1

Onderwerp: zwemmen... pfff

Als ik hier lees wat iedereen al aan afstanden en snelheid zwemt zakt me de moed soms in de slippers..

Ik ben nog maar net begonnen met zwemmen hoor, en ga zeker volhouden maar het is behoorlijk intensief.
Vandaag voor de 6e keer 'serieus' in het water gelegen en na 10 banen inzwemmen/schoolslag en wat ademhalingsoefeningen aan de slag met borstcrawl.
2 banen houd ik niet eens vol haha! maar goed, tempo proberen niet te hoog, bij in ademen hoofd niet te ver uit het water en tijdens het onderwater zijn de hele tijd uitademen.
En dan dus toch vermoeid achtig aan de andere kant van het bad. Dan rustig terug in schoolslag, even bijkomen en weer een baantje..

Tussendoor nog 10 banen alleen schoolslag, nu al een minuut sneller dan 2 weken geleden (yes)
En weer 10 banen heen schoolslag, terug BC..
Als ik terugdenk, mag ik denk ik niet klagen maar als ik bezig ben voel me echt een beginner!! wink En het feit dat ik naast de ademhaling, tijdens het bc nu ook wat nadenk over de techniek, wil voor mijn gevoel toch zeggen dat er vooruitgang in zit.


Zo, even m'n verhaal kwijt!

2

Re: zwemmen... pfff

Herkenbaar allemaal. Je voelt je een beginner omdat je een beginner bent (zoals je in je tweede zin aangeeft). Het grote voordeel van beginner zijn is dat je progressie enorm is, als je voldoende vaak zwemt en op de juiste dingen let. De eerste keer dat ik ging borstcrawlen moest ik halverwege de 25 meter baan uit het water gevist worden.

Gewoon doorzwemmen, niet op teveel zaken tegelijk focussen en af en toe wat feedback vragen van iemand met kennis van zaken (of een video opname laten maken), dan komt het wel goed.

3

Re: zwemmen... pfff

Dat klinkt mij ook nog heel bekend in de oren. De eerste keer was ik ook na 25 meter borstcrawl klaar. Na 4 weken volhouden (slechts 1 keer per week zwemmen) kon ik er 4 achter elkaar en liep mijn neus niet meer vol met water. Na een half jaar ging de kilometer in ongeveer 21 minuten. Met eigen trainingen heb ik dat in 3 jaar naar ongeveer 19 minuten gekregen. Nadat ik vorig jaar bij een triathlonvereniging ben gegaan heb ik dat in 4 maanden naar 17 minuten gebracht. Een beetje competitie in de baan en 2 keer per week trainen maakt een groot verschil!

4

Re: zwemmen... pfff

Idd begin is enorm moeilijk ik zwem ook nog niet zo lang maar moest ik terug opnieuw beginnen zou ik het direcht onder begeleiding doen. Zodat je niet eerst iets fout aanleert dan terug af moet leren en het dan toch nog goed moet aanleren (wat een uitleg). 17min op 1000m is wel goed dan kom je in een normale triatlon toch wel met de betere uit het water.

5

Re: zwemmen... pfff

Ik vind het ook herkenbaar, hoor. Ik heb altijd graag gezwommen, schoolslag, en ik dacht dat ik helemaal niet kon borstcrawlen omdat ik altijd na een paar baantjes totaal verzuurde en daarom dacht dat ik niet genoeg kracht had. Het eerste vallende kwartje was dus om vooral veel rustiger te gaan zwemmen, en zo kon ik in een paar maanden opbouwen naar een kilometer, dat was een mijlpaal, nu dik 4 jaar geleden. Dat ging toen in 23,5 minuut.

Toen ben ik een cursus gaan doen bij Tri-Experience en heb ik geleerd hoe borstcrawl echt moest, want ik kwam er wel achter dat ik maar wat deed. Aan het eind ervan zwom ik totaal anders en ging de kilometer in 22 minuten, maar dat voelde wel veel makkelijker. Een cursus kan ik van harte aanbevelen!

Nu, 3 jaar regelmatig trainen en nog twee cursussen later, ben ik nog altijd niet sneller dan ongeveer 20,5 minuut (als het meezit). Dat vind ik zelf voor al die moeite nog wel tegenvallen, moet ik bekennen. Maar ik ben bang dat het ook mijn plafond is. Sommige techniekdingen krijg ik maar niet goed, vooral met m'n linkerarm niet, en ik heb ook mijn bouw niet echt mee.

