1

Onderwerp: Omgaan met hoge golven

Afgelopen zondag was ik in Aarhus Denemarken voor de Ironman 70.3 daar. Ik had nog nooit eerder in zee gezwommen. Omstandigheden waren ook zeer slecht blijkbaar want de zwemafstand was al ingekort van 1900 naar 1000m. Vanaf begin kon ik nooit fatsoenlijk borstcrawl zwemmen. Ik was meer bezig met niet kopje onder te gaan in de volgende golf. Was eigenlijk totaal niet voorbereid op de situatie. Na 15 min dan begon ik dan ook licht te panikeren toen de golven steeds hoger werden en uiteindelijk aan reddingsboot vastgepakt die me direct terugbracht met als gevolg einde wedstrijd. Heel erg balen natuurlijk. Had ik me hier beter op voor kunnen bereiden? Heb nu zon 10 triatlons gedaan waarvan de helft over de 1/2 afstand en nooit problemen gehad tijdens het zwemmen.

2

Re: Omgaan met hoge golven

Op Ameland bij de Tri-Ambla was het ook niet best. Pittige golfslag waardoor je 80% van je aangeleerde zwemtechniek al gauw kon laten voor wat het was en het harken werd van boei naar boei. Bij de ene slag de arm niet over kunnen halen omdat hij amper uit het water komt en bij de volgende slag in het luchtledige malen en in een soort kuil van water donderen. Dat werk. Kun je niks aan doen alleen trachten rustig te blijven en je zo goed als kwaad oriënteren zodat je niet meer meters aflegt dan absoluut noodzakelijk. Als je een wetsuit aanhebt kan er eigenlijk niet zoveel met je gebeuren vanwege drijfvermogen, die geruststelling moet je maar in het achterhoofd houden. Maar een klote-exercitie is het wel.

Tenzij je bereid bent met verschrikkelijk slechte omstandigheden op zee te gaan trainen (en iemand vinden die met je mee gaat, want bij deze omstandigheden is het dus wel uiterst onverstandig om alleen te gaan) kun je je hier fysiek eigenlijk niet op voorbereiden. Alleen mentaal.

3

Re: Omgaan met hoge golven

Hallo

Herkenbaar hoor......afgezien het vastpakken van de boot dan  tongue
Beste wat je kunt doen is eerst even schoolslag proberen want dan wordt je vanzelf de golf "opgetild" en hoef je niet moeilijk te doen.

Als je toch vrije slag wilt blijven doen dan is het eenkwestie van je slag aanpassen. Korte slagen en heel veel en heel snel voor je kijken om de golfslag te kunnen "timen"

Als je veel kijkt dan voor kom je dat je elke keer in een golf slaat tijdens je bijhaal. je kan die bijhaal dan vertragen, dan wel versnelle, afhankelijk van de situatie. En verder is het gewoon veel oefenen. Dus is het een keer harde wind in mei en juni, meteen het open water opzoeken en bewust golven gaan zwemmen.

Ik heb de Waddenzee met golven van 1 meter mee mogen maken  lol  maar alleen kalmte kan je redden  cool

4

Re: Omgaan met hoge golven

Dorter schreef:

Op Ameland bij de Tri-Ambla was het ook niet best. Pittige golfslag waardoor je 80% van je aangeleerde zwemtechniek al gauw kon laten voor wat het was en het harken werd van boei naar boei. Bij de ene slag de arm niet over kunnen halen omdat hij amper uit het water komt en bij de volgende slag in het luchtledige malen en in een soort kuil van water donderen. Dat werk. Kun je niks aan doen alleen trachten rustig te blijven [knip]. Maar een klote-exercitie is het wel.

Dat vind ik wel herkenbaar, ja - ik ben laatst door hoge golven gezwommen op de terugweg van de Beach2Beach challenge, en daar dacht ik in het beging ook: 'Oh, shit, ik zwem zo technisch wel heel erg belabberd, geen haal is fatsoenlijk, ik heb geen ritme, en oh, wat gaat dit k*t!' Dan wordt het een hele worsteling. De oplossing was om dat allemaal niet meer te denken, rustig door te gaan, en te accepteren dat het harken was. Een soort oefening in Zen, zeg maar. En zo ben ik er dus gekomen. Maar bij een zwemtocht in zee ben ik wel eens uit moeten stappen omdat ik niet meer vooruit ging, tegen wind, stroming en golven in.

Louise

5

Re: Omgaan met hoge golven

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/cc/f0/df/ccf0df007ec699e4c5848777d355d290.jpg

6

Re: Omgaan met hoge golven

Louise schreef:

De oplossing was om dat allemaal niet meer te denken, rustig door te gaan, en te accepteren dat het harken was. Een soort oefening in Zen, zeg maar.

Zo zou ik het ook omschrijven: niet proberen om het water te bedwingen (per se in een rechte lijn en in een vast slagritme door die golven willen zwemmen), maar meegaan met de bewegingen van het water, accepteren dat je in die wasmachine zit, en je daaraan aanpassen. En inderdaad korte slagen maken zoals petitmas ook zei, en vaak kijken (op een golftop gaat dat het beste). En vooral veel oefenen - je wordt daar bovendien sterker van en het is goed voor je rompstabiliteit smile.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik praktisch aan zee woon dus voor mij is het makkelijk te realiseren, al is me dat deze zomer amper gelukt door de overvolle en steeds wisselende werkagenda. Maar als het er inderdaad van komt dat ik me volgend jaar ga inschrijven voor de Utö zwemloop (nog lang niet zeker overigens), dan zal ik dit voorjaar wel moeten...

/Herman

7

Re: Omgaan met hoge golven

hogere arm overhaal. De hand moet hoger in de herstelfase zodat je niet iedere keer te vroeg in een golf mept.
hoger armritme zodat je makkelijker een slag kan missen. Je gaat gewoon af en toe een slag "missen" met hoge golven en hoe hoger je ritme, hoe makkelijker je je kan aanpassen.
Verder kun je soms nog je ritme aanpassen op de golven. Soms vind je ineens een ritme dat wel werkt.

8

Re: Omgaan met hoge golven

Dorter schreef:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/cc/f0/df/ccf0df007ec699e4c5848777d355d290.jpg

Precies!

Overigens vond ik navigeren in hoge golven ook nog een hele kunst, want ik zag regelmatig alleen maar een muur van water als ik opkeek.

Louise

9

Re: Omgaan met hoge golven

Zelf afgelopen zondag HIM Rügen gedaan en gezwommen in de Oostzee. Vergelijkbaar behoorlijke stroming, branding en golfslag. Inderdaad kortere en hogere armslag / frequentie. Ook niet bang zijn om ademhaling over te slaan of gewoon 1 op 1 adem te halen.
Ik zag sommige behoorlijk uit koers raken en ik denk dat deze deelnemers zeker wel 3 a 400 meter extra hebben gezwommen. Zelf kwam ik op 2.040 in 40min (normaal zo rond 36min).

10

Re: Omgaan met hoge golven

Livio................."of" 1 op 1 ademhalen????

11

Re: Omgaan met hoge golven

Ik heb dit jaar ook met serieuze golven gezwommen in Bredene en toch viel mij dat goed mee.

12

Re: Omgaan met hoge golven

petitmas schreef:

Livio................."of" 1 op 1 ademhalen????


Voor jouw 1 op 2, voor mij 1 op 1. lol