1

Onderwerp: Zwemanalyse.nl

Gisteren heb ik de eerste bijeenkomst gehad van Zwemanalyse.nl in Amstelveen. Wat me aansprak is dat ze werken met kleine groepjes en je eens in de 3 weken een sessie hebt zodat je tijd genoeg hebt om zelf oefeningen uit te voeren. Door die kleine groepjes hoop ik meer persoonlijke aandacht te krijgen in plaats van generieke aanwijzingen hoe ik moet zwemmen. Na gisteren kan ik nog niet zeggen of dat ook daadwerkelijk uit gaat komen, ik houd jullie op de hoogte.

Wel ben ik alvast gefilmd, wat altijd nuttig is. Het commentaar van zwemanalyse volgt nog.

Wat me opvalt als ik de filmpjes zie is dat ik horizontaler lig dan ik zelf denk, dat viel me mee (al kunnen mijn benen zeker nog hoger liggen). Mijn beenslag moet korter. Mijn voeten zou ik graag meer buigen, maar mijn inflexibiliteit laat dat niet echt toe. Ik weet niet in hoeverre dit trainbaar is en of dit echt wenselijk is in verband met het lopen. Het voornaamste wat me opvalt is het molenwieken tijdens de catchfase, mijn armen gaan in één lijn naar beneden. Ook dit heeft met inflexibiliteit te maken, en dit is iets waar ik zeker wel aan moet gaan werken.

Filmpje met normaal tempo:
youtu.be/-GiyUTEv8NI

Filmpje met snel tempo:
youtu.be/T_XeCr2gfks

Filmpje van voren:
youtu.be/KtkA4xs888U

Benieuwd of jullie andere op- en of aanmerkingen hebben.

Edit: Ik heb uit de url https:// verwijderd omdat ik anders niet kan posten, er wordt een post.php file downgeload, maar zo zou het ook moeten werken.

2

Re: Zwemanalyse.nl

ja, paar opmerkingen die ik zelf ook vaak gehoord heb:
wat me opvalt is dat je met "rechte" armen doorhaalt, dat is belastend voor je schouders, buiten dat, maakt het dat je meer weerstand hebt in het water. Doorhalen doe je met gebogen armen(dus t-bone).Verder maak je niet je slag af(dus na-drukt met je hand). Ook strek je je niet genoeg bij het insteken, dat maakt dat je een kortere slag hebt. Door verder insteken(strekken bij het insteken) maak je dat je ook meer gaat roteren in het water waardoor het frontale oppervlak(schouders) kleiner wordt. dus heb je minder weerstand in het water.  Daarbij zou je meer naar de bodem kunnen kijken(je kijkt schuin vooruit) hierdoor komen je benen hoger te liggen en lig je vlakker in het water.

3 Laatst bewerkt door denniss (20-01-16 17:48:27)

Re: Zwemanalyse.nl

Je zou je arm tempo misschien iets naar beneden kunnen halen dus langzamer bewegen je maakt nu zo'n 20 slagen op een baan.
Als je dit kunt terug brengen naar bv 14-16 slagen per baan. Denk ik dat je uit eindelijk harder gaat en dat het minder vermoeiend is.  Denk dat je dit kunt oefenen door meer een langeslag te zwemmen dus goed laten uitdrijven.

Je benen nog iets omhoog krijgen bereik je door je buikspieren goed aan te spannen hierdoor gaan je benen vanzelf omhoog.

Wat zwem je nu trouwens op de 3,8km

Je maakt je slag ook niet helemaal af vanaf je middel tot je heup zeg maar, heb je helemaal geen voorwaartse druk meer maar haal je eigenlijk je hand/arm gewoon uit het water vandaan.

4

Re: Zwemanalyse.nl

Hoi Maarten,

Je hebt een aantal aspecten al zelf waargenomen.

