1

Onderwerp: Een trainingsweek

Wat mij erg leerzaam en interessant lijkt is meer inzicht in trainingen van anderen. Zowel om inspiratie te krijgen voor leuke trainingsvormen welke ik nog niet ken, maar ook om inzicht te krijgen in de totale omvang en hoe trainingen verdeelt worden in een week. Ik zag dat er al wel een dergelijk topic was, maar daar is al ruim 2 jaar niks meer gepost. Bij deze dus een nieuwe poging, hopelijk zijn er meer die dit interessant vinden en hun trainingen willen delen.

Doel van mij is dus niet om trainingen van andere tegen prestaties uit te zetten en daar conclusies uit te trekken, of iets dergelijks.

Mijn week loopt van maandag t/m zondag. Mijn aftrap:

5-10: woon-werk-woon fietsen totaal 26km circa 30km/h
6-10: hardlopen (fartlek in bos) 10,5km + 30 min tacx
7-10: zwemmen 2500m met 8*100 in +/- 1'23"
8-10: hardlopen 9km (15*200m in 36' p=100m wandel)
9-10: fietsen 35km circa 32km/h
10-10: hardlopen 6km (loslopen voor wedstrijd)
11-11: hardlopen 5km wedstrijd (met in- uitlopen 10km)

2

Re: Een trainingsweek

Leuk initiatief Jeroen. Voor de gezellige sfeer zal ik me nog even onthouden van "input"  tongue

Wat mij wel opvalt is dat je een retesnelle zwemmer bent  big_smile  maar ook dat je wel interval doet bij hardlopen en niet op de fiets.
Speciale reden voor dat laatste? (Dit vraag ik zonder bijbedoelingen Jip, KJGoutum en Juhroen)

3

Re: Een trainingsweek

Wat mij dan opvalt is dat je kennelijk op 13 km van je werk woont, en daar maar 1 dag van de week gebruik van maakt om op de fiets te gaan. Lijkt mij juist een mooie afstand om verschillende keren per week te doen, en dan zelfs de tocht naar huis uit te breiden tot een langere training.

4

Re: Een trainingsweek

Dat zwemmen is inderdaad snel. Je doet elke dag wel iets, heb je geen rustdagen nodig?

Ik train momenteel zonder echt schema en wil voornamelijk mijn vorm en gewicht een beetje vasthouden in aanloop op 2016.

Als het weer het toelaat dan probeer ik zo vaak mogelijk naar mijn werk te fietsen, dat is een kilometer of 30 enkele reis. Daarnaast zwem ik tussen de middag 1-2x per week een minuut of 45, met een paar 200 meters maar ook altijd een paar keer 25 volle sprint. Geen techniekoefeningen. Lopen doe ik ook 2-3x per week, meestal 1x iets langer en 1x intervallen (10x30s sprint met 60s herstel, 10 minuten rustig en dan nog een serie bijvoorbeeld). Fietsen gaat momenteel op gevoel, als ik me goed voel doe ik wat snellere intervallen, anders gewoon rustig aan.

Deze week:
Zo: 1u25m over het strand
Ma: woon-werk fietsen, 60km
Di: woon-werk fietsen, 60km, 45m gezwommen
Wo: helemaal niets, ik was moe
Do: woon-werk fietsen, 60km, uur lopen tussen de middag met wat snellere intervallen
Vr: zwemtraining bij de lokale zwemvereniging, anderhalf uur
Za: waarschijnlijk niets.

In 2016 wil ik weer met een trainer gaan werken en gerichter trainen, maar ik vind het in de herfst wel prettig om op gevoel te werken. Ook zou ik graag nog een MTB hebben om in de winter intensief te fietsen.

5 Laatst bewerkt door petitmas (15-10-15 11:00:13)

Re: Een trainingsweek

Train je nu nog voor maximaal een kwart triathlon?
Dat woon-werk fietsen zou ik inderdaad ook meer mee gaan doen.

Goed gezien Wilagro

MACCA..........ik vind de ATB sowieso onmisbaar..........fietstraining als het regent doe ik dan op de ATB, scheelt een hoop gepoets  cool

6

Re: Een trainingsweek

Dank voor de reacties mannen (ga ik even vanuit)!

@ petitmas, zwemmen en hardlopen doe ik al langer en heb ik veel ervaring mee. Fietsen is voor mij helemaal nieuw, en is nog veel tijdwinst op te halen.
Intervaltrainingen op de fiets moet ik nog leren kennen, ik hoop dat dit topic mij daarbij gaat helpen. Gisteren overigens wel op de tacx een programma met 10*2min op hoger wattage gedaan, mijn eerste fietsinterval training!  big_smile

@ wilagro, je hebt helemaal gelijk. Ik probeer dit ook zoveel mogelijk te doen. Probleem is dat mijn vriendin ook fulltime werkt, en ik hierdoor vaak onze dochter naar opvang / oppas moet brengen of halen. Dan ben ik helaas op de auto aangewezen. Ik vroeg me ook wel af of 2 ritjes van 13km nou echt een goede trainingsprikkel opleveren?

