1

Onderwerp: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Vraagje voor degenen met compressiekousen die echt zeker goed zitten (aangemeten dus bijvoorbeeld): hoe voelt de druk over die kous? Vooral: voel je evenveel druk op je enkels als op je kuiten?

Achtergrond: ik heb een paar gekregen om uit te proberen en dan te reviewen op mijn weblog (erg aardig van Stox!), en ik heb ze nu een paar keer gedragen. Dat voelt lekker, lekkerder dan verwacht; ik heb nooit eerder zoiets aan gehad. Ik vroeg me alleen af of de drukverdeling wel klopt, vooral: ze zitten voor mij voelbaar het strakst over de bolling van mijn kuiten. Nou zijn die ook relatief goed ontwikkeld, zal ik maar zeggen (allemaal spier wink ), dus logisch dat een standaard sok (ik kwam uit op damesmaat L alleen al vanwege mijn schoenmaat) daar het strakst zit. Maar als ik goed begrijp hoe de werking is, zou ik denken dat ze eigenlijk rond mijn enkels op z'n strakst zouden moeten zitten, dus lager.

Ik vind ze dus sowieso wel lekker, maar ik vraag me dus af of ze zo doen wat ze zouden moeten doen. Omdat maat en pasvorm nogal nauw komen daarvoor, begreep ik.

Louise

2

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Wel ik heb daar onlangs een uitleg over gehad dat bv de tubes van BV echt voor sporters is ontwikkeld terwijl er veel compressie kousen de medische toer opgaan. Dwz dat compressie kousen voor medische doeleinden ook gebruikt word voor mensen die problemen hebben met hun benen (aders-spieren enz)of zelfs gewoon in bed liggen terwijl je sport toch beweegt en een hoge hartslag hebt zodat de aders een vrije doorbloeding moeten hebben. Deze van BV zouden de doorbloeding niet belemmeren en een goede ondersteuning voor de kuiten geven. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik niet echt geloof in het nut ervan.

3

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

ronnyke schreef:

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik niet echt geloof in het nut ervan.

Ik ook nog niet, hoor. Die van Stox zijn ook op sporters gericht, maar dat is ook marketing natuurlijk. Een vriendin van mij draagt van die medische (met redenen), op maat gemaakt voor haar, en die zijn in elk geval véél moeilijker aan te trekken dan die ik nu heb.

Louise

4

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ikzelf heb een tijdje deze van compressport gebruikt. Die waren niet makkelijk aan te trekken maar eens je ze aanhad voelde je ze eigenlijk niet echt. Dus heb het wel geprobeerd ook deze van Herzog maar zoals ik al vermelde ik voelde er zelf geen voordeel van dus gebruik ik het nog zelden.

5

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Voor wat het waard is: ik heb ook wel eens met Herzog-kousen (voor sporters) gelopen in een periode dat ik vaak last had van stijve kuiten. Gekocht in de hardloopwinkel waarbij ze eerst met een meetlint te omvang van mijn kuiten hadden opgemeten, is dat dan wat jij met "aangemeten" bedoelt?

Hoe dan ook, bij mij zaten ze rond de kuiten niet opvallend strakker dan rond de enkel, of andersom. Volgens mij was de spanning min of meer gelijkmatig verdeeld, althans, dat is hoe ik het me herinner. Aantrekken was wel een heel gepruts, vond ik. Maar zoals Ronnyke ook al zei, daarna voelde ik ze eigenlijk niet meer.

Of het geholpen heeft weet ik niet goed. Ik loop nu al een dik jaar zonder en heb geen last meer van mijn kuiten (zelfs geen kramp meer met zwemmen, joechee! maar dat is een ander verhaal).

/Herman

6

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

ronnyke schreef:

Wel ik heb daar onlangs een uitleg over gehad dat bv de tubes van BV echt voor sporters is ontwikkeld terwijl er veel compressie kousen de medische toer opgaan. Dwz dat compressie kousen voor medische doeleinden ook gebruikt word voor mensen die problemen hebben met hun benen (aders-spieren enz)of zelfs gewoon in bed liggen terwijl je sport toch beweegt en een hoge hartslag hebt zodat de aders een vrije doorbloeding moeten hebben. Deze van BV zouden de doorbloeding niet belemmeren en een goede ondersteuning voor de kuiten geven. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik niet echt geloof in het nut ervan.

