26

Re: Doping in triathlons

Bleek schreef:

Prijzengeld is er wel in triathlon. Zelfs op regionaal niveau kan je een envelop krijgen als je op het podium eindigt. Als je kijkt naar alle verschillende lange afstand triathlons (Ironman, Challenge, TriStar etc) en bepaalde circuits (zowel stayer als non stayer; Eredivisie in NL, Gran Prix in FR, Bundesliga in DE, non stayer OD's in de VS) is daar echt wel het een en ander te verdienen, met name op de lange afstand. Niet in de mate van het wielrennen, maar toch zeker wel aanwezig (en groeiende).

Oei, je moet prijzengeld niet verwarren met "iets verdienen". Als je alle kosten optelt die je voor die bovengenoemde wedstrijden maakt moet je al verrekte hoog eindigen wil je er iets aan over houden.

27

Re: Doping in triathlons

swimmy schreef:

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?
die mannekes op de koersfiets beginnen geld te krijgen van hun 18. voor hun hangt hun carriere ervan af. bij ons is het ( voor mij dan) gewoon een hobby. ik heb totaal geen nood om drugs te gebruiken. ik doe dit voor mezelf. om zelf mijn grenzen te verleggen

Zoals ik eerder aanhaalde, tiert de doping wel degelijk welig bij de nevenbonden. Dit zijn wedstrijden waar je als amateur aan deelneemt en waar het prijzengeld verre van genoeg is om je onkosten te dekken.

28

Re: Doping in triathlons

Aangezien het triatlonwereldje toch wel vrij bekend staat om zijn dopinggebruik heb ik een mooi artikel gevonden  http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn … gn=seeding
De boel bedriegen en toch niet gepakt kunnen worden ideaal..... Voor wie er interesse in heeft.

29

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Aangezien het triatlonwereldje toch wel vrij bekend staat om zijn dopinggebruik heb ik een mooi artikel gevonden  http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn … gn=seeding
De boel bedriegen en toch niet gepakt kunnen worden ideaal..... Voor wie er interesse in heeft.

Pfff, bizar. Ik kan me zo voorstellen dat dit heel aantrekkelijk is voor sommige mensen. Ik ga me er verder niet heel druk om maken, ik sport voor mezelf. Wel weet ik nu dat iedereen die voor me is geëindigd dit niet op pan y agua heeft gedaan  wink

30

Re: Doping in triathlons

In mijn geval zou die 2.8% verbetering niet genoeg zijn om te winnen:) Uiteindelijk houd je alleen jezelf voor de gek met dit soort praktijken.

Ik knal gewoon lekker door op mijn eigen (langzame) tempo:)

31

Re: Doping in triathlons

Ik denk dat bij de meeste recreanten doping alleen niet genoeg zal zijn om te winnen roll  Maar wel om bv je clubgenoten ofz te verslaan. Als zelfs gewone wielertoeristen van 50+ het gewoon gebruiken om op zondag mee te kunnen met hun club moet je er zeker niet van verschieten dat het in wedstrijd ook gebeurt. Vorig jaar stond er in de triathlon 220 een artikel en zou 64% Van de age groupers in Ironman wedstrijden zich bewust of onbewust doperen.

32

Re: Doping in triathlons

http://losseveter.nl/2015/12/09/spul-el … e-verhaal/ Wat sommige niet doen om beter te presteren :-)

33

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

http://losseveter.nl/2015/12/09/spul-el … e-verhaal/ Wat sommige niet doen om beter te presteren :-)

Ik begrijp dat jij dit niet doet? En wat nou als je er harder van gaat? ;-)

34

Re: Doping in triathlons

Dan ken ik nog wel aangenamere dingen waar ik harder van zou gaan maar ook niet doe :-p

35

Re: Doping in triathlons

Vandaag is op het WK veldrijden dus een eerste geval van mechanische doping vastgesteld. Aangezien in triathlon de fietsen en ander materiaal niet gecontroleerd word zou dit wel eens de nieuwe rage kunnen worden.

