, dat lijkt mij ook, met dat PR van 1u20. Ik heb één keer een kwart gedaan in 2u35, maar dat kon ik toen zelf amper geloven. Ik zit meestal tussen de 2u40 en 2u45. Nou is bij mij de rek niet meer zo heel groot (49, al veel trainingsjaren achter de rug), maar naar 2u10 lijkt me toch echt een te grote stap.

Louise

16

Re: 1/4e triathlon

Mijn PR was vorig jaar 2:11 (1/4). Dit jaar heb ik serieus getraind 5.5 dag/week, 7-8 trainingen/week, 9-10 uur/week. Je kan het op verschillende manieren uitdrukken. Nu heb ik dat pr verbeterd naar 2:02. Naar mijn idee is dat een hele mooie verbetering, maar met 3 trainingen per week had ik waarschijnlijk net op hetzelfde punt gestaan.

Met 2:10 zit je ongeveer op 10% van de uitslagen, oftewel 90% presteren minder maar trainen waarschijnlijk meer dan 3x/week.

17

Re: 1/4e triathlon

Is ook nog verschillend van persoon tot persoon. mstz doet er 2u02min over met 9-10u training en ik train wekelijks tussen de 12-16u en doe er 2u30min over.