Wat is dat dan precies "een goede ondersteuning voor de kuiten geven" ? Ik dacht dat die sportsokken allemaal gebaseerd zijn op de compressie-theorie (net als oma's steunkousen): meeste druk beneden, minste boven. Tussen sportdokken en steunkousen is alleen verschil in drukklasse (dus hoe strak ze zitten), maar verder zelfde basisidee.

7

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

HermanB schreef:

Gekocht in de hardloopwinkel waarbij ze eerst met een meetlint te omvang van mijn kuiten hadden opgemeten, is dat dan wat jij met "aangemeten" bedoelt?

Minstens dat, ja, maar ik moest ook mijn kuitomvang meten (zelf) en invoeren, maar ik heb even zitten 'spelen' en bij schoenmaat 41 kwam je sowieso uit op maat large, dus dan is het belang van die kuit-meting nogal relatief.

Ik zou ook denken dat de druk ofwel gelijkmatig zou moeten zijn, ofwel van onder naar boven minder. Maar zo voelt het bij mij dus niet. En als jullie zeggen dat je ze verder eigenlijk niet voelt, vermoed ik dat ze bij mij rond mijn kuiten te strak zitten.

Louise

8

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Wel ik ben zelf geen expert erin maar de meeste tubes zouden teveel druk onderaan hebben en zo de bloedtoevoer naar de voeten belemmeren terwijl het voor de sport enkel de kuiten stabiel moet houden zeg maar.

9

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik heb zelf nu ongeveer een half jaar compressiekousen van Herzog. Voor aanschaf even goed uitgezocht wat er allemaal is natuurlijk. Hét grote verschil tussen Herzog en veel andere kousen (ook Stox!!) is dat Herzog niet maar 3 of 4 maten heeft, maar maten maakt aan de hand van schoenmaat én lengte onderbeen + omtrek kuit. Hierdoor krijg je een kous die veel beter bij je past, dan wanneer je enkel van schoenmaat of onderbeenlengte uitgaat.
Bij Stox zou ik met mijn mt 44 uitkomen bij een maat die vreselijk strak zou zitten om mijn grove kuiten! Bij een drooggetrainde hardloper met mijn zelfde schoenmaat maar dunne kuiten zou de sok dan haast afzakken.. kortom ik geloof persoonlijk niet zo in sokken die niet op je hele onderbeen zijn aangemeten.. De Stox zien er mooi uit vind ik, en zullen voor best wat lopers goed bij hun benen/kuiten passen, maar helaas niet bij mij..

Over de Herzog kousen ben ik trouwens erg tevreden, ik draag ze bij al mijn lange duurlopen en soms bij tempolopen. Inderdaad even wennen met aan- en uittrekken, maar zodra je ze aan hebt comfortabel strak.
Ik ga binnenkort nog een paar calf sleeves van Herzog halen! smile

10

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik gebruik een set compressietubes van Herzog.
Ik weet nog heel goed welk gevoel die dingen mij de eerste keer gaven. Weinig elastisch, dus echt wel meer moeite moeten doen dan bij gewone sokken om ze aan te krijgen. Maar daarna voelde mijn hele onderbeen (van knie tot enkel) warm. De druk voelde prettig, gelijkmatig en gaf mij het gevoel dat je meer stabiliteit in je onderbeen hebt. Zeker niet het gevoel dat de bloedtoevoer bekneld was en ook niet dat er op de enkels of ergens anders meer druk kwam. Inmiddels zijn de tubes al wat vaker gebruikt, gaan ze een stuk makkelijker aan en uit en is het meeste rendement er al wel weer af. Dat staat overigens ook in de gebruiksaanwijzing, ze gaan ongeveer een jaar mee. Ik vind ze nu nog steeds prettig zitten, het is in het kouder wordende weer een extra laagje en omdat ik knalgroene heb, vind ik het gewoon goed smoelen :-). Als ik de staatloterij win koop ik dit jaar een nieuwe set, anders stel ik het een jaartje uit, er staan genoeg andere spullen op mijn wishlist voor 2016.

Voordeel van tubes is dat je ze onder je wetsuit mag dragen bij triathlons, gewone/ compressie sokken zijn niet toegestaan tijdens het zwemmen, die mag je in de wisselzone pas aandoen.

