1

Onderwerp: Even voorstellen en een vraag

De vraag staat aan het einde (voor degenen die de lap tekst niet willen lezen).

Vorig jaar via m'n vriendin voor het eerst in aanraking gekomen met triathlons. En het werkte aanstekelijk. Ik baalde een beetje van mijn fysieke gesteldheid na jaren in Afrika te hebben gewerkt. Ik deed daar op een gegeven moment mee met een 10k 'fun' run en kreeg het niet onder het uur gedaan, terwijl ik dat tijdens conditie training voor voetbal in 38 minuten deed toen ik 19 was. Helemaal kapot gaan tijdens het hardlopen, terwijl je voor je gevoel bijna achteruit loopt, zo langzaam ga je! Dat was de wake-up call. Toen ik Afrika wel een beetje gaan lopen, maar dat was ook niet ideaal (een keer had een leeuw me bijna te pakken, een beetje te lang doorgelopen, was bijna donker, oeps).
Ook behoorlijk last van shinplints gehad, mijn benen trokken het niet dat ik inees weer hard ging lopen terwijl iets van 15 kg zwaarder was geworden.
Vorig jaar naar Montana verhuisd en sindsdien langzaamaan meer gaan lopen, sinds de zomer geen last meer van mijn schenen! En dus in april/mei vorig jaar in aanraking gekomen met triathlon. Een fiets wilde ik al wel kopen, en toen ook met mijn vriendin af en toe naar zwemtraining meegegaan. Toen ik jong was heb ik wedstrijdgezwommen en het zwemmen pikte ik redelijk snel weer op, al was het allemaal wat roestig, en kon ik het niet zo lang volhouden.

Begin september me aangesloten bij een tri club en eind september een eerste sprint triathlon gedaan in Bozeman waar ik woon. 1000 yards zwemmen (indoor 25 yard bad, 1000 yard is ongeveer 900m), 20k fietsen en 5k lopen. Zwemmen in 17:25, fietsen in ongeveer 37 (wissels werden niet apart gemeten) en lopen in 29:13 (:S). Overall was het 1:29:50, ik was behoorlijk wat tijd kwijt in wissels, onder andere door het aantrekken van compressie-sokken (wilde het risico niet lopen zonder ze te lopen). Het smaakte naar meer, en genoeg ruimte voor verbetering!

Vlak voor kerst weer eens een 1000 yard gezwommen en die ging nu in 14:40, dus progressie met zwemmen is er zeker. Hardlopen gaat ook steeds beter, in de kerstvakantie in NL vooral gelopen, dat ging lekker, maar dat kan ook komen doordat het op zeeniveau is (Bozeman ligt op bijna 1300m). Fietsen ligt een beetje stil, tenzij het op rollers of spinfietsen is, beiden niet mijn favoriet, ik ga liever skien deze maanden big_smile.

In april wil ik meedoen met een sprint triathlon in Missoula. Een paar honderd meter lager, een minder heuvelig fietsparcour maar met een venijnige heuvel in het hardloop parcour. Doel is 10 minuten van mijn tijd af. En dan in september weer in Bozeman en nog eens 5-10 minuten eraf.

Ik heb hier wat rondgelezen, en behoorlijk wat inspirerende verhalen gelezen! Hele triathlons, dubbele triathlons zelfs! Da's nog ver weg voor mij!

In juni ben ik weer in NL en dan wil ik een kwart of OD doen. Zit eigenlijk te twijfelen tussen Ter Heijden en Weert. Dat weekend zou ideaal zijn, iemand voors en tegens voor die twee?

2

Re: Even voorstellen en een vraag

Mr Montana welkom!

Volgens mij is achterna gezeten worden door een leeuw ideaal om wat snelheid te kweken.

Met Ter Heijden heb ik zelf geen ervaring. Weert is een uitstekend georganiseerde triathlon met een niet heel erg spannend (maar wel redelijk snel) fietsparcours.

