1

Onderwerp: blessure AC luxatie tossy 3

Vorig week zaterdag ben ik in Duitsland met mijn racefiets op een spoorbaantje met nat weer onderuit gegaan. In een ziekenhuis in Keulen constateerde ze een AC luxatie Tossy 3. Na een nacht in het ziekenhuis kon ik terug naar Nederland. Met het advies me te laten opereren. Na een bezoek aan een orthopaed in een Nederlands ziekenhuis, werd mij geadviseerd voorlopig niet te laten opereren.
De orthopaed vertelde mij dat in Duitsland en Oostenrijk veel sneller geopereerd werd.

Heeft iemand ervaring met al of niet opereren met een dergelijke blessure?

2

Re: blessure AC luxatie tossy 3

Het hangt idd van de persoonlijke opinie van de ortopeed af of ie wel of niet wil opereren.
Graad 3 zit op de grens... zelf ben ik voorstander van conservatief, dus niet opereren (ik ben fysio dus geen arts). Dus ondersteunen met tape en voldoende rust.
Dat laatste is voor jou wellicht lastiger?

In elk geval sterkte met je herstel!

3

Re: blessure AC luxatie tossy 3

Graad 3 is een grensgeval, het herstel zal operatief ongeveer net zo lang zijn als conservatief (ongeveer 12 weken). Operatief wordt soms wat makkelijker aangeboden aan mensen zwaar werk/sporters. Het belangrijkste is dat je, jezelf aan de leefregels kan houden, wil je een goed herstel hebben.

Gezien het herstel van een graad drie operatief en conservatief even lang is, zou ik zelf voor conservatief gaan. De operatie is niet poepie ingewikkeld, maar het is toch maar weer een operatie met bijkomende risico's.

4

Re: blessure AC luxatie tossy 3

Bedankt voor de reacties.
Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar de behandeling van een AC blessure. Wat levert uiteindelijk het beste resultaat op? Na een operatie of na een conservatieve behandeling.
En hoe gaat het met het zwemmen na  verloop van tijd?

5

Re: blessure AC luxatie tossy 3

aukeaarnink schreef:

Bedankt voor de reacties.
Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar de behandeling van een AC blessure. Wat levert uiteindelijk het beste resultaat op? Na een operatie of na een conservatieve behandeling.
En hoe gaat het met het zwemmen na  verloop van tijd?

Ik heb zelf 2 jaar geleden versie II opgelopen. Ik heb ongeveer 1 maand complete rust en 1 maand herstel genomen en kon toen weer goed aan de slag. Ik voel wel nog steeds af en toe dat de spieren rondom m'n schouder extra werk moeten verrichten en dus zit er hier en daar af en toe een soort spierpijn. Verder merk ik wel dat als ik minder zwem, ik juist wat last begin te krijgen.

Vorig jaar succesvol hele triathlon in Almere gedaan; dat (+ de belasting van een jaar trainen) gaf geen problemen smile

6 Laatst bewerkt door Hedcandy (14-09-15 17:55:25)

Re: blessure AC luxatie tossy 3

En graad 2 is alleen echt niet met een 3 te vergelijken helaas...je hertel is veel langer want er zijn meer ligamenten gescheurd, zie plaatje hieronder:

7

Re: blessure AC luxatie tossy 3

Zowel operatief als conservatief is het behandelplan ongeveer 12 weken. Operatief bied meer stevigheid omdat er met 'plaatmateriaal' één en ander gefixeerd wordt, waardoor je eerder met lichte belasting kan beginnen. Risico's bij operatieve behandeling zijn vooral infecties en de kans dat het fixatiemateriaal niet goed blijft zitten.

Omdat het hersteltraject met en zonder ingreep even lang is, zou ik altijd voor conservatief gaan, tenzij het gewricht erg instabiel is. Nadeel van conservatief is dat je meestal langer met een afwijkend uitziende schouder zit (bult op het AC gewricht).

8

Re: blessure AC luxatie tossy 3

In de besluitvorming dient m.i. meegenomen te worden wat de patient in kwestie voor activiteiten uitvoert qua sport/ werk etc.
De hierbovengenoemde risico's van een operatie onderschrijf ik. Toch zou ik als zwemmer /waterpolospeler/ tennisser enz. eerder behoefte hebben aan een mobiele, maar wel stabiele schouder en opteren voor een operatieve ingreep als tijdens een aanvankelijke conservatieve behandeling er teveel klachten blijven bestaan.

9

Re: blessure AC luxatie tossy 3

Ik heb 4.5 jaar geleden na een val van de fiets een ac-luxatie tossy 3 opgelopen. Is toen conservatief behandeld.
In begin dacht ik niet meer te kunnen zwemmen maar dat lijkt enorm mee te vallen, in mijn geval.
Ik heb geen pijn maar het is wel instabiel. Merk ik vooral met het tillen van zware dingen boven mijn hoofd.

In het geval van een operatie is er ook een risico van een frozen schoulder. Daar ben je waarschijnlijk verder mee van huis dan met een instabiele schouder. Het ziet er natuurlijk wel beter uit...