Inderdaad lig je met je benen wat diep in het water. Dit komt doordat je je armen als een molenwiek doorhaalt. Het eerste deel van je catch is dus naar beneden gericht waardoor je je bovenlichaam omhoog drukt en volgens de wet van Newton actie is - reactie zullen je benen gaaan zakken. Verder mag je meer naar beneden kijken, je benen zullen dan wat makkelijker omhoogblijven.
Er gaat veel enenrgie verloren in je catch en pullbeweging. Deze is zeker in het begin naar de bodem gericht dus geen voorwaartse impuls. De catch en pull moet je zsm naar achteren richten. Dit bereik je door sneller je onderarm te flecteren (early vertical forearm) en je elleboog hoog te houdengedurende degehele catch en pullfase.
De timing van je ademhaling kan ook beter, in dit geval eerder. Je haalt adem eigenlojk op het moment dat je je arm al uit het water haalt. Het moment van ademhalen begint al vrij vroeg in de pull fase, waarbij je je lichaam roteert naar de gewenste zijde.op het moment dat je je arm uit het water haalt heb je je allang een ademteug genomen.
Probeer ook per slag meer te strekken met de armen waardoor je makkelijker om je lengteas roteert. Je slaglengte neemt hierbij toe en ga je ook meer gebruik maken van je brede rugspieren ipv alleen de schouderspieren. Je vermogen neemt dan toe. Je ligt nu teveel als een surfplank in het water.
Je beenslag op de zij opnamen is niet slecht, mag een tikje minder in amplitude. In vooranzicht zie ik nog veel zijwaartse bewegingen, lijkt een beetje te scharen, maar is niet heel goed zichtbaar.
Je enkelflexibiliteit is zeker trainbaar: ga ahw op je beide wreven zitten tijdens tv kijken of whatever. Hiermee rek je je gewrichtskapsel en het bandapparaat mooi op. Ik zou niet weten waarom dit een negatief effect op het lopen zou moeten hebben.

Ik heb er niet heel specifiek naar gekeken, maar je slagfrequentie lijkt edelijk goed.

Mocht je nog meer commentaar/adviezen/ meningen willen hebben, post de filmpjes op Slowtwitch. Een van de forumleden daar zal zeer waarschijnlijk wel een reactie geven. Meestal zijn zijn  observaties en adviezen precies raak.

Gr Eric

5 Laatst bewerkt door HermanB (20-01-16 18:00:59)

Re: Zwemanalyse.nl

Ja, de niet hooggehouden elleboog is ook het eerste wat mij opvalt wink De "truc" is om na de insteek, tijdens de catch, de buiging van je arm niet vanuit de pols maar vanuit de elleboog in te zetten om je vingers naar beneden te laten wijzen. Dus: insteken - vingers een beetje buigen (dat mag wel), en dan met gestrekte pols de elleboog omhoog (voelt als naar voren) bewegen om je onderarm in verticale positie te krijgen. Je ziet het ook wel eens zo omschreven dat je jezelf over een biervat naar voren trekt: je pakt met je arm dus steeds dat grote vat vast. Dit blijft bij mij ook een aandachtspunt hoor. Ik denk trouwens dat dit niet met inflexibiliteit te maken heeft: deze beweging moet vanuit je elleboog komen, en die kun je toch wel buigen?

Verder zou je aan het eind van de armslag de slag inderdaad nog meer af kunnen maken, dus je hand nog langer in verticale stand kunnen houden en naar achteren blijven duwen. Dat gaat denk ik makkelijker als je ook bij de armslag links wat meer doorrolt, waardoor je hele onderarm in die fase wat meer parallel aan je lichaam komt te staan in plaats van haaks erop.
Wat me nu opvalt is dat je aan het eind van de armslag je hand parallel aan de zwemrichting draait (waardoor die niet meer bij kan dragen aan de voortstuwing) en hem stil houdt: je arm pauzeert op die plek. Ik denk dat je slagfrequentie (en dus je snelheid) omhoog kan als je hier niet pauzeert maar je arm meteen weer naar voren brengt.