36

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Vandaag is op het WK veldrijden dus een eerste geval van mechanische doping vastgesteld. Aangezien in triathlon de fietsen en ander materiaal niet gecontroleerd word zou dit wel eens de nieuwe rage kunnen worden.

Ik mag hopen dat het vanaf nu wel gecontroleerd wordt. Een watt of 100 erbij en je kan met een goede bike split compleet fris aan het lopen beginnen.

37

Re: Doping in triathlons

Heb je een linkje beschikbaar?

38

Re: Doping in triathlons

Cootje schreef:

Heb je een linkje beschikbaar?

Hier bijvoorbeeld: http://m.sporza.be/#!/snippet/56ace3f00cf2e190ebfd8ee5

39

Re: Doping in triathlons

Ook al lijkt het onmogelijk maar toch is er de ontkenning http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160130_02100012 Als recreant zou dit echt wel belachelijk zijn moest je jezelf daar mee inlaten dan kun je beter een andere sport gaan doen maar de profs? Tja.... Het brengt dan ook nog geen gezondheidsrisico's mee. Benieuwd hoe ze dit gaan bestraffen eigenlijk?

40

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Vandaag is op het WK veldrijden dus een eerste geval van mechanische doping vastgesteld. Aangezien in triathlon de fietsen en ander materiaal niet gecontroleerd word zou dit wel eens de nieuwe rage kunnen worden.

Las ergens dat de crank was vastgeslagen. Nu, dat is een rage waar ik liever geen deel aan neem. Valsspelen én halverwege het fietsen uitstappen zijn 2 dingen waar ik liever van verstoken blijf. Stom wijf trouwens, voor het leven schorsen.

41

Re: Doping in triathlons

Het ergste is eigenlijk dat het dan ook nog maar een belofte is. En de vader zegt natuurlijk dat iemand die fiets er stiekem tussen gezet heeft.... Dat zal toch wel opvallen denk ik moest je op een fiets zitten die helemaal niet van jou is tssss Ze was eerst uit haar klikpedaal geschoten en erna brak haar ketting dus ze moest opgeven. Maar wat zou er in het regelement staan over zulke zaken aangezien het de eerste keer is dat zoiets gebeurt???

42

Re: Doping in triathlons

De eerste keer dat iemand er op betrapt wordt... Dat is was anders dat het voor de eerste keer gebeurt... Ik kan de demarrage van Spartacus in De Ronde enkele jaren geleden nog goed herinneren en dat lag er behoorlijk dik bovenop. Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur durven steken dat dat zuivere koffie was hoewel ik Fabian nochtans een sympathieke rijder vind.

43

Re: Doping in triathlons

Ik denk dat dat meer een complot theorie was. Als je dan de gegevens bekijkt dat hij op die moment 540W trapte lijkt me dit wel aanvaardbaar als je kijkt dat er zelfs belofte renners een FTP test doen van 20min aan 480W. Maar idd er zijn al dingen gedaan die extreem zijn maar die waren er ook al voor die motortjes.

44 Laatst bewerkt door thomass (31-01-16 18:35:48)

Re: Doping in triathlons

Dorter schreef:

De eerste keer dat iemand er op betrapt wordt... Dat is was anders dat het voor de eerste keer gebeurt... Ik kan de demarrage van Spartacus in De Ronde enkele jaren geleden nog goed herinneren en dat lag er behoorlijk dik bovenop. Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur durven steken dat dat zuivere koffie was hoewel ik Fabian nochtans een sympathieke rijder vind.

Dus elke keer als iemand uit het wiel wordt gereden moet hij wel een motortje in de fiets hebben? Was ook wel heel toevallig dat het Tommeke was die zoek werd gereden he? Als t een andere renner was geweest dan was het gewoon een straffe demarrage zijn geweest. Als het een Belg was geweest dan was het al verfilmd. Ik denk ook dat dit niet het enige geval is, er zullen vast meerdere mee rondrijden maar bij Fabu was er geen enkel bewijs (ja hij had een rare handbeweging op zn fiets ofzo?)

