1

Onderwerp: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

In december ben ik gestart bij een triathlongroep en ben aan het trainen voor de 1/8e triathlon die in mei zal plaatsvinden. Het wordt mijn eerste triathlon. Ik zal en hoef ook zeker niet de snelste te zijn, maar een leuke tijd neerzetten en in ieder geval niet de langzaamste zijn vind ik wel belangrijk. Het gaat bij mij ook vooral om het volhouden en niet heel erg om de tijd. Op dit moment train ik zo'n 3 a 4 keer per week en dat zal wel wat meer worden richting de 1/8e triathlon. Het is alleen zo dat ik in de meivakantie twee weken ga backpacken in Maleisië en weinig tot geen kans zie om een beetje te trainen. Als ik terug kom van vakantie, dan zit er nog 1 week tussen de vakantie en de 1/8e triathlon.

Ik vraag mij af of die twee weken backpacken er zullen voor zorgen dat mijn conditie erg achteruit gaat en het dus niet handig zal zijn om die 1/8e te doen. Wat denken jullie?

Hebben jullie daarnaast nog tips voor mij voor in die laatste week voor de triathlon?

Groetjes,
Marjon

2

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Ik heb geen ervaring met backpacken, maar denk niet dat die twee weken rust opeens het verschil gaan maken tussen wel of niet uitlopen. Waarschijnlijk dat die extra vakantiekilo's en/of weinig trainen wel wel effect hebben op je tijd.

Taperen is voor deze afstand niet nodig, dus je kan die laatste week ook nog even trainen en dan heb je je vorm (waar je dan al 4 maanden aan werkt) zo terug. Gewoon zorgen dat je er dus voordat je op vakantie gaat al helemaal klaar voor bent.

3

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Voor een 1/8e zou ik me ook niet al te veel zorgen maken. Als je een hele triathlon zou gaan doen dan zou dit minder verstandig zijn, maar dit moet wel lukken. Hoe actief is het backpacken?

In het begin van de laatste week zou ik nog een goede bricksessie doen en verder vooral zwemmen en op gevoel fietsen en lopen. Wat Linda al zegt, taperen is niet nodig en als je kleine foutjes maakt in die laatste week dan kom je ook wel aan de finish van de triathlon. Zorg er vooral voor dat je je wissels goed hebt doordacht en daar geen fouten maakt.

4

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Ik heb vorig jaar mn eerste 1/8e gedaan.
had een mooi trainingsschema uitgeprint, voor 3 maanden.... denk dat ik er alleen tijdens het uitprinten op heb gekeken.
met andere woorden, als je gewoon lekker doortraint, dan overleef je die 1/8e echt wel hoor! Ook met 2 weken vakantie vlak ervoor.
Ik zou me niet te druk maken over 1,5 uur als je de basis goed aanlegt in de komende maanden.

Succes met trainen en de wedstrijd, en fijne vakantie gewenst!

5

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Met backpacken wandel je veel en duik je vast ook eens het zwembad in.
Ik ben net terug vanbinnen vier weken backpacken in zo Azië. Ik ben een kilo afgevallen. Ik snoep nauwelijks tijdens zo'n reis, eet drie keer per dag een bord lekker eten, veel fruit en heeeeel veel water drinken. Heb nul getraind. Wel veel gewandeld en in het zwembad of zee deed ik soms wat Sculoefeningen. Ik zou nu best een achtste aandurven.

6

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Ik zou ook denken: een 1/8 overleef je wel, zeker als je daarvoor aardig getraind hebt. Je zal hooguit nie top z'n snelst zijn, maarja, dat is dan voor een andere keer. Wat mij aan zo'n vakantie de meeste zorgen zou baren is de terugvlucht: lang vliegen, zeker 's nachts en met tijdverschil, kan er bij mij stevig inhakken, ik word dan heel vaak daarna verkouden. Die smerige lucht in vliegtuigen, bleh.

Louise

7

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Bij lange vluchten draag ik altijd compressiekousen. Als ik dat niet doe dan passen mijn voeten nauwelijks in mijn schoenen als ik uitstap. En verder heb ik nog geen manier gevonden om aangenaam langere tijd in een vliegtuig door te brengen (al was mijn Bose noise cancelling hoofdtelefoon wel een goede investering). In maart vlieg ik naar Hong Kong, misschien moet ik maar weer eens slaappillen uitproberen.

8

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Maca944 schreef:

(al was mijn Bose noise cancelling hoofdtelefoon wel een goede investering).

Da's ook toevallig - daar hebben manlief en ik vorige week in een Bose-winkel mee op ons hoofd gestaan om uit te proberen, want hij had er ook goede geluiden over gehoord voor het vliegen. We overwegen die aanschaf dus ook, o.a. met het oog op (nog vage) Nieuw-Zeeland-fietsplannen. Jou bevalt het dus ook?

Louise

9

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Louise schreef:
Maca944 schreef:

(al was mijn Bose noise cancelling hoofdtelefoon wel een goede investering).

Da's ook toevallig - daar hebben manlief en ik vorige week in een Bose-winkel mee op ons hoofd gestaan om uit te proberen, want hij had er ook goede geluiden over gehoord voor het vliegen. We overwegen die aanschaf dus ook, o.a. met het oog op (nog vage) Nieuw-Zeeland-fietsplannen. Jou bevalt het dus ook?

Louise

Ik heb hem destijds tweedehands gekocht omdat ik niet zeker wist of het een verstandige investering zou zijn, maar ik ben zeker enthousiast. Het is niet muisstil in het vliegtuig als je hem draagt, maar het verschil tussen aan en uit is enorm en het geeft veel rust. Ik laat hem ook gewoon op als ik probeer te slapen. Ook thuis kan het prettig zijn trouwens.

10

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Goed om te weten! Het is (zeker nieuw) wel een hele investering ja. Maar tweedehands is ook een idee.

Louise

11

Re: Na 2 weken backpacken al snel een 1/8e triathlon

Lekker veel wandelen tijdens je trip! En een paar goede trainingen doen als je terug bent.
Ik merk wel altijd dat ik een aantal dagen nodig heb om aan het tijdverschil te wennen. Maar dat is vooral als ik naar het oosten vlieg, dan is hardlopen de eerste dagen een drama.