Overigens zag ik laatst een filmpje bij "de Universiteit van Nederland" met een bewegingswetenschapper, waarvan de strekking was dat "technische" trainingsadviezen als deze ("je moet je hand zo houden en dan je onderarm zus" veel moeilijker op te volgen zijn dan effectgerichte adviezen ("je moet het water met je onderarm naar achteren duwen en niet naar beneden"). Juist bij een technische sport als zwemmen zijn de aanwijzingen van trainers meestal van het eerste soort. Terwijl het aan de andere kant voor ons landdieren volgens mij heel moeilijk is om de fysieke terugkoppeling die we voelen (weerstand) te vertalen naar een effect (hoeveel voortstuwing levert het op). Lastig, lastig...

/Herman

6

Re: Zwemanalyse.nl

Ynsnits was me inmiddels voor over die elleboog, zie ik. Ik had even ruzie met de spambotvraag...

/Herman

7

Re: Zwemanalyse.nl

Oja...dit viel mij ook nog op: ik zie erg veel luchtbellen tijdens je doorhaal. Dit betekent dat je insteek  ook aandacht behoeft, oa vngers eerst. De hoeveelheid lucht die je meeneemt onder water, maakt namelijk ook je catch en pull minder efficient. Waar lucht is, is geen water...dus minder water om je tegen af te zetten of voort te stuwen.
wat is trouwens je slagfrequentie per baan?

8

Re: Zwemanalyse.nl

Ik zie nog twee niet eerder genoemde puntjes: je enkels zijn redelijk stijf met de beenslag, in ieder geval bij het snel zwemmen, bij het normaal tempo kan ik het niet goed zien. En volgens mij meen ik ook te zien dat je met je rechter arm netjes de catchfase inzet met je hand, dus je klapt eerst je pols om zoals het hoort. Volgens mij zie ik je dat met links niet doen, kan ook aan het camerapunt liggen.

9

Re: Zwemanalyse.nl

Dank allemaal voor alle commentaren, analyses en verbeterpunten, ik waardeer dat zeer!

Morgen ga ik eens rustig alle punten op een rijtje zetten en kijken hoe ik verbetering kan aanbrengen. Ik ben van nature al behoorlijk stijf en door een paar keer van motoren af te zijn gestuiterd is dat niet verbeterd. Enerzijds moet ik dus proberen flexibeler te worden, maar anderzijds zijn er genoeg punten waar ik nu al op kan gaan trainen.

Benieuwd waar zwemanalyse.nl mee komt naar aanleiding van deze opnames. Ergens in april worden er wederom opnames gemaakt, hopelijk is er dan progressie te zien (en kan ik dat hier laten zien).

10

Re: Zwemanalyse.nl

Een sterk punt is dat je heel ruim 1 oog onder water houdt bij het ademen.

11

Re: Zwemanalyse.nl

Even off topic over het flexibeler worden.
Kijk even wat filmpjes op youtube met als zoekopdracht jagroop of kelly starrett. Die gebruiken daarvoor onder andere elastische banden. Ik ben ook met een elastische band begonnen op aanraden van een osteopaat, en het lijkt wel iets te doen.

12

Re: Zwemanalyse.nl

Even een klein dingetje ter aanvulling: de 'hoge elleboog' is wel degelijk een flexibiliteitskwestie: je zet 'm in met je elleboog, maar dat 'trekt' over je schouder en die moet daarvoor heel mobiel zijn. Ter vergelijking: topzwemmers zijn bijna allemaal hypermobiel, en hoe hypermobieler, des te beter lukt dit aspect van de slag  zo komen zij aan wat een 'very early push' heet. Ook voor helemaal uitstrekken heb je veel flexibiliteit in je schouders nodig. Daar is allemaal zeker aan te werken, maar leeftijd helpt dan niet mee.