Ik ben toch echt wel benieuwd naar hoe jullie week eruit zag vorige week?

7

Re: Een trainingsweek

Maca944 schreef:

Dat zwemmen is inderdaad snel. Je doet elke dag wel iets, heb je geen rustdagen nodig?

knip

Zo Maca, jij maakt veel fiets kilometers. Knap dat je het op kunt brengen om zo'n afstand regelmatig voor- en na het werk te fietsen. Doe je nog iets interval-achtigs of gewoon één tempo?

Vroeger heb ik op aardig niveau wedstrijd gezwommen, ik merk nu - na enkele maanden regelmatig weer te zwemmen - dat mijn zwemmen met zeer grote sprongen vooruit gaat. Uiteindelijk zou 1km in 13 minuten haalbaar moeten zijn.
Rustdagen, tja... Op zaterdag 6km loslopen staat voor mij gelijk aan een rustdag. Ook 2500m zwemmen vind ik niet heel intensief, meestal combineer ik zwemmen ook met een andere training dezelfde dag.


petitmas schreef:

Train je nu nog voor maximaal een kwart triathlon?
Dat woon-werk fietsen zou ik idnerdaad ook meer mee gaan doen.

Goed gezien Wilagro

knip

Ik wil volgend jaar een halve gaan doen in Almere. Daarvoor inderdaad alleen kortere afstanden.

8

Re: Een trainingsweek

Voor je halve triathlon kan je dan je woon-werk gaan lopen, 2x 13 km kan beter zijn dan 1x 26 km :-)
Voor een halve heb je dan niet heel veel aan je 2x 13 fietsen. Die fietstraining kan je dan beter in je echte vrije uren gaan doen.

9

Re: Een trainingsweek

petitmas schreef:

fietstraining als het regent doe ik dan op de ATB, scheelt een hoop gepoets  cool

Ik lees dat je in France een mtb zeiknat en smerig straffeloos weg kunt zetten zonder poetsen...?  yikes

10

Re: Een trainingsweek

Leuk! Ik houd nogal van plannen en schema's wink

Deze periode (September-December) ziet het er zo uit:

Ma     Hardlopen D3 ca. 8 km
Di     Zwemmen  (uurtje) + krachttraining
Wo     Hardlopen D1 ca. 6 km + Tacx
Do     Hardlopen marathontempo ca. 10 km
Vr     Krachttraining
Za     Hardlopen marathontempo ca. 12 km
Zo     Fietsen (lange rit)

De nadruk ligt dus vooral op hardlopen, de rest is meer onderhoud. En ik schuif nog wel eens wat door drukte op het werk of een leuk evenement in het weekend.

11

Re: Een trainingsweek

Leuk om te zien hoe iedereen zijn week invult met trainingen.
Mijn week ziet er doorgaans als volgt uit:

Ma - hardlopen 8/12 km rustige duurloop
Di - Zwemmen 1 uur (zwemvereniging)
Wo - Zwemmen 1 uur (zwemvereniging) in de middag heb ik vrij om even wat extra slaap/rust te pakken.
Do - Hardlopen 8/12 km met verschillende tempoblokken
Vr - ochtend Fietsen 50/75 km en in de avond zwemmen 1,5 uur (zwemvereniging)
Za - hardlopen 15+ lange duurloop
Zo - Fietsen 50/75 km

Verder fiets ik elke dag ( ma,di,wo,do,za) naar werk en terug 6 km enkele reis.

Dit blijf ik zo doen tot aan januari en dan ga ik een schema volgen voor de IM Maastricht.
En dan plan ik alles zo dat ik wat meerdere sporten op 1 dag doe en wat meer rustdagen heb.

12

Re: Een trainingsweek

Dit seizoen besloten om meer in specifieke blokken te trainen met extra aandacht voor een enkel onderdeel.
Aangezien bij mij het lopen nog de meest beperkende factor is, ben ik gestart met een  8 weken durend blok vooral gericht op lopen. Dwz 5-6 keer per week, zo'n 70 - 80 km. Uiteraard afwisselend tempo/ duur/interval. Het fietsen is beperkt, hooguit af en toe ww verkeer (totaal 45km) en zondags een Mtb ritje of familiebezoek op de racefiets, als het weer mij goed gezind is. En anders de tacx...
Zwemmen nu ook op iets lager pitje, 2x per week, totaal ongeveer 7 km.Verder voor de verandering een antal keren schaatsen
Na dit blok een periode met specieke aandacht voor het fietsen en daarna vooral zwemmen.
Ik hoop hiermee op de onderlinge onderdelen een 'doorbraak' te maken.
Ik had namelijk het gevoel langzamerhand wat in een plateaufase te zijn beland.
Of het succes oplevert weet ik nog niet, maar het geeft wel inspiratie om de training op te pakken.