11

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Je hebt compressiekousen en je hebt compressiekousen. Bij mijn weten zijn alleen die van Herzog strak genoeg om enig effect te hebben. Jammer dat het voet stuk van de sok van mindere kwaliteit is, daar kunnen ze weer wat leren van xsocks (die bij de kuit weer slapjes zitten).

Echt een druk verschil tussen enkel en kuit merk ik niet bij mijn herzog tubes of sokken, maar dat wil mi niet zeggen dat het er ook niet is.

Tubes zouden idd de toevoer naar de voet stremmen, dat is als je in beweging bent geen probleem (spierpomp), maar zodra je niets meer doet hopen stoffen zich dus op in je voet.

12

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik loop al jaren met compressiekousen van Herzog en sindsdien heb ik nooit meer kuitklachten gehad. Deze klachten had ik altijd wel. Vooral na hardloopwedstrijden van 21km en langer. Het nadeel van de kousen met sokken is de slijtage. De sok is eerder versleten dan de kous. Daarom ook  ben ik overgestapt op de tubes van Herzog. Met tubes, dus zonder sok, heb je veel meer maatmogelijkheden. Groot voordeel van tubes is inderdaad dat je ze aan kan doen bij een triathlon waarbij in wetsuit mag worden gezwommen. Nadeel is wel dat je ze eigenlijk direct na de wedstrijd/training uit moet doen, om de doorbloeding/vochtafvoer bij de enkels niet tegen te houden.
Dus.... als je beperkt wordt in je keuzes ivm de maat van je voeten, dan zou ik toch overwegen om tubes te nemen. Je kunt dan altijd ook nog losse compressiesokken erbij nemen. Succes.

13

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

ronzwijnenburg schreef:

Bij Stox zou ik met mijn mt 44 uitkomen bij een maat die vreselijk strak zou zitten om mijn grove kuiten! Bij een drooggetrainde hardloper met mijn zelfde schoenmaat maar dunne kuiten zou de sok dan haast afzakken.. kortom ik geloof persoonlijk niet zo in sokken die niet op je hele onderbeen zijn aangemeten.. De Stox zien er mooi uit vind ik, en zullen voor best wat lopers goed bij hun benen/kuiten passen, maar helaas niet bij mij.

Ja, precies, dat is nu ook mijn beeld aan het worden: dat ze prima zouden passen bij de gemiddelde vrouw met schoenmaat 41, maar ik heb dikkere kuiten dan gemiddeld.

Ik heb misschien minder moeite met aantrekken omdat ik ervarener ben met strakke dingen over m'n benen krijgen - met  panty's tongue

Ik ben trouwens niet van plan om iets te kopen, wel om dit paar eerlijk te reviewen - en ik vind het echt heel aardig van Stox dat ik ze daarvoor kreeg! Dus dat wordt dan de hoofdboodschap van mijn review: ik vind ze verrassend lekker zitten, maar ik heb twijfels over de pasvorm en (dus) de (eventuele) werking.

Louise

14

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

arend schreef:

Ik loop al jaren met compressiekousen van Herzog en sindsdien heb ik nooit meer kuitklachten gehad. .....

Tegengas: ik loop al bijna 10 jaar met kousen en heb talloze kuitblessures gehad en ook paar keer scheurtje. Daarvoor nooit wink

Ben dus wat sceptisch over alle claims die gemaakt worden over blessurepreventie. Al weet je nooit hoeveel kuitblessures ik had gehad zonder de sokken.

Wat mij van mijn kuitblessures heeft afgeholpen (tenminste, de laatste tijd..), is een terugkeer naar 'ouderwetse' loopschoenen met 'normaal' teen-hiel verschil. Voor mij geen minimale drop en lichtgewicht schoentjes (terwijl ik geen hiellander ben, maar middenvoet).

15

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik ben eigenlijk met die tubes te dragen gestopt toen ik er knieklachten door kreeg. Na het fietsen deden mijn knieén altijd zeer zodat ik haast niet kon lopen. Zonder die steunkousen heb ik geen problemen dus is de keuze vlug gemaakt.

16

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Bas? Moet je dan de oorzaak van je kuitblessures niet zoeken in je schoenen(drop) ipv de Kousen/tubes?

17

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

arend schreef:

Bas? Moet je dan de oorzaak van je kuitblessures niet zoeken in je schoenen(drop) ipv de Kousen/tubes?