Louise (zelf beetje hypermobiel, dus dit is voor mij als technisch zwemweetje blijven hangen)

13

Re: Zwemanalyse.nl

Als je topzwemmers wil vergelijken heb je enorm veel werk want als je er 5 neemt hebben ze bijna allemaal een andere techniek. Ik denk dat het voor de meeste triatleten gewoon van belang is om zo snel mogelijk vooruit te komen in het water met zo weinig mogelijk energieverlies. Hetgeen mij dus maar niet wil lukken :-)

14 Laatst bewerkt door marcelca (21-01-16 15:56:57)

Re: Zwemanalyse.nl

Ik denk dat je de meeste winst zal maken als je je arm niet zo diep insteekt, denk meer aan een hoek richting de 90 graden met je elleboog  onder de wateroppervlakte( en elleboog naar voren ), je arm goed uitstrekt naar voren, elke centimeter is er 1 , een voor je schouder erin steekt ( niet voor je hoofd ) en goed je slag afmaken, vanaf het punt dat je gaat duwen in je slag flink je onderarm uitstoten ( triceps )

je arm komt vanzelf boven water, dus niet eerder eruit trekken

15

Re: Zwemanalyse.nl

Ik denk dat je altijd aan 1 ding tegelijk moet werken.

Het moeilijke is, welk punt neem je? En dat is al helemaal moeilijk met alleen een filmpje. Veel fouten in je zwemmen zijn een keten. Voorbeeldje hier: Je diep liggende benen kunnen zomaar een gevolg zijn van de opwaartse druk aan de voorkant van je "catch" met een rechte arm. Dus benen fiksen zou wel eens pull buoy werk aan je catch kunnen zijn.

Dat gezegd, mijn gok is dat je eerst die ademhaling moet verbeteren. Die haalt heel het ritme uit je slag. Je ziet gewoon de onbalans als je ademt. Adem als je hand het water raakt. Dus als oefening voor timing, kijk naar voren en adem precies op moment dat je de hand in het water ziet komen. Als je dat gedaan heb, doe iets aan die weggezakte elleboog tijdens de catch. Met veel fouten kun je redelijk snel zwemmen maar een catch met rechte arm is er echt geen van. Maar het blijft mijn gokje op basis van een filmpje...

16

Re: Zwemanalyse.nl

Nogmaals dank allemaal. Veel punten om aan te denken en naar te kijken. Eén ding tegelijk dus, dat klinkt verstandig. Over dat ademhalen heb ik nooit nagedacht en dit ook nooit als een probleem ervaren, ik ga (ook) hier eens mee spelen.

17

Re: Zwemanalyse.nl

Veel goede adviezen in dit topic, dingen waar ik zelf ook zeker mee aan de slag ga!
Thanks voor het posten van de filmpjes Maca944 en thanks voor alle adviezen hier!

18

Re: Zwemanalyse.nl

Volgensmij raden ze dat bij zwemanalyse zelf ook aan, met één ding tegelijk aan de slag.
Ik heb alleen een analyse laten uitvoeren en geen cursus of latere momenten.
Maar daar werden wel gelijk wat oefeningen voorgesteld, om er mee aan de slag te gaan.

Hoge elleboog en onderarm loodrecht op de zwemrichting kan je bijvoorbeeld wel prima oefenen op het droge Gewoon tegen de muur of met een elastiek. En daarna in het water, heel langzaam.

19

Re: Zwemanalyse.nl

Ik heb inmiddels een uitgewerkte analyse gemaild gekregen waar ik mee aan de slag ga. Veel zaken komen overigens overeen met hetgeen hier al is gezegd.

Voor de geïnteresseerden, zie onderstaand (links leken me vriendelijker dan plaatjes).

http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse1.jpg
http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse2.jpg
http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse3.jpg
http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse4.jpg

20

Re: Zwemanalyse.nl

Interessant om zo eens te zien waar de experts op wijzen. Een hoop van die tips kan ik denk ik ook wel wat mee, vanavond eens extra opletten bij het zwemmen wink

21 Laatst bewerkt door Hedcandy (15-03-16 15:45:51)

Re: Zwemanalyse.nl

Maarten,  merk je verschil in het zwemmen, een paar maanden nadat je de analyse hebt gedaan? Jammer dat de plaatjes er niet meer opstaan. Had graag hun feedback op jouw filpje wel willen lezen.