13

Re: Een trainingsweek

Dorter............bijna straffeloos. Remgrepen volledig gecorrodeerd ....... na 10 jaar  tongue
Maar ik ben inderdaad geen poetser. Meestal wel direct draaiende delen en schakelsysteem droogmaken en teflon erop, maar dat is het dan wel. Heb net vorige week de bagger van maart eraf gehaald :-)

Overigens valt het me op bij de schema's die nu door komen dat er (bij de laatste 2) niet 1 rustdag in zit.
Zei Ome Joop niet : de tour win je in bed?
Ander fijn cliché : rust is de allerbeste training

Maar hier hou ik het bij en ik vind er niets van anders.......... wink

14

Re: Een trainingsweek

petitmas schreef:

Overigens valt het me op bij de schema's die nu door komen dat er (bij de laatste 2) niet 1 rustdag in zit.
Zei Ome Joop niet : de tour win je in bed?
Ander fijn cliché : rust is de allerbeste training

Maar hier hou ik het bij en ik vind er niets van anders.......... wink


Daar heb je helemaal gelijk in! En als het nodig is pak ik ook zeker een rustdag.

In mijn geval viel het zwemmen mij zwaar tegen ( lees: in september voor het eerst gezwommen in 20 jaar) dat ik besloten heb om mijn vrije woensdag toch maar te gebruiken voor een extra zwemtraining. Niet ideaal maar het is een bewuste keuze
Maar rust is zeker een aandachtspunt!

15 Laatst bewerkt door Jeroenvd (15-10-15 13:08:58)

Re: Een trainingsweek

Kevin1986 schreef:
petitmas schreef:

Overigens valt het me op bij de schema's die nu door komen dat er (bij de laatste 2) niet 1 rustdag in zit.
Zei Ome Joop niet : de tour win je in bed?
Ander fijn cliché : rust is de allerbeste training

Maar hier hou ik het bij en ik vind er niets van anders.......... wink


Daar heb je helemaal gelijk in! En als het nodig is pak ik ook zeker een rustdag.

In mijn geval viel het zwemmen mij zwaar tegen ( lees: in september voor het eerst gezwommen in 20 jaar) dat ik besloten heb om mijn vrije woensdag toch maar te gebruiken voor een extra zwemtraining. Niet ideaal maar het is een bewuste keuze
Maar rust is zeker een aandachtspunt!


Hierom ben ik vooral geinteresseerd in wat er werkelijk gedaan is aan trainingen (per week).
De plannen en schema's vind ik ook leuk om te lezen hoor, echter gerealiseerde trainingen met eventueel erbij hoe dat is ervaren lijkt mij leerzamer.

Ik ga er vanuit dat ik namelijk niet de enige ben die zich zelden aan zijn (eigen) plannen kan houden.  roll

16

Re: Een trainingsweek

Zoals bij velen hangt het er van af hoe mijn schema eruit ziet, nu we richting winter gaan leg ik de nadruk op lopen, vanaf februari weer meer richting fietsen. Zwemmen probeer ik constant te houden maar eigenlijk nooit meer dan 3x per week, wellicht dat ik dit jaar in de winter voor 4x ga. Voor de wintermaanden streef ik dan naar 3x zwemmen, 6x lopen, en 2-3x fietsen, zoiets. Al heb ik ook geen problemen om helemaal niet te fietsen, dit pik ik toch vaak snel weer op, 2x fietsen per week is dan ook weer net niet vind ik. In de zomer dan 3/5/4-5. Lopen is in de regel altijd rustig tenzij anders vermeld (ik maak gebruik van de leer van Jack Daniels) zwemmen doe ik eigenlijk altijd intensief en deze tijd van het jaar weinig langer dan 100m interval, ik geloof niet echt in rustig zwemmen (in het zwembad dan). Voor deze week, komende van een zware ploegentijdrit op de fiets afgelopen zondag ben ik maandag en dinsdag de week rustig begonnen:

Ma: zwemmen 45 min
Di: lopen 7k
Wo: lopen 8,5k waarvan 20 min drempel, zwemmen 45min
Do: fietsen 90min rustig
Vr: lopen 12k, zwmmen 60min
Za: fietsen 2-2.5u
Zo: lopen 14k, fietsen 90min

Afhankelijk van het weer schuif ik wellicht wat, ik haat fietsen in de regen. Heb verder ook geen M/ATB of crosser.

