1

Onderwerp: Herstelschema na hele triathlon

Ik heb gezocht op het forum maar kan weinig informatie vinden over optimaal herstel na een hele triathlon.

Afgelopen jaar heb ik te lang lopen klooien met mijn lichaam en geest na de Ironman in Maastricht. De dag zelf was fantastisch maar na twee weken voelde ik me top en ben ik weer flink aan de bak gegaan, dit is me duur komen te staan.

Dit jaar zou ik na een hele triathlon sneller weer in staat willen zijn om competitief bezig te zijn met triathlons. De echte professionals doen volgens mij wel vier hele triathlons in een jaar dus er is voldoende kennis over optimaal herstel. Nu heb ik natuurlijk gewoon een baan en kan ik niet dagelijks naar de masseur maar toch...

Wie heeft er ervaring met twee hele triathlons? Met bijvoorbeeld een tussenliggende periode van 10 weken? Hoe pak je die 10 weken aan qua training? En wat doe je aan herstel?

2

Re: Herstelschema na hele triathlon

Welke prof doet 4 Ironmans?

3

Re: Herstelschema na hele triathlon

Zoek even in de posts van Thijs Koelen (thijs) op dit forum. Staat me iets van bij dat hij de week na een hele gewoon elke dag 20 minuten oid wat doet/deed en dan heel rustig. Hij doet ook 3 a 4 hele in een jaar.

@ronnyke zo veel doen dat.

4

Re: Herstelschema na hele triathlon

Ik vond het mentale aspect moeilijker dan het fysieke.

Je werkt lang toe naar dag X, het is voor mij ook twee keer (met 3 jaar ertussen) een succesvolle dag geweest en dan ben je fysiek erg moe. Een paar hersteltraininkjes vanaf dag 4 gave me het gevoel weer normaal te zijn na een week. Na eentje heb ik twee weken later ook een 1/8e triathlon gedaan, en ik durf te zeggen dat ik niet messcherp was, maar wel een goed tempo kon ontwikkelen op de fiets en te voet.

Alleen het overschakelen op trainen voor de lol, zonder doel kostte me erg veel moeite. Mijn hele triathlons waren ook beiden aan het eind van het seizoen (ALmere en Wales) Ik had beide keren gedacht nog even door te trainen voor een snelle najaarsmarathon, maar dat is er nooit van gekomen. Gewoon teveel decompressie denk ik.

Dit jaar doe ik IM maastricht, als dat goed gaat wil ik twee weken rusten (hersteltrainingen), twee weken goed trainen en dan weer twee weken rustig aan en naar Almere. Of dat werkt? Geen idee. Als ik het doe zal ik delen of het iets is voor normale stervelingen met een gezin en een full time baan smile

Als je heel blijft en van de middelste twee weken zes weken maakt, heb je volgens mij een serieus trainingsblok en moet je weer klaar zijn voor de volgende. Dat lijkt me fysiek geen probleem.

5

Re: Herstelschema na hele triathlon

Wat Vanzella zegt eigenlijk. Ook ik wil in principe de combinatie Maastricht en Almere doen met dezelfde opzet. Normaliter voel ik een hele triathlon ongeveer nog een maand in mijn lichaam (vermoeidheid, pijntjes etc). Na Almere vorig jaar heb ik me meteen laten masseren en dat maakte gevoelsmatig veel uit, ik voelde me de week na de wedstrijd al redelijk fris. Rondom Maastricht ga ik dan ook een aantal massagesessies inplannen en uitvinden of ik zo voldoende herstel en voorbereiding heb voor Almere.

6

Re: Herstelschema na hele triathlon

Een jaar of 3 terug deed ik eens mee in Mechelen aan een triathlon en daar deed iemand mee die was nog geen 12u daarvoor aangekomen in de volledige van Almere. Ik zag toen wel dat het looponderdeel nogal moeilijk ging bij die persoon :-)

7

Re: Herstelschema na hele triathlon

3 in 3 maand heb ik al een paar keer gedaan. 2 binnen 4 tot 6 weken nog vaker. 3 in 3 maand ook in de pro categorie nu 2 jaar op rij. Telkens was de laatste de snelste.

Wat NielH zegt, ik geloof erin dat je moet blijven bewegen. En niet langer dan 30min per keer, tot je hersteld bent. De belangrijkste hersteltrainingen zijn de trainingen de eerste drie dagen na de race. Ik ga de dag na de race altijd even kort op de fiets en doe het liefst zo snel mogelijk een korte set in het zwembad. Met een korte looptraining (dribbelen) wacht ik altijd even een paar dagen, maar ik wandel wel vaak een paar keer 20-30min in de eerste dagen. Ik probeer elke dag 2 van dit soort "trainingen" te doen. Maar ik houd het kort! Ik pak dus ook de fiets voor 20min. 1,5u losfietsen is goed na een 2u race, maar het is naar mijn mening idioot na een 8-17u race.

Vaak ga ik me ergens rond 10 tot 14 dagen na een hele extreem supergoed voelen. Dan moet ik uitkijken. Als ik me dan eens goed ga uitleven, ga ik voor een paar weken naar de kloten. Het enige dat me dan goed lijkt te doen is voorzichtig de omvang weer oppakken met een paar hele korte scherpe trainingen op hoge intensiteit. 3000m tempo loop, 10min tijdrijden, dat soort werk. Dan krijg ik wat scherpte terug, zonder te lange intensieve trainingen. Van intensiteit over lange duur, ga ik helemaal op een hoop in die periode. Ergens rond 2,5 tot 3 weken pak ik de normale training weer op. Dan kan ik ook weer een race doen, mocht ik het willen.

Ik heb ook anderen gezien die het anders aanpakken. Sommigen doen gewoon een week of twee weken niks en die zijn na een paar weken ook weer in goede doen. Ik hoor daar niet bij. Van niks doen na een race ga ik heel hard achteruit.

Over massages kan ik je niks zinnigs zeggen. Ik doe er niet aan. Ook niet aan stretchen of yoga of ijsbaden. Ik ga bij zware spierpijn wel eens met de benen in een warm bad zitten. Water zo heet als ik hebben kan en dan alleen de benen erin. Goed voor de doorbloeding geloof ik. IJs vertraagt de doorbloeding en vertraagt dus ook herstel. Massage kan heel verkeerd gaan, dus ik denk dan, kans op een klein beetje extra herstel met risicootje op flink extra spierpijn. Ik doe dat dus niet.

Oh, voor ik het vergeet, een taper werkt voor een tweede race op rij heel anders. Mijn ervaring, laat het bij een tweede race bij normale trainingsomvang tot 3 dagen voor de race. Schroef alleen de intensiteit iets terug. Als het lijf moe is, en de trainingsomvang beperkt door je eerste race, kun je beter een beetje in het ritme blijven wink

8

Re: Herstelschema na hele triathlon

Thanks voor de reacties en duidelijke tips smile

Mijn valkuil afgelopen jaar was duidelijk twee weken na de wedstrijd weer te gaan knallen. Niet doen dus!!

Verder had ik pas 1 triathlonseizoen in de benen dus dan heb je ook langer nodig om te herstellen denk ik.

Het mentale aspect begrijp ik ook, door de blessures had ik daar echter minder last van. Het lijkt me mooi om dit jaar na Maastricht nog de halve bij Almere te doen bijvoorbeeld.

Ik krijg wel weer veel zin in het seizoen als ik het forum zo afstruin wink