Hier is het fragment trouwens: https://www.youtube.com/watch?v=ajQkrXGUHRg

45 Laatst bewerkt door HermanB (31-01-16 18:51:03)

Re: Doping in triathlons

Ik ben toch altijd wel van de hoor en wederhoor in dit soort gevallen. Hier de argumenten van Van Den Driessche en haar vader: http://nos.nl/artikel/2084020-van-den-d … ortje.html

ronnyke schreef:

Dat zal toch wel opvallen denk ik moest je op een fiets zitten die helemaal niet van jou is tssss

Ja, je zou denken dat daarmee haar verhaal makkelijk en snel te checken is, toch? Lijkt me sterk dat haar fietsafmetingen allemaal precies hetzelfde zijn als van die vriend.

Wat ik vreemder vond dan het verhaal van Van Den Driessche zelf (dat vind ik best geloofwaardig, mits bevestigd door de afmetingen van die fiets), was de bewering van haar vader dat zulke makkelijk te verstoppen motortjes gewoon op internet te koop zijn. Had er zelf nooit van gehoord in elk geval. En dan nog, waarom zou iemand die te goeder trouw is dat in zijn koersfiets willen monteren?

/Herman

46

Re: Doping in triathlons

OK, ze bestaan dus inderdaad wel in het legale circuit, die motortjes: http://cyclingtips.com/2015/04/hidden-m … they-work/

47 Laatst bewerkt door Dorter (31-01-16 20:43:38)

Re: Doping in triathlons

thomass schreef:

Dus elke keer als iemand uit het wiel wordt gereden moet hij wel een motortje in de fiets hebben?

JA! EL-KE keer. Want dat schrijf ik ook. Oh nee, wacht. Dat schrijf ik helemaal niet. Ik haal niet voor Jan L*l dát voorval aan.

ON topic; nee, maar als je kijkt hoe Cancellara vervolgens ook in Roubaix 2010 achterstevoren op de fiets kijkend naar de rest er als een brommer vandoor gaat dan gaan bij mij de wenkbrauwen wel even omhoog. En ik ben niet iemand die het peloton per definitie als een stel gedopeerden of valsspelers beschouwd. Iedereen krijgt van mij het voordeel van de twijfel, maar dit was een vreemde kwestie. Temeer omdat Fabian in 2010 superieur was daarna ook geen deuk meer in een pak boter heeft gereden. Gilbert had ook zo'n raar jaar. Je hoopt dat het een toevalsjaar is maar er kleeft nu eenmaal een stigma aan jongetjes die 1 jaar alles winnen en daarna nooit meer scoren.

Mathieu had vandaag in elk geval geen motor in de fiets.

48

Re: Doping in triathlons

Ik vraag me af hoe ze op het idee kwamen om juist deze fiets eruit te halen voor een inspectie. Er moeten haast al aanwijzingen geweest zijn.

Als zoiets geen levenslange schorsing is...

49

Re: Doping in triathlons

Dorter schreef:

Mathieu had vandaag in elk geval geen motor in de fiets.

Hij had de batterij niet volledig opgeladen na vorige week. Na 45 min was ze al leeg.

50

Re: Doping in triathlons

Fabian is/was toch wel een uitzonderlijk renner en kon ongelofelijke kracht ontwikkelen zo herinner ik me zijn overwinning in Milaan - San Remo nog daar was niks aan te doen toen hij vertrok. Maar die motortjes zijn idd te verkrijgen en er zijn al verschillende artikels over verschenen in de vakliteratuur. Maar de uitleg van vd Driese klopt langs geen kantten vind ikzelf. Als je zo een fietsje koopt zoals zogenaamd die vriend, die fietsjes zijn echt toppers dus daar ga je toch geen motortje insteken? Das net hetzelfde als je een Ferrari koopt en er de bodem uithaalt en rijd zoals de flinstones. Haar broer zit trouwens ook al een schorsing uit voor dopingebruik dus competitievervalsing is er niet vreemd blijkbaar.