17

Re: Een trainingsweek

Na 2 weken rust en niks doen sinds een week terug bezig.
Mijn idee is op 4 weken te beschouwen als voorbereiding en vanaf de 2de week November aan men Base 1 te beginnen.
Ik ben pas sinds Mei dit jaar bezig met triathlon en heb 2 sprints en een 1/4 gedaan sindsdien. Dit ging wel goed en volgend seizoen wat 1/4 doen en 2 halves als hoofddoel. Begin juni eerste/ Begin September 2 de.

9/10 : 30m gym / 30m lopen D2
10/10 : 2u MTB D2 / 1u Zwemmen techniek
11/10 : luie zondag
12/10 : 1u gym
13/10 : 45m swim / 35m lopen D2
14/10 : 30m gym / 30m Hometrainer
15/10 : 45m Swim / 45m Lopen D2
Planning rest van de week :
16/10 : Bikemotion Utrecht
17/10 : 45m Run / 1u Swim
18/10 : 2u MTB D2

18 Laatst bewerkt door petitmas (15-10-15 13:42:09)

Re: Een trainingsweek

Jeroenvd...........over het wel of niet aan je plannen houden............lijkt me helemaal afhankelijk van je doelen en ambities.

Wil je persé een bepaalde eindtijd realiseren dan is discipline wel een dingetje
Doe je elke wedstrijd puur voor de lol dan gewoon lekker trainen zoals het uit komt en waar je je lekker bij voelt.

Tenminste....dat vind ik

19

Re: Een trainingsweek

Ik geef je volledig gelijk Petitmas

20

Re: Een trainingsweek

Maandag: 50' zwem
Dinsdag: niets
Woensdag: niets
Donderdag: 20' loop
Vrijdag: niets
Zaterdag: geen idee
Zondag: geen idee

Voor mij is oktober een maand van (ongestructureerd) niets doen.

21

Re: Een trainingsweek

Hier hetzelfde, einde november begin ik weer met een schema
Voor nu:
Maandag: niks
Dinsdag: 60' run, 60' swim
Woensdag: niks
Donderdag: 60' swim
Vrijdag: 90' bike
Zaterdag: 60' swim, 75' run
Zondag: 120' bike

22

Re: Een trainingsweek

Wil in september 2016 mijn eerste hele doen (Almere)
Daarom weer aangemeld bij een trainer om wat gestructureerde te gaan trainen.

Gemiddelde week in deze maand:
Ma: 1u lopen (d1/d2/d3)
Di: 1u naar zwembad en soms zwemmen, als ik zin heb smile
Wo: 1u15 lopen (d1/d2)
Do: 1u waterpolo training
Vr: 40'-60' lopen d1, nuchter
Vr: 1u Tacx, d1,d2,d3
Za: Waterpolo wedstrijd
Zo: 1u waterpolo training
Zo: 1u15 lopen (d1/d2) (op zaterdag indien geen waterpolo wedstrijd)

23

Re: Een trainingsweek

Voor mij gelden de maanden okt-nov-dec  voornamelijk als onderhoudmaanden. Dwz geen vaste triathlon trainingen maar ook alternatieve. Ik wil dit jaar wat meer aan krachttrainingen gaan doen.Voorlopig probeer ik dit schema te hanteren.

ma : bodypump
di :   Duurloop ( voorlopig zo'n 45-80 min)
wo:  zwemtraining triathlonclub
do:   uurtje krachttraining sportschool en 1 uurtje rpm
vrij:  vaste rustdag
zat:  zwemmen triathlonclub en aansluitend bosloop of korte intensieve loop
zon: fietsen buiten als het weer toelaat en anders op de taxc.

Probeer ook nog 3x per week coretraining op te pakken. Als mijn werktijden het toelaten dan zoveel mogelijk woon-werk fietsen.

Vanaf januari weer mijn schema oppakken richting de hele triathlon (voorlopig Maasstricht als richtpunt )

24

Re: Een trainingsweek

petitmas schreef:

Overigens valt het me op bij de schema's die nu door komen dat er (bij de laatste 2) niet 1 rustdag in zit.
Zei Ome Joop niet : de tour win je in bed?
Ander fijn cliché : rust is de allerbeste training

Eens! Als je in deze periode van het jaar (ligt natuurlijk beetje aan wanneer je wilt gaan pieken) al vermoeidheid opstapelt, dan wordt het een lang seizoen...

25

Re: Een trainingsweek

Maar een gebrek aan een rustdag hoeft uiteraard niet te betekenen dat de vermoeidheid zich opstapelt.