3

Re: Even voorstellen en een vraag

Welkom!
Ik heb zowel Weert als Terheijden gedaan afgelopen jaar. Beide wedstrijden zijn goed georganiseerd. Ik vind het fietsparcours van Terheijden mooier dan dat van Weert, op een kinderkoppenstrookje van 500 meter na. Loopparcours is in Weert door de stad en in Terheijden door een woonwijk heen, allebei niet super inspirerend. In Terheijden zwem je door een haventje heen, dat is wel gaaf. Ik zou voor Terheijden kiezen maar het verschil is niet groot. Ligt er dus ook aan of je een kwart of een OD wilt doen smile
Vind het trouwens jammer dat deze wedstrijden allebei in hetzelfde weekend zijn, er zijn al niet zoveel wedstrijden in het zuiden des lands.

4

Re: Even voorstellen en een vraag

Thanks voor de reacties! Waarschijnlijk zal het Ter Heijden worden dan smile .

5

Re: Even voorstellen en een vraag

Welkom hier!

6

Re: Even voorstellen en een vraag

Hmmm, ik zie dat dat weekend er ook een triathlon in Huizen is. Wat zijn de ervaringen met deze triathlon?

7 Laatst bewerkt door elderenbosch (13-01-16 07:27:03)

Re: Even voorstellen en een vraag

MontanaMan schreef:

Hmmm, ik zie dat dat weekend er ook een triathlon in Huizen is. Wat zijn de ervaringen met deze triathlon?

Goed georganiseerd. Qua parkoers niet echt spannend. Parcours is helemaal vlak op één brug over het Gooimeer na dan.
Behalve het lopen vindt het zich grotendeels buiten Huizen zelf plaats. Daardoor niet heel veel publiek.

8

Re: Even voorstellen en een vraag

Heb Huizen, Ter heijden en Weert gedaan...

Als ik zou moeten kiezen zou ik Weert doen..


zwemmen van Huizen is in gooimeer, wel ruim maar je zwemt weg bij de kant en terug dus minder sfeer, zwemmen in Terheijden is haventje uit en rivier op en weer terug ( ik vond het haventje stinken maar dat kan ook aan mij liggen ), Weer is zwemmen in kanaal, is niet heel erg breed maar hierdoor heb je veel publiek langs de kant, wel veel stroming ( tip: heen in het midden zwemmen ( stroming mee ) terug vlak langs de kant

Wisselzone, Huizen bestaat uit 2 wisselzones die ver uit elkaar liggen, de eerste is op het strand wat ik persoonlijk een nadeel vond ivm zand aan je voeten als je op je fiets springt, Terheijden heeft mooie wisselzone op steen, wel erg lang waardoor je lang met je fiets moet lopen, Weert redelijk compacte wisselzone, geordend door de verplichte kratten die je daar moest gebruiken

Fietsen in Huizen is gelijk de brug over de polder in, voor de rest vlak, terug over de brug naar wisselzone 2 ( atletiekbaan ), persoonlijk vond ik het link dat ik terug kwam en de brug afreed met ruim 45 per uur dat op dat moment een andere serie uit de zwemwissel kwam en onze fietsers dus kruisten, ze werden wel tegen gehouden maar schrok er wel van, Terheijden vlak parcours, wel veel rondjes rijden en elke ronde een stukje kinderhoofdjes, Weert ook rondes, niet super interessant maar wel een snel parcours met redelijk veel publiek

Loopparcours Huizen is klein stukje bij een winkelcentrum ( oostermeent ) voor de rest loop je echt naar buiten de kern en meer richting de nieuwbouw, door heen en weer parcours wel gezellig, Terheijden vond ik echt heel saai, kleine rondes, wel leuk stukje langs het water daarna de woonwijk in en kriskras door de woonwijk, bij mooi weer wel veel publiek, Weert is een wat ouder stadje en je loop meer door het centrum, ook een stuk heen en weer parcours over een ( afgesloten ) autoweg

9

Re: Even voorstellen en een vraag

Thanks elderenbosch en marcela!