1

Onderwerp: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Hey,

In 2016 wil ik voor het eerst een halve triathlon gaan doen (in Didam).
Ik doe sinds een aantal jaren alleen OD's, en heb 2x uitstap gemaakt naar hele marathon en 6x halve marathon. De lange duur ligt me op zich wel, alleen nu ben ik bezig om de trainingsintensiteit op te schroeven. Omdat ik naast een baan ook een gezin met klein kind heb, zijn de opties voor trainingsmoment helaas niet eindeloos smile.

Omdat ik echt een ochtendmens ben, is trainen in de ochtend bijvoorbeeld geen probleem. Iedere zondag loop ik bijv. ook al 1,5 uur (zonder ontbijt) mijn wekelijkse duurloop. Echter, voor de intervaltrainingen ben ik dan aangewezen op de ochtenden of avonden doordeweeks.
Maar heeft iemand ervaring met het doen van korte (45min-1 uur) trainingen in de vroege ochtend? Is een intervaltraining prima te doen zonder ontbijt, of is hardlopen zonder ontbijt in de ochtend alleen geschikt voor rustige duurloopjes?

2016: HM Egmond, HM Stevensloop, OD Bocholt, MD Didam, HM Berenloop

2

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Ik loop regelmatig sochtends rond 05:20 buiten voor mijn trainingen. Altijd zonder daarvoor ontbeten te hebben.
Persoonlijk vind ik dit echt heerlijk. Lekker de dag beginnen met een goede training en daarna rustig ontbijten en douchen. Hier zitten ook regelmatig trainingen met intervals tussen.
Vanochtend bijvoorbeeld had ik het volgende op het programma:10 minuten inlopen, 6 blokjes van 4 minuten op hogere hartslag en 2 minuten rustiger tempo er tussen in. Daarna 4 minuten uitlopen. Totaal van 50 minuutjes.

3

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

's morgens lopen is idd fijn zeker als het mooi weer is zie je de natuur ontwaken. Deze morgen al 10km gelopen, rustige duurloop deze namiddag een intensievere training van 12km.

4

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Hier nog wat leesvoer voor de ochtend-training;
http://triathlete-europe.competitor.com … orning-run

Ik heb zelf ooit geleerd dat een ontbijtloopje max 45-60min 'mag' duren en dat je daarna een beetje door je reserves heen raakt. Voor je langere duurloop of intensievere loop is het misschien handig om met voeding te gaan werken. Sowieso niet onverstandig, want dat dan kan je je lijf er ook aan wennen om dat straks tijdens de halve te gaan gebruiken

5

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Volgens mijn diëtiste heeft een nuchtere training pas zin als ze minimaal 40 min duurt.

6 Laatst bewerkt door monkeloor (17-02-16 13:24:54)

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

ronnyke schreef:

Volgens mijn diëtiste heeft een nuchtere training pas zin als ze minimaal 40 min duurt.

En welk doel heeft het dan?

Volgens mij is hier het doel om te trainen voor een halve triathlon. Je kan het op een nuchtere maag proberen, maar volgens mij heeft het dan zin om voeding ook te gaan trainen. Intensievere trainingen (interval) op een nuchtere maag strookt met geen enkele voedingsleer volgens mij ...

7

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Om de vetverbranding te stimuleren zou je inderdaad op lage hartslag (D1) en langere tijd moeten lopen.

Te intensief, dus ook intervallen, lijkt me een slecht idee.

8

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Lopen op nuchtere maag is lopen met een handrem op dus ik weet niet welk nut interval dan nog kan hebben. Nuchter trainen is idd de bedoeling om je lichaam vetten te leren aanspreken ipv suikers te verbranden.

9

Re: Hardlooptrainingen voor in de (vroege) ochtend

Zelf loop ik alleen maar rustige duurloopjes op nuchtere maag, intensieve intervallen lijkt me niet zo`n groot succes..

Uit mijn zone meting bij Guido Vroemen kwam vorig jaar dat ik idd moest leren om uit mijn eigen vetten te putten ipv de suikers uit de voeding...