Klopt.  Ik wilde maar zeggen dat ik niet overtuigd ben dat kousen/tubes helpen tegen kuitblessures.  Er is volgens mij ook nog steeds geen overtuigend onderzoek dat (goed aangemeten) kousen blessure preventief werken.

18

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Bas schreef:

Er is volgens mij ook nog steeds geen overtuigend onderzoek dat (goed aangemeten) kousen blessure preventief werken.

Wat ik begrepen heb, is dat het enige effect dat uit onderzoek soms naar voren komt, een lichte herstelbevordering is.

Ik kom net terug van mijn masseur en die vond mijn kuiten 'bonkeriger' dan normaal, terwijl ik niet veel heb gedaan. Wat ik nou ga doen, is er volgende week één dragen, mag hij raden om welke kuit.

Louise

19

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik vond die van Herzog echt verschrikkelijk. Bij mij zaten ze veel te strak. Die van compressport ook. Degene van CEP zitten bij mij heel fijn. Ik merk echt als ik zonder loop. Met nooit spierpijn kuiten, zonder toch wel stramme kuiten.

BVsport is een merk wat beweerd nog betere compressie te gebruiken, omdat het alleen op spieren compressie geeft. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Kortom, smaken verschillen hierin.

20

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Mijn review (deel 1) staat er: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … nt-deel-1/ dit topic als bron - dank dus!

Louise

21

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Beste forummers,
Weet niet of ik vanuit de industrie überhaupt mag reageren op jullie forum maar voel mij toch geroepen om dat wel te doen. Er zijn een aantal merken de revue gepasseerd, daar zal ik het zeker niet over hebben, maar ik wil wel graag iets vertellen over de achtergronden van de functie van echte Sport Compressiekousen. Aangezien compressie een beetje ‘hot’ aan het worden is en vrijwel niemand de echte achtergronden kent vind ik het zinvol daarover iets te vertellen vanuit mijn eigen achtergrond als sporter en ervaringsdeskundige. N.B. op onze site www.herzogmedical.com vind je een aantal Nederlandse studies die de werking bewijzen.

Laat ik bij mijzelf beginnen. Mijn naam is Harald Herzog en houd mij met deze materie, compressie(therapie) binnen de sport, al sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw bezig, lang voordat compressie min of meer hyperig werd. Ik had in mijn actieve sportcarrière altijd last van eerst kleine onverklaarbare kuitklachten, die allengs erger werden van krampen tot verekkingen en ruptuurtjes aan toe. Al die kleine microscheurtjes in de kuit betekenden op den duur een hele verklontering aan littekenweefsel in mijn kuit. Dit betekende eigenlijk het einde van mijn sportcarrière. Een spier trekt samen en ontspant zich achtereenvolgens weer. Je kunt je voorstellen dat wanneer er star littekenweefsel (bindweefsel) in de spier aanwezig is dan wordt je spier belemmerd in het optimaal functioneren. Vaak zie je dan ook in de nabijheid van het oorspronkelijke litteken opnieuw een scheurtje ontstaan.

Ik kwam er bij toeval achter dat een bepaalde hoeveelheid compressie er bij mij voor zorgde dat ik die klachten niet meer had. Ik werd met zware klevende zwachtels ingetapet. Direct voelde dat goed. Later ben ik gaan werken bij een groot medische bedrijf dat o.a. steunkousen vervaardigde. Compressie d.m.v. een kous is altijd handiger dan klevende zwachtels rond je benen aan te brengen, zo redeneerde ik. Al experimenterend heb ik uit die steunkousen de huidige Herzog kousen ontwikkeld. De werking van onze kousen is nog steeds gebaseerd op die medische therapeutische elastische kous (steunkous). De functie van de steunkous is het om overtollige vocht dat zich vaak ophoopt bij ouderen rond de enkels en onderzijde van de kuit, tegen de zwaartekracht in naar boven af te voeren. Dat kan alleen maar wanneer er sprake is van een minimale hoeveelheid compressie, nl. 30mmHg, en er moet een verloop in de compressie zijn van veraf van het hart naar het hart toe, dus vanaf de enkel naar de knie.