Ik ga morgenavond een filmpje laten maken via Zwemanalyse, ben heel erg benieuwd. Er is nog nooit naar mn zwemmen geleken...

22

Re: Zwemanalyse.nl

Hedcandy schreef:

Er is nog nooit naar mn zwemmen geleken...

Jawel, afgelopen zaterdag nog. Schoolslag zag er prima uit :-P

23

Re: Zwemanalyse.nl

Hedcandy schreef:

Maarten,  merk je verschil in het zwemmen, een paar maanden nadat je de analyse hebt gedaan? Jammer dat de plaatjes er niet meer opstaan. Had graag hun feedback op jouw filpje wel willen lezen.

Ik ga morgenavond een filmpje laten maken via Zwemanalyse, ben heel erg benieuwd. Er is nog nooit naar mn zwemmen geleken...

Ik had ze verwijderd om wat ruimte te maken, maar zoveel ruimte namen ze niet in beslag, dus zie onderstaand.

http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse1.jpg
http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse2.jpg
http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse3.jpg
http://www.amstelracing.nl/wp-content/u … alyse4.jpg

Ik merk zeker verschil, maar niet de grote doorbraak die ik graag zou willen hebben. Dat ligt met name aan mezelf denk ik, de issues die ze aandragen zijn allemaal duidelijk en waar, maar de drills om een en ander aan te pakken zijn minder evident. Wat ik eigenlijk zou willen is een nog meer persoonlijke aanpak. Dus analyse en vervolgens stap voor stap aanpakken van verbeterpunten met duidelijk plan. Het blijft momenteel bij de analyse en de rest moet ik zelf doen.

Benieuwd naar jouw ervaringen, succes!

24

Re: Zwemanalyse.nl

Dank je voor het nogmaals plaatsen. Ze geven wel heldere uitleg als ik het zo lees, super!
Goed om te lezen dat de oefeningen die worden aangedragen al regelmatig bij ons in de traini g voorkomen (bijleggen, dubbel insteken, doorglijden etc).

Mijn analyse van morgen is niet deze uitgebreide, die had ik wel op de planning staan, maar ze hadden opeens een last minute actie van 1 uur voor 15 euro. Dan moet je je aanwijzingen zelf onthouden, wordt wel gefilmd.

Ik wil dan in het najaar een keer deze uitgebreide analyse doen, kan ik daar de winter mee aan de slag.

Zal laten weten hoe t was!

25

Re: Zwemanalyse.nl

Afgelopen woensdag meegedaan aan een last minute actie van Zwemanalyse.
Voor 15 euro werd je gefilmd en kreeg je de rest van het uur training.
Leek mij een mooie manier om eens te zien wat ik er eigenlijk van bakte, in het water.

Nou... gelukkig waren er een hoop verbeterpunten smile
Het is me echt enorm meegevallen wat je in een uur tijd aan progressie kunt boeken!
Wij hadden de mazzel dat we de tweede groep waren (einde avond) en daardoor een volledig uur in het water hebben gelegen en de filmpjes pas naderhand op het droge hebben bekeken. (dit was overigens de keuze van de groep, zo zouden we meer zwemtijd hebben).
Ik heb heel duidelijk verschil gevoeld in wat ik eerst deed en wat de bedoeling is, nu is  het aan mij om deze nieuwe manier er in te gaan slijpen. Zelf wil ik dan over een half jaar ofzo weer een analyse doen om te kijken hoe het er dan voorstaat en wat er nog meer verbeterd kan worden.
Nu is er vooral accent gelegd op het doorhalen onderwater, dat is immers waar je de kracht moet leveren en dus je stuwing vandaan haalt.
Voor dat geld dubbel en dwars waard!!