Maar goed, ik kan het inmiddels wel heel lang volhouden, althans, 's zomers: afgelopen zomer 3,5 zware openwaterkilometers gezwommen als maximum.

En dan nog een tip: zorg vooral dat je het leuk blijft vinden! Dan blijf je tenminste zwemmen. En daarvoor moet je je vooral niet te veel vergelijken met mensen die veel beter zwemmen dan jij wink

Louise

6

Re: zwemmen... pfff

Bedankt voor jullie motivaties!! Knap de beginner van op haha!!

Ja ik heb er Lol in en mag graag wat afzien dus wat dat betreft moet het met een paar maanden dus beter gaan..

Net een nieuwe duikbril gehaald want mijn zoggs predator was een fractie te groot.. sijpelde toch water bij in.  Nu een speedo futuristische biofuse. Wat een naam voor zo'n klein ding! Ik denk dat deze beter zit.

Fijne dag allemaal!!

7

Re: zwemmen... pfff

Gewoon volhouden! En over een paar maanden dit topic weer lezen en te beseffen hoe veel je vooruit bent gegaan. Met techniek worden de slagen makkelijker, waardoor je minder snel uitgeput raakt, waardoor je je ademhaling beter kunt controleren, je went aan de ademhaling, je went aan de weerstand van water, je wordt sterker en voor je het weet hoef je geen schoolslag meer te doen tussendoor!

Toen ik klein was (10-12) wedstrijd gezwommen. Afgelopen ruim 20 nooit serieus gezwommen en vorig jaar mei weer begonnen, herstellende van een hamstring blessure. Eerste keren kon ik nauwelijks honderd yard (25 yard bad) borstcrawl volhouden.
Eind augustus bij een tri-club aangesloten en een keer zwemtraining in de week met trainer, en 1-2 keer zelf (met trainingschema). Eind september zwom ik bij sprint triathlon 17:25 op 1000 yard (40 baantjes, ongeveer 900 meter).
In december deed ik dat in 14:40..

8

Re: zwemmen... pfff

Marijke schreef:

Als ik hier lees wat iedereen al aan afstanden en snelheid zwemt zakt me de moed soms in de slippers..!

Nou...iedereen....

Ik ben al zo lang bezig dat ik mezelf niet meer een beginner kan noemen, maar zo zwem ik nog steeds wel. Ik ben nog steeds na een paar baantjes borstcrawl uitgeteld. Het is voor mij een enorme worsteling geweest om 250 meter zwemmend af te kunnen leggen. En dat is nog steeds met schoolslag er tussen in. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik na een half jaar een kilometer kon maar helaas. En snelheid? Well....ik ben de langzaamste. Van iedereen.

Het enige dat ik kan zeggen is; geef de moed niet op en blijf zwemmen gewoon leuk vinden. Zie het niet als een last maar lekker relaxen in een bak water. Er zijn altijd mensen zoals ik die nog hopelozer zijn dan ik, en zelfs ik heb al aan een (mini-mini-mini) triatlon mee gedaan. Ik neem tenminste aan dat dat je doel is, aangezien je het op dit forum post.

9 Laatst bewerkt door thomass (28-01-16 16:05:14)

Re: zwemmen... pfff

Idd heel herkenbaar. Ik zou proberen om het tempo nog wat te laten zakken, dat helpt ook met ademhaling. Ik weet nog dat ik mezelf moest dwingen om borstcrawl te blijven zwemmen in het begin, als het moeilijk ging viel ik terug op schoolslag, maar hierdoor bleef ik een beetje "bang" voor borstcrawl. Klinkt misschien een beetje raar maar zo voelde het. Dus als ik een tip mag geven, probeer zo min mogelijk op schoolslag terug te vallen. Je kunt er prima een triathlon mee uitzwemmen hoor, daar niet van, maar het helpt je niet echt om de borstcrawl te leren. Als het alternatief is dat je niet gaat zwemmen dan moet je de afwisseling houden maar ik weet zeker als je jezelf blijft dwingen borstcrawl te blijven zwemmen dat je sneller progressie gaat boeken.

10

Re: zwemmen... pfff

Eén baan per keer is toch ook prima. Even uithijgen en dan kan je je ook weer veel beter concentreren, als je niet alleen maar met 'niet verdrinken' bezig bent wink

Ik vond het ook altijd een heel geworstel hoor, en houd pas sinds een half jaartje gemakkelijk een 500 m vol. Dan ben ik misschien superlangzaam, maar wel lekker ontspannen. Van daaruit kan je dan eens aan techniek en snelheid gaan werken.

