1

Onderwerp: Heup/bilspier

Ik word al een aantal weken opgelapt door mijn fysio ivm last van mijn diepe bilspier, met uitstraling naar mijn heup. Fysio kn oorzaak alleen niet vinden, en ik zelf eigenlijk ook niet. Het komt door fietsen, zover ben ik wel. Maar heb niks veranderd aan fiets/houding/trainingsintensiteit, dus geen idee waar het vandaan komt. En hoe het op te lossen.

Iemand ervaring mee? Pijn zit in piriformisgroep.

Dank voor de hulp.

2

Re: Heup/bilspier

Het is altijd lastig en gevaarlijk vergelijken, maar het doet mij in elk geval denken aan de blessure die ik dit voorjaar had: (vermoedelijk) ontstaan op de fiets, lange tijd was het belangrijkste symptoom een pijnlijke piriformis, en mijn fysiotherapeut wist geen raad. Na een lange zoektocht was bij mij de combi van een andere fysiotherapeut en een chiropractor de oplossing: de fysiotherapeut voor een betere balans in de spieren rond dat gebied en de chiropractor omdat er wat dingen scheef stonden ook. Het hele verhaal staat op http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … egelingen/

De kunst van dit type 'vage' blessures is volgens mij om de hulpverlener te vinden die het begrijpt. De ene fysio of de andere kan bijvoorbeeld heel veel uitmaken. Ik een er in totaal bij drie geweest!

Louise

3

Re: Heup/bilspier

Dank Louise!

4

Re: Heup/bilspier

Ik heb ook soortgelijke blessure gehad door fietsen.  Bij mij lag het aan het zadel, reed toen op een ISM (Adamo of Racing) zadel. Als je de fora moet geloven, geven die vaker problemen in de bil-streek.

Anyway, ik heb zadel toen verkocht en blessure is met wat massage verdwenen.

5

Re: Heup/bilspier

Afgelopen maanden zelfde blessure gehad. Medisch heb ik er verder geen verstand van maar naast de reguliere behandeling van mijn fysiotherapeut heeft hij mij ook behandeld met dry needling.
Af en toe even tandjes op elkaar.

Na 6 behandelingen nu helemaal blessure vrij en kan weer vrijuit sporten.

6

Re: Heup/bilspier

@zadel: ik ga naar nieuwe kijken.
@dry needling: helpt bij mij ook (best pijnlijk ja), maar het blijft terugkomen.

Dank allen.

7

Re: Heup/bilspier

Zelfde probleem hier. Dry Needling hielp wel (au...), maar nam het niet helemaal weg, het komt gewoon weer terug. Is ontstaan bij het lopen van en trainen voor de kustmarathon (veel klimmetjes). Ben ook al met een foamroller aan de slag, maar het is nog niet weg. Dinsdag naar de masseur, kijken of die verder komt.

triathlon is 3x leuker!