1

Onderwerp: krachttraining

Nu het seizoen toch echt wel ten einde is voor mij, is het ook tijd om vooruit te kijken naar komend seizoen. Dit seizoen heb ik vooral veel geleerd door steeds weer met de neus op de feiten gedrukt te worden. Want te lang kwakkelen met een hamstringblessure (waarbij fysio en sportarts allebei iets anders zeiden, een 2e fysio het al helemaal niet wist en vervolgens een collega gouden handjes bleek te hebben, want met 4 behandelingen pijnvrij en weer volledig te belasten), een nieuwe fulltime job met opleiding en een fikse luchtweginfectie waren niet echt een goede voorbereiding. Wel leuke wedstrijden kunnen doen en uiteindelijk een super pr neergezet op de sprint.
Maar goed, de leerpunten zijn er weer genoeg. 1 van de punten is toch wel kracht. Zowel duurkracht als pure kracht. Dus nu aan jullie de vraag: hoe vullen jullie de krachttraining is (als je die doet)? Tuurlijk scullen met zwemmen, evt iemand anders slepen met zwemmen, harde tempo´s met veel weerstand fietsen en heuvelop en af lopen ken ik ook wel.
Maar ik heb het meer over de krachttraining in de sportschool. Ben onlangs weer begonnen en begin het zowaar leuk te vinden omdat ik progressie merk. Maar misschien mis ik oefeningen. Tips zijn meer dan welkom!

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

2

Re: krachttraining

In de boeken en maandbladen staan toch in regelmaat oefeningen die gunstig zijn voor triatleten. Ikzelf ben er gewoon geen liefhebber van maar denk ook wel dat ze nuttig kunnen zijn.

3

Re: krachttraining

Algemene regel 1 van krachttraining in de sportschool :

Je spieren hebben MINIMAAL elke 48 uur een prikkel nodig anders ga je geen vooruitgang boeken.
Met andere woorden : als je wat aan krachttraining wilt hebben dien je dit minimaal 3x per week te doen, maar dat is gericht op spiermassavergroting icm kracht.

In de voorbereiding op de marathon van New York (destijds) deden wij krachttraining 2x per week na de baantraining, puur ter voorkoming van blessures, en dat heeft bij iedereen gewerkt. Of we zonder krachttraining ook blessurevrij gebleven waren blijft natuurlijk altijd de vraag.

Altijd moeilijk te meten of je beter wordt van de krachttraining of door de rest van je trainingsschema.

Voor triatleten werkt het weer anders zoals ook te lezen is op de pagina van triathlon226 :

Een krachttrainingsprogramma voor triatleten bestaat idealiter voornamelijk uit sprinttrainingen, oefeningen met vrije halters en sprongoefeningen in allerlei variaties. Als er geen goede begeleiding kan worden gegeven, kan het echter verstandig zijn om meer met vaste apparaten te werken. Qua frequentie kan er gedacht worden aan tweemaal in de week een uur in de rustige wintermaanden en eenmaal in de week een uur in het wedstrijdseizoen, meer gericht op onderhoud en blessurepreventie.

Veel krachttraining, zeker die met vrije halters, step up-blocks en ‘swiss balls’ (stabilisatie-oefeningen), zijn ook goed in de thuissituatie te doen. Ook circuittraining, met de nadruk op buikspieroefeningen en benoefeningen met tientallen langzame herhalingen en zonder gewichten, past prima in een trainingsopzet.

Krachttraining kan verder ook prima worden verwerkt in de ‘normale’ trainingen, bijvoorbeeld door op een grote versnelling een viaduct op te sprinten met de fiets of heuveltraining te doen in het bos.
Let op: bovenstaande informatie is geen sjabloon voor een krachttraining. Het is slechts een voorbeeld. Per individu zal de specifiek benodigde krachttraining op basis van een sterkte/zwakte-analyse moeten worden bepaald.

4

Re: krachttraining

Ik ben ook nog steeds op zoek naar wat voor mij nuttige krachttraining is. Vorig jaar inderdaad uit een boek - Joe Friel's Triathlon Training Bible. Dat ging op zich als een speer vooruit, maar ik merkte geen effect op de drie triathlonsporten. En toen raakte ik geblesseerd en was alles ook zo weer weg - want dat frustreert me al jaren aan krachttraining: ik doe het even niet (een vakantie is al genoeg) en ik begin weer bij nul.

Deze winter gooi ik het over de blessure-preventieboeg en is mijn wekelijkse sportschoolbezoek een lesje Body Balance met wat aanvullende buik- en core-grondoefeningen die ik ook nog een tweede keer in de week doe (althans, dat is de bedoeling  wink ). Dat is ook coördinatie, lenigheid en ademhaling, voor mij wel nuttig, en ik heb er op dit moment wel lol in.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

5

Re: krachttraining

Helaas te laat, maar wel actueel dus.
Afgelopen vrijdag heeft Eric van der Linde (van Tritrack) een lezing gehouden in een sportschool te Winkel over krachttraining bij duursporters.
Ook ik ben daar niet geweest, maar wel bij een eerdere lezing waar hij al uit de doeken deed dat het een heel gunstig effect kan hebben.
Wellicht zijn er hier wel forum leden die wel bij die lezing zijn geweest en daar een paar speerpunten van kunnen aangeven, of anders forum leden die trainen via Eric, en daar iets meer van weten.
Mijn mening is zeer zeker ook dat het een positief effect heeft. De tijd dat ik nog in de sportschool kwam als aanvulling op de fietstrainingen merkte ik wel zeker verschil.

6

Re: krachttraining

in elk geval alvast bedankt voor de eerste tips, alleen pas ik dit idd al toe.
Misschien iemand idd die bij de lezing is geweest.....

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

7

Re: krachttraining

Er is een ebook:
Strength training for triathletes

Misschien iets voor jou?

8 Laatst bewerkt door daveke (08-10-15 19:18:38)

Re: krachttraining

Ik ben het bij wijze van experiment ook weer gaan doen;

Training bestaat uit:
Squats
Lunges met opwaartse beweging voor hardlopen
Kuitoefening op legpress

Dan Core workout met TRX als in optrekken en opdrukken op de TRX en twee oefeningen voor de buikspieren
Meestal loop ik daarna even op de loopband om de spieren een beetje los te maken

Nu twee keer geweest, en twee keer zonder vol maximaal te gaan etc knettersvol spierpijn thuis gekomen. Meestal is dat de eerste twee weken even heftig bij mij, en daarna wordt het minder en went het lijf er iets meer aan