Je zult nu zeggen ‘ja maar ik heb geen last van vochtophoping in mijn benen, waarom zou ik ze dan moeten gebruiken?’ Even iets over de fysiologie. Het bloed wordt vanuit het hart met grote kracht door ons hele lichaam gepompt tot in de haarvaten. Naar beneden naar onze benen werkt de zwaartekracht zelfs mee. De weg terug gaat helaas aanzienlijk moeizamer, nl. tegen de zwaartekracht in en de druk van het hart is ook nog eens veel minder. Niettemin dat aderlijke bloed met de afvalstoffen van het verbrandingsproces moet wel weer teruggevoerd worden naar het hart. Er is eigenlijk sprake van een faseverschil. Naar beneden naar de kuiten is de arteriële bloedtoevoer makkelijk maar terug, naar boven vanuit de kuiten aanzienlijk moeilijker. Onze kousen helpen door dat drukverloop van beneden naar boven die aderlijke terugvloed aanzienlijk. Dat merk je niet alleen tijdens het sporten, je loopt gewoon fijner, maar wanneer je ze aanhoudt na je training wordt het herstel ook nog eens versneld. De kousen hebben dus een heel positief effect op de circulatie in de spier.

Het 2e belangrijke effect is het zgn. brace-effect. Bij iedere landing tijdens het hardlopen moet wel tot 3 keer het lichaamsgewicht opgevangen. Je kuitspieren schudden en schokken en trillen heen en weer. Die massa trekt ook aan je achillespezen en aan structuren rond je scheenbeen. Doordat onze kousen die laterale beweging goed neutraliseren door de relatieve hoge compressie zul je veel minder last hebben van die schokkrachten en, wellicht nog belangrijker…. er zal ook minder spierschade optreden. Voor de insiders, spierschade betekent vrijwel automatisch het vasthouden van vocht in de tussencelruimte. De circulatie in de spier wordt daardoor nog meer negatief beïnvloed. Wanneer de kousen een relatief hoge compressie hebben en een afnemende drukgradiënt behoren te hebben dan kun je je voorstellen dat de beencontour heel nauwkeurig moet worden gevolgd. Een schoenmaat, of wellicht een kuitomvang zegt natuurlijk onvoldoende over jouw individuele beencontour. Vandaar dat de Herzog Sportcompressiekousen op 5 punten moeten worden opgemeten. (http://herzogsport.com/nl/opmeten-van-d … usen-tubes)

Allemaal veel sportplezier gewenst!

22

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik vind het een mooie aanvulling, je beperkt je keurig tot de functionering zonder te oordelen over de effecten bij diverse leveranciers.

En die toffe kleurtjes maken ook heel wat indruk bij de concurrentie dan wanneer je ergens aan de start verschijnt met een paar vleeskleurige steunkousen uit grootmoeders la.

23

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Dank voor die uitgebreide aanvulling. Dat onderzoek, is dat http://www.herzogmedical.com/nl/2014-04 … itklachten ? Ik vind dat niet heel overtuigend, eerlijk gezegd, qua resultaten, 13 gebruikers neutraal of ontevreden, tegen 15 tevreden. Ik zou eerder concluderen dat het nogal verschilt, dat sommige mensen (met kuitklachten, in dit geval) er baat bij hebben. (En de wetenschapper in mij kan het methodologisch verder ook aan flarden schieten, maar dat doe ik nu maar niet.)

Wel denk ik dat de pasvorm op die beencontour inderdaad belangrijk is. Ik ben weer een stapje verder met mijn experiment: ik heb de afgelopen dagen één kous gedragen en zowel zelf het verschil proberen vast te stellen als mijn masseur dat laten doen. Het resultaat is een bevestiging van wat ik vorige week al concludeerde: ze zitten te strak rond mijn kuit en dat is alleen maar nadelig. Maar nog steeds wel erg leuk om dankzij Stox zo te kunnen experimenteren, en daar ga ik ook nog mee door. Het hele verhaal staat op http://www.delftweg9.nl/triathlon/loop/ … nt-deel-2/

Louise

24

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Iemand ervaring met de kousen van Compressport?

25

Re: Hoe hoort een compressiekous te voelen?

Ik kon ook wel wat extra ondersteuning gebruiken, nu ik na een stressfractuur soms weer wat aan het lopen ben.
De tubes van Herzog zitten echter zo strak, dat ik kramp in m'n kuiten krijg als ik ga lopen. Bij wandelen zitten ze fijn strak, maar als ik maar een beetje dribbel verkrampen beide kuiten. Gebrek aan toevoer? Herkent iemand dat?