Bovendien hebben de meeste NLers van jongs af aan schoolslag gezwommen, verwacht dus niet dat het binnen een paar weken (op latere leeftijd) net zo een automatisme wordt. Maar het helpt wel als je vanaf nu alleen nog crawl zwemt tijdens de trainingen.

11

Re: zwemmen... pfff

Ik herken dat van mezelf moeten dwingen om te blijven borstcrawlen vooral van open water. Dat heeft me wel twee seizoen gekost, om niet meer 'stiekem' tussendoor steeds even een tijdje schoolslag te zwemmen. Omdat ik om me heen wilde kijken, en ik denk ook wel omdat ik ergens maar niks vond dat ik niet elke 25 meter even een pauzetje had bij zo'n muurtje. In het zwembad had ik er minder moeite mee.

Louise

12

Re: zwemmen... pfff

Hier maar even, ook al gaat het bij mij niet echt om het tempo.
Ik heb gewoon echt geen motivatie om te zwemmen.
Echt niet. Niks.
Doordat de zwembaden dichtgingen kwam de klad er natuurlijk in, en daarna heb ik pas 2x gezwommen.

Ging ik vorig jaar nog elke week naar de Mirandabad toen alles dicht was, nu niet.

Ik merk ook dat ik het trainen voor de marathon echt superleuk vind.
Die 3x per week lopen geven me echt veel energie en lol.
Dus ik denk al snel: ik ga wel lopen en niet zwemmen, ipv allebei (op de maandag).

Nu zwem ik vrij makkelijk, dus ik pak het vast zo weer op, maar pfff... hoe lang mag ik de klad erin houden? smile

13

Re: zwemmen... pfff

Regelmaat is key in triatlon en zwemmen gaat zeker ook een positieve bijdrage geven aan je loopprestaties; dus als je kan en wil toch zo vlug mogelijk het water in zou ik zeggen al was het maar een 2 tal keer per week een 1500m.

14

Re: zwemmen... pfff

Ik heb ook al geen tijden meer gezwommen en zwem zelf ook redelijk makkelijk, maar zwemmen is volgens ook goed voor (core) kracht, en daar heb je altijd wel voordeel van.
Vorige keren merkte ik dat ik met een paar weken veel zwemmen het al weer redelijk oppik. Dat merkte ik vooral toen ik een paar maanden niet gezwommen had en vervolgens op vakantie elke dag kon zwemmen in het zwembad bij het hotel. Begin van de week was bagger, eind van de week was al een stuk beter. In een week kun je natuurlijk geen kracht opbouwen, maar wel een stuk techniek.

15

Re: zwemmen... pfff

ronnyke schreef:

al was het maar een 2 tal keer per week een 1500m.

Ik zwem sowieso altijd maar 1x per week, dus vaker dan dat gaat t zeker niet worden.

Ik merk vooral dat t nadelig is voor mn schouderblessure, niet zwemmen. Het word gelijk instabieler.
Diezelfde schouder zorgt er ook weer voor dat ik t rustig moet opbouwen.
Kwa verstand weet ik t wel ja, maar pfff.. hoe schop ik mezelf richting dat zwembad.
Ik probeer nu maar met iemand af te spreken, de stok achter de deur...

16

Re: zwemmen... pfff

Herkenbaar, zolang je in een regelmatig schema zit is het niet moeilijk om te gaan trainen, maar als het even tegen zit vanwege een blessure, vermoeidheid of een wereldwijde pandemie wordt de regelmaat onderbroken.
Hoe langer dit duurt, des te hoger de drempel wordt om het daadwerkelijk weer op te pakken.

Zelf merk ik dit bij trainen in de latere avond, vooral als het nat en koud is.
Eerder op de dag kijk ik ernaar uit, en als ik bijna moet gaan heb ik geen zin meer.
Wat dan helpt is om me alvast om te kleden of mijn tas in te pakken en in het zicht te zetten.
Het komt dan zelden voor dat ik me weer terug omkleed zonder trainen of dat ik mijn tas weer terug in de kast zet.

Bovendien is het nog nooit voorgekomen dat ik na een training dacht: “Was ik maar thuisgebleven”. Het omgekeerde wel: “Was ik toch maar gegaan!”

17

Re: zwemmen... pfff

Ik ben geen ster in zwemmen , en moet het van de routine en regelmaat hebben .
Ook om mijn schouders mobiel te houden .
Deze week echt veel gezwommen omdat ik even een weekje niet heb hardgelopen ivm met een verzwikte enkel .
In 8 dagen de 10 km aangetikt.

Misschien inderdaad met iemand afspreken om te gaan zwemmen Hedcandy ?

18

Re: zwemmen... pfff

Nou, ik ben gegaan hoor!
Dank jullie voor de opbeurende woorden, het heeft me vandaag zeker geholpen.
Niks geks gedaan, gewoon 20x100m, klaar.

Ik vind zwemmen in een zwembad gewoon veel saaier.
Ga liever naar buiten.
Een goede tussenvorm is het buitenbad in Huizen, 50m en in de open lucht.
Daar kan ik dan ook nog 2x45min op de racefiets heen, dus gelijk dubbel trainen. Ze gaan eind april weer open dacht ik, nog even geduld dus..

19

Re: zwemmen... pfff

Oh bij mij is juist de beste remedie even niet zwemmen. Dan kijk ik er zo naar uit!

Merk ook dat het goed is voor mn lijf. Mn hele rug trekt zich recht. En ik vind in het water zijn echt een genot, al is het maar een beetje dobberen.

En anders een cursus volgen, dat helpt ook voor de motivatie!

20

Re: zwemmen... pfff

Goed gedaan Hedcandy!

Erg herkenbaar verhaal overigens.
Zwemmen sneuvelt bij mij als eerste na het seizoen. Voel altijd minder urgentie oid.
Dat de zwembaden etc dichtgingen hielp natuurlijk ook niet.

Ik ben maar weer begonnen na mn wekelijkse uurtje gym om daarna nog even een paar baantjes te trekken.
Tot op heden is de score 20*25 meter per keer. Ben nu wel gemotiveerd om morgenochtend een hele kilometer te doen!

21

Re: zwemmen... pfff

Ik ben net gister voor het eerst gegaan sinds de zwembaden dicht gingen in december. Het viel me mee, het voelde eigenlijk nog heel gewoon, qua techniek, niet zoals na eerdere lockdowns. Vandaag wel spierpijn.

Ik heb vorig jaar bijna 5 maanden niet gezwommen in de lockdown en dat pikte ik toch echt binnen een paar weken weer op, behalve dan dat ik sowieso door het gebrek aan regelmaat al twee jaar minder snel ben dan net voor corona (dat zijn vooral de zwembadsluitingen geweest, maar ook nog een blessuretje en een fietsvakantie, dus dat was nog twee keer extra de regelmaat eruit). Maar verder geen probleem. Dat laatste puntje op de i hoop ik de komende maanden weer terug te gaan zetten.

Ik zou zelf trouwens altijd zeggen: geen zin en andere prioriteiten? Dan sla je toch gewoon een tijdje over. Komt vanzelf wel weer. Marathontraining trekt ook een stevige wissel op je lijf, dus sowieso verstandig om jezelf daarnaast niet ook nog te pushen.

Ik heb bij zwemmen in het zwembad soms ook motivatieproblemen, door gebrek aan urgentie inderdaad, en zeker als het steeds heel druk is of als een mede-zwemmer of medewerker weer eens lomp is geweest ofzoiets. Maar op dit moment heb ik veel zin, en dat komt zeker ook door de sluiting.

Louise

22 Laatst bewerkt door TumTumTum (15-02-22 18:29:24)

Re: zwemmen... pfff

Oh shit...heel oud topic. sad

Sorry mensen...move along...nothing to see.) (onzin weg gehaald)



Tja, ik merk ook dat ik moeilijk weer opstart. Het moeten reserveren van een tijdslot speelt wel mee, wat een gedoe. Wil gewoon een uurtje baantjes trekken en niet eerst me een uur door de falende IT systemen van een zwembad heen hoeven worstelen. Nou ja ik zwem zo slecht dat een maandje meer of minder toch niks uitmaakt.

23

Re: zwemmen... pfff

Ja Louise, daar heb je wel gelijk in, andere prio's, die dan voorrang geven.
Nu had ik na het zwemmen nog gelopen (na een slechte nacht) en pfff mn benen waren zo zwaar! Kreeg de tempo's er niet goed in.
Beter andersom (zwemmen na lopen)  maar dat komt met de banenzwem uren niet meer uit.

24

Re: zwemmen... pfff

40*25 vanmorgen, hoezee!

25

Re: zwemmen... pfff

Zwemmen is wat ik altijd als eerste skip en langste kan missen. Dit in tegenstelling tot hardlopen, mtb-en en fietsen.
Ik zwem ook eigenlijk het allerliefste buiten eigenlijk.
Mijn eerste race waar echt gezwommen moet gaan worden is eind augustus